Hej!
Håller på att totalrenovera ett badrum på övervåningen i ett hus byggt 1970. Betongbjälklaget är ca 16 cm tjockt med en ca 6-7 cm hög (vad jag tror kallas) finsats ovanpå, så totalt 24-25 cm. Finsatsen är väldigt lätt att bila bort och saknar större ballast och armering. Det är en tydlig gräns mellan betongbjälklaget och finsatsen när man bilar bort den.
Man kan se att syllen för ytterväggen och en av innerväggarna ligger på själva betongbjälklaget, medan resterande väggarna har byggts efter att finkakan gjutits. Värmerör och vattenrör är ingjutna i finsatsen. Avloppsrörets övre del skymtas när finsatsen avlägsnas.
Avloppsbrunnen ligger i nivå med betongbjälklaget och hade ett starkt sluttande fall mot sig på ca 5 cm.
Jag tänkte att det är vore ju helt perfekt att bila bort hela kakan, så att jag kan dra golvvärme utan att höja golvnivån. Fick dock lite kalla fötter efter ett tag och kände att jag kanske borde kolla upp det lite mer innan jag fortsätter...
Tror ni att jag kan göra så här? Eller har den tjocka finkakan en bärande funktion? Uppenbarligen har man ju lagt ut rör och gjutit på kakan efter att husets ytterstomme rests, utan att bjälklaget fallit ihop. Är jag bara nojig?
Tänkte lägga ut ett armeringsnät och naja fast golvvärmen i och sedan gjuta över med betong, för att sedan låta plattsättaren flytspackla fallet. Är medveten om att betongen måste torka minst tre månader innan man kan flyta och sätta ytskikt. Låter detta som en vettig idé? Eller är snabbetong bättre?

• Renoverat badrumsgolv med borttagen finsats och exponerat betongbjälklag, rör och trästomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du resonerar ju rätt rimligt själv angående bjälklagets hållfasthet.
Hur ser det ut i andra rum? känns/hörs det när du knackar/stampar som det är finsats även där eller är det uppreglat där istället?

P proffsrik skrev:
Du resonerar ju rätt rimligt själv angående bjälklagets hållfasthet.
Hur ser det ut i andra rum? känns/hörs det när du knackar/stampar som det är finsats även där eller är det uppreglat där istället?
Jag övertänker nog i onödan kanske ..
Jag är 99% säker att det är finsats över hela bjälklaget på hela övervåningen, för golvnivån är densamma på hela våningsplanet och det är vatten- och värmerör ingjutna relativt ytligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.