3 392 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Vilken HEB balk utifrån mått på Limträbalk?
Hej,
Vi håller på och ska göra om köket och då öppna upp en vägg som är bärande.
Konstruktören har gett förslag på limträbalk men vi vill hellre ha en stålbalk. Det står bara att ”HEA balk med motsvarande bärighet kan användas” i pappren/ritningen vi fått. Hur räknar vi om detta till balk, går det?
Nedan info kan jag utläsa från de dokument vi fått. Vilken mer info behövs eller kan någon komma med utlåtande utifrån nedan info.
limträbalk 140x270mm
4400mm lång
Öppning ska vara 4200 minus stolpe i ena änden så kanske 4100 ca totalt.
Rörlig last 150kp/m2
Egen vikt 50 kp/m2
Lastutrymme på balk 3400mm resp. 3600mm
Totalbredd huset 8500mm
Jag har skrivit samma saker i min andra tråd men eftersom den ligger i köksdelen av forumet så tänkte jag att jag kanske får några träffar här också.
Ska tilläggas att jag inte pratat med snickaren kring detta ännu utan vill kolla lite här med först.
Länk till andra tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/loepande-hjaelp-vid-koeksrenovering.440079/page-3
Trevlig kväll!
Vi håller på och ska göra om köket och då öppna upp en vägg som är bärande.
Konstruktören har gett förslag på limträbalk men vi vill hellre ha en stålbalk. Det står bara att ”HEA balk med motsvarande bärighet kan användas” i pappren/ritningen vi fått. Hur räknar vi om detta till balk, går det?
Nedan info kan jag utläsa från de dokument vi fått. Vilken mer info behövs eller kan någon komma med utlåtande utifrån nedan info.
limträbalk 140x270mm
4400mm lång
Öppning ska vara 4200 minus stolpe i ena änden så kanske 4100 ca totalt.
Rörlig last 150kp/m2
Egen vikt 50 kp/m2
Lastutrymme på balk 3400mm resp. 3600mm
Totalbredd huset 8500mm
Jag har skrivit samma saker i min andra tråd men eftersom den ligger i köksdelen av forumet så tänkte jag att jag kanske får några träffar här också.
Ska tilläggas att jag inte pratat med snickaren kring detta ännu utan vill kolla lite här med först.
Länk till andra tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/loepande-hjaelp-vid-koeksrenovering.440079/page-3
Trevlig kväll!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
HEA 160 är på säkra sidan.
Tack så mycket för svar!J justusandersson skrev:
En snickare som varit här och bara tittat på väggen sa 140 men han har ju då inte tagit del av något underlag alls.
Grannen som gjort liknande fast 60cm smalare öppning har en 150 balk hos sig mätte bions till igår så ditt antagande låter rimligt tycker jag.
Finns det tabeller eller har du räknat dig fram till detta?
En balk med samma böjstyvhet är vad man kan ersätta limträbalken med.
Eftersom det är balkens svikt som är dimensionerande, hållfasthetsmässigt är de i alla normalfall överdimensionerade.
Data på böjmotstånd bör resp leverantörer ha data på.
Eftersom det är balkens svikt som är dimensionerande, hållfasthetsmässigt är de i alla normalfall överdimensionerade.
Data på böjmotstånd bör resp leverantörer ha data på.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
HEA 140 ligger nära men på fel sida. En HEA 160 är 152 mm hög. Det finns inga tabeller utan man jämför böjstyvheten som är produkten av yttröghetsmotstånd och elasticitetsmodul. För stålbalkar finns det tabeller med yttröghetsmotstånd, för limträ med rektangulära tvärsnitt räknar man fram det lätt.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Vilken E-modul räknar du med för limträ? Tänker speciellt om inte hållfasthetsklass nämns, finns det någon ”standardklass”?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
10500 MPa som motsvarar karaktäristisk elasticitetsmodul för L40c (icke-homogen balk), vilket jag betraktar som standardklass för balkar som är +180 mm höga. För sviktberäkningar kan man använda 13000 MPa. Homogent limträ, L40s (balkar som kan klyvas), ligger något högre.
Klicka här för att svara