Hej,

Jag hade gärna velat få lite input kring vad som kan anses vara "rätt ordning" för undertecknad att ta itu med saker.

Vi ska blåsa ut hela övervåningen. Det innebär i korthet:
- Ta ned en vägg mellan kök/vardagsrum
- Ta ned de väggar som gör ett "walk-through"-kontor till en del av det nya vardagsrummet
- Göra ett nytt rum till barn #2 i änden av vardagsrummets ena del
- Renovera befintligt badrum entréplan och göra ett nytt badrum i gammal tidigare bastu i källaren
- Nytt Kök och layout
- Nytt tak, gipsskivor
- Golvvärme
- Sätta in kamin centralt i vardagsrum
- Sätta gips på samtliga väggar i huset (i nuläget är det enbart spånskiva med tapet på väggarna).

Vi kommer inte att sätta in många nya spotlights. Enbart ett par i badrum samt i kök. Annars gillar vi taklampor eller stående belysning mer än spotlights.

Huset är i ena delen byggt -39 och den andra delen är tillbyggt -77 så det finns en äldre prägel och metodik att ta hänsyn till.

Vi har tagit in en firma som i sin tur hanterar allt vad gäller vatten- och elinstallationer runt ny el, elcentral etc. och golvvärmen och det är även den firman som gör exakt allt i badrummen förutom att riva en del av det. Firman kommer också att lägga all armering i golvet samt lägga de nya golvskivorna som golvvärmen kommer att vila på.

Jag kommer personligen att vara den som tar ned samtliga väggar som inte är bärande, samt riva upp allt golv och ta ned alla väggar. Jag är också den som sätter gips på alla väggar, målar, spacklar och så även i taket. Jag lägger också det nya golvet och som det ser ut nu flytspacklar in all golvvärme. Vi monterar också köket själva.

Mina frågor kring ett sådant åtagande är:

- I vilken ordning bör man göra det? Jag har aldrig tidigare behövt göra om tak, väggar och golv samtidigt i några tidigare delar av huset och är därför lite osäker på vilken ordning som är mest rimlig att göra färdigt med. Spontant så känns det mest rimligt att göra färdigt allt golv först, därefter skruva upp väggarna och till sist göra iordning taket. Eller tänker jag fel?

- För att elektrikern som kommer ska få en så smärtfri upplevelse som möjligt men för att jag samtidigt inte ska behöva riva ner delar av väggarna i huset som inte ska tas ner (ytterväggar t.ex.) så undrar jag i vilken utsträckning jag förväntas ta bort innerväggar för att han ska kunna byta ut befintlig el.

- Är det rimligt att riva ner i ordningen tak > väggar > golv så att elektrikern kommer åt överallt direkt inklusive taket, eller finns det en poäng i att låta taket mer eller mindre vara intakt tills det att allt är iordning och sen enbart göra taket i ett svep? Jag tänker främst på om någon har erfarenhet av att det ändå är tacksamt att göra taket "för sig" och att en elektriker som regel inte behöver komma åt i så många punkter i ett tak vid ny elinstallation.
Det skulle kunna gynna mig i och med att all rivning och mina åtaganden måste ske i symbios med firmans tidsplanering och därmed är det tacksamt om det är färre moment som måste utföras på en och samma intensiva 2-veckorsperiod ;)

Tack på förhand för all input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.