Hej!

Har kommit med några nybörjarfrågor här på forumet på sistone och här kommer en till.

Funderar över vägghöjd när man bygger själv, vad är alternativen och vad ska man tänka på att försöka optimera?

Om jag t.ex. bygger en vägg som är 2,49 hög, (45 syll +240 (195 reglar stående)+45 hammarband). Då borde jag kunna köpa längder på 4,8 m för 195-reglarna och få minimalt med spill. (Kan man använda ändträet på reglarna ens?)

Om jag sätter gips invändigt och utvändigt - vilka mått borde jag använda mig av för att detta ska bli så smidigt som möjligt och ev. slippa skära i gipset?

Något annat jag behöver ta med i beräkningarna?

Hej,
Om takstolarna ligger ovanpå hammarbandet, dvs ej försänkta så hade jag sågat reglarna på 2310 så att totalen med syll och hammarband hamnar på 2400. Jag gillar att fästa gipsen både i syll och hammarband. Själv missade jag detta i min planering och fick fälla in extra 45-reglar på syllen för att kunna fästa gipsen i nederkant. Sen skar jag 45mm gips längst ned och spacklade ihop.

Du kan också såga reglarna på 2320 (totalt=2410) så får du 10mm fritt längst ner. Enklare att sätta gipsen då. Kan höja gipsen (försiktigt) med kofot för att den skall sitta kloss mot takstol när man skruvar fast den.

att dela 4,8 på mitten gissar jag är för att du skall ha stående panel som ör 2400 utvändigt? Annars får du förklara ;)

Om man köper virke på byggmax är min erfarenhet att de är ”typ” 4800. De kan vara 4797 också :crysmile:
Plus att klingan tar några mm.

obs, jag är inte snickare. Bara egna erfarenheter redovisade :)

• Gilla
Stefan_E
  • Laddar…
Bäst att räkna med att såga bort 10 cm ändträ. Kan vara snedkapad eller sprucken, svullen eller fel längd.
Sedan är det bra att kolla vilka produkter du kan köpa på ett enkelt och prisvärd sätt. Det finns gips på 2700, 2500 och 2400 i diverse affärer. Mest vanligt är 2500 numera. Då vill du kanske att stommen är 2520. Sedan ska du inte bry dig för mycket om att minska spill. Det går fort att kapa och skära. Om du vill använda utegips till stabilisering och vindtätning kan du tex tejpa skarvarna.

Tänk även på att innertaket bygger ner och eventuell golvtjocklek

Ibland väljer man att under takstolar slå gles typ 28x70 längs med hela huset som underlättar vid elinstallation + spottar och håller humidspärren mot takstol sen slår man innertaket i gles

När vi ändå håller på med allmänna tips så är 450cc på reglar att föredra. Själv snålade jag på takstolarna och satte dem på 1200. Hade jag byggt igen hade jag satt takstolarna på 600cc. Enklare så.

Hej! Tackar för svar,

varför är 450 cc bättre? Tänker du på skivmaterial som väger lite mindre eller något annat? Det blir väl dyrare?

När vi ändå håller på, har ni några tips när det gäller öppen kontra stängd takfot? Har tänkt mig ryggåstak + ev. loft och det blir antagligen saxtakstolar (men inte helt spikat).

D dogpox skrev:
Hej! Tackar för svar,

varför är 450 cc bättre? Tänker du på skivmaterial som väger lite mindre eller något annat? Det blir väl dyrare?

När vi ändå håller på, har ni några tips när det gäller öppen kontra stängd takfot? Har tänkt mig ryggåstak + ev. loft och det blir antagligen saxtakstolar (men inte helt spikat).
enklare att hantera, men visst blir det dyrare.

Jag hävdar att cc450 väggregelavstånd är sämre då trä leder mer kyla än isolering.
Att en vägg byggd med cc 600 är billigare och snabbare att bygga bör också vägas in.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Blev kort svar innan (Sverige spelar ju semifinal i handboll) :rofl:

Jag har nyligen satt 900-gips i mitt attefall. Då jag i princip satte allt själv uppskattade jag de något lättare skivorna, särskilt i taket som är 3600 högt i ena änden :cool:

Den något mindre isoleringen måste ju vara marginellt, beroende på hur stort man bygger?
9 reglar (cc600) mot 12 (cc450) vid 5400mm, eller 3 mot fyra om man bryter ner det.

Men visst, kostnaden blir ju 25% mer för reglarna vid cc450

Jag inbillar mig att det blir mer stabilt med cc450 också. Men å andra sidan satte jag mitt garage med cc600. Gips plus osb. Känns inte som det kommer blåsa bort i första taget :)

Men sen att isolera tak med cc1200 är ingen lek. Av den anledningen hade jag byggt med cc600 om jag skulle göra det igen.

1977bjorn 1977bjorn skrev:
Blev kort svar innan (Sverige spelar ju semifinal i handboll) :rofl:

Jag har nyligen satt 900-gips i mitt attefall. Då jag i princip satte allt själv uppskattade jag de något lättare skivorna, särskilt i taket som är 3600 högt i ena änden :cool:

Den något mindre isoleringen måste ju vara marginellt, beroende på hur stort man bygger?
9 reglar (cc600) mot 12 (cc450) vid 5400mm, eller 3 mot fyra om man bryter ner det.

Men visst, kostnaden blir ju 25% mer för reglarna vid cc450

Jag inbillar mig att det blir mer stabilt med cc450 också. Men å andra sidan satte jag mitt garage med cc600. Gips plus osb. Känns inte som det kommer blåsa bort i första taget :)

Men sen att isolera tak med cc1200 är ingen lek. Av den anledningen hade jag byggt med cc600 om jag skulle göra det igen.
Det behöver inte vara nån lek, att bygga hus är stundtals lite jobbigt fysiskt, men för dem som inte gör det på heltid i flera år kan knappast arbetsmiljöskälen med 900skivor vara avgörande. Tidsvinsten med 1200 skivor är väsentlig, kostnaden lägre och isolervärdet bättre ju glesare mellan reglarna man kan ha. Om man tycker det är svårt att isolera väl mellan takstol med cc1200 väljer man lämpligen sprutad lösull som är snabbare, billigare och får bättre isolervärde än att hålla på med skivor eller rullar med isolering.
Visst blir det mer stabilt och styvt med tätt mellan reglarna, jag har vid något tillfälle reglat badrumsgolv med cc300 av den anledningen.
Jag skulle välja regel höjd efter den önskade innertakshöjden, det är trevligt med tex 270cm i tak om man har råd och möjlighet.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Hej, tack för resonemangen,

det lutar som sagt åt saxtakstolar och jag tänkte mycket riktigt ha lösull i dessa isåfall. En fundering: om jag ska göra en luftspalt mot råsponten så kanske cc120 är att föredra? Har inte bestämt mig för ytskikt på taket, det blir panel eller gips, men är jag bunden till en viss storlek av gipset pga av takstolarna? Eller sätter jag gles / installationsskiktet som jag känner för sen ändå?

Samma fråga med väggarna, jag tänker mig ju ett installationsskikt på den bärande stommen, och detta tänker jag inte måste hamna rakt över de bärande reglarna? Då skapar jag väl dessutom köldbryggor? Men lite osäker här, om jag sätter en 45x45 regel med bara två infästningar så antar jag att det blir för rangligt, då behöver jag isåfall kortla överallt..? Tittar man på träguiden så är det ju inte två inåtgående 45x45 skikt i alla fall, men har sett att vissa bygger så...

D dogpox skrev:
Hej, tack för resonemangen,

det lutar som sagt åt saxtakstolar och jag tänkte mycket riktigt ha lösull i dessa isåfall. En fundering: om jag ska göra en luftspalt mot råsponten så kanske cc120 är att föredra? Har inte bestämt mig för ytskikt på taket, det blir panel eller gips, men är jag bunden till en viss storlek av gipset pga av takstolarna? Eller sätter jag gles / installationsskiktet som jag känner för sen ändå?

Samma fråga med väggarna, jag tänker mig ju ett installationsskikt på den bärande stommen, och detta tänker jag inte måste hamna rakt över de bärande reglarna? Då skapar jag väl dessutom köldbryggor? Men lite osäker här, om jag sätter en 45x45 regel med bara två infästningar så antar jag att det blir för rangligt, då behöver jag isåfall kortla överallt..? Tittar man på träguiden så är det ju inte två inåtgående 45x45 skikt i alla fall, men har sett att vissa bygger så...
Instalationsskiktet sätter du lämpligen korslagt mot de bärande väggreglarna, så undviker du köldbryggor, vinner stabilitet och underlättar elinstallationen.

Väggen får normalt en väldigt god stabilitet av korslagda skikt reglar och skivor på minst en sida

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Instalationsskiktet sätter du lämpligen korslagt mot de bärande väggreglarna, så undviker du köldbryggor, vinner stabilitet och underlättar elinstallationen.

Väggen får normalt en väldigt god stabilitet av korslagda skikt reglar och skivor på minst en sida
Och följdfrågan blir ju om de är korslagda vad jag sätter fast gipset i? Rimligen får jag kortla då?

D dogpox skrev:
Och följdfrågan blir ju om de är korslagda vad jag sätter fast gipset i? Rimligen får jag kortla då?
stående gips sätter du i liggande osb om du inte har spik/dyckertpistol för då kan det vara både billigare och bättre att sätta 17mm råspont bakom gipsen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.