Jag vill kapa bort ett par ankarstänger (~10mm) som är ingjutna i betong. Har aldrig använt en vinkelslip för detta ändamål och tänkte hyra en.

Kan jag med en kapskiva kapa stången med en vinkel ett par millimeter in i betong eller kommer jag förstöra skivan? Eller bör jag först kapa stången ovanför betong och sedan använda mig en slipskiva för att slipa ned de sista? Tänker att det kommer issåfall sticka upp 5mm, slipa detta måste väl ta en evighet?

Vill gärna göra detta så snabbt som möjligt.

Skulle även vilja veta hur man väljer skivans tjocklek.
Andra tips mottages gärna. Ytan kommer efteråt lagas och målas, men vill även minimera detta arbete.

• Gilla
Bazinga
  • Laddar…
Y yehor skrev:
Jag vill kapa bort ett par ankarstänger (~10mm) som är ingjutna i betong. Har aldrig använt en vinkelslip för detta ändamål och tänkte hyra en.

Kan jag med en kapskiva kapa stången med en vinkel ett par millimeter in i betong eller kommer jag förstöra skivan? Eller bör jag först kapa stången ovanför betong och sedan använda mig en slipskiva för att slipa ned de sista? Tänker att det kommer issåfall sticka upp 5mm, slipa detta måste väl ta en evighet?

Vill gärna göra detta så snabbt som möjligt.

Skulle även vilja veta hur man väljer skivans tjocklek.
Andra tips mottages gärna. Ytan kommer efteråt lagas och målas, men vill även minimera detta arbete.
Vanliga kapskivor och slipskivor biter rätt dåligt i betong. Däremot skär de i järn som smör (nästan). Att kapa en m10 gängstång med en kapskiva går på under minuten. Du kan även kapa dem med en vanlig bågfil. (även det går faktiskt rätt fort)

Hade det varit jag hade jag.
1. Kapat stången med bågfil eller vinkelslip med kapskiva.
2. huggit upp lite runt om med huggmejsel och hammare.
3. slipat ner frilagd metall några mm under ytan med en slipskiva på vinkelslip. för geometrin skull är här en mindre skiva bättre.
4. Lagat med betongspackel. Combimix har en som jag tycker funkar bra.

Om det bara är ett par stycken kan du ta dem med en hugg mejsel,
Vill du använda vinkelslip duger en billig från biltema eller jula för ditt ändamål, för 3-400kr får du en 125mm slip som duger bra för hemmabruk, knappt det lönar sig att hyra när du kan skaffa en egen och en handfull slip/kapskivor för under 500kr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.