Hej!

Jag har tänkt bygga ett cykelställ för vägg och är osäker på hur hållbar min konstruktion är. Tanken med bygget är att det ska bli snyggt men också praktiskt.

Jag har tänkt att fästa två stycken reglar i furu på 45x70x2000MM i väggen. I dessa reglar har jag tänkt att borra fyra stycken hål som är 40MM. I hålen vill jag limma rundstav som ska fungera som armar för att bära cyklarna. Två armar kommer bära en cykel, så hela stället är tänkt att bära två stycken cyklar.

Min fundering är ifall 45MM djup för häng anordningen kommer klara trycket för cykelns vikt?

Andra tips på lösningar eller hur jag kan tänka är också välkomna!

OBS. Bilderna är inte skalenliga eller i rätt färg, utan bara en fingervisning på hur jag tänkt att designen ska se ut.

• Conceptbild av väggmonterat cykelställ med två röda reglar och fyra brun-orange rundstavar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konceptbild av hemmagjort cykelställ med två röda pelare och fyra inpassade träarmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Varför inte bara köpa en krok för vägg för just ändamålet? Blir billigare än virket.

T Tompafix skrev:
Varför inte bara köpa en krok för vägg för just ändamålet? Blir billigare än virket.
Tycker det är roligare att ha något personligt, och stället ska fästas i mitt vardagsrum, så jag vill också ha något som ser okej ut att titta på :)

Haha okej då :rofl: Tror det största bekymret är väl om virket krymper. Tänker om du antingen sätter en kil från baksidan likt man gör på yxor. Eller att du inte borrar hela vägen och skruvar bakifrån för att på så sätt förankra den bättre.

L ludwigdanieloliwer skrev:
Hej!

Jag har tänkt bygga ett cykelställ för vägg och är osäker på hur hållbar min konstruktion är. Tanken med bygget är att det ska bli snyggt men också praktiskt.

Jag har tänkt att fästa två stycken reglar i furu på 45x70x2000MM i väggen. I dessa reglar har jag tänkt att borra fyra stycken hål som är 40MM. I hålen vill jag limma rundstav som ska fungera som armar för att bära cyklarna. Två armar kommer bära en cykel, så hela stället är tänkt att bära två stycken cyklar.

Min fundering är ifall 45MM djup för häng anordningen kommer klara trycket för cykelns vikt?

Andra tips på lösningar eller hur jag kan tänka är också välkomna!

OBS. Bilderna är inte skalenliga eller i rätt färg, utan bara en fingervisning på hur jag tänkt att designen ska se ut.
Här kanske du kan hitta några bra idéer

https://happyride.se/forum/threads/cykel-i-laegenhet.483001/

DE73 DE73 skrev:
Här kanske du kan hitta några bra idéer

[länk]
Tack för tipset! :)

T Tompafix skrev:
Haha okej då :rofl: Tror det största bekymret är väl om virket krymper. Tänker om du antingen sätter en kil från baksidan likt man gör på yxor. Eller att du inte borrar hela vägen och skruvar bakifrån för att på så sätt förankra den bättre.
Tack för tipset! Så om jag exempelvis borrar 35MM och förankrar rundstaven bakifrån med skruv. Hur mycket vikt tror du det klarar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.