Håller på och renoverar ett av våra extrarum. Det är lite snålt med eluttag så jag har öppnat upp och ska dra fram några extra. När jag har plockat bort gipsen så noterar jag att det är olika tjocklekar på väggarna. Standardgips på den tapetserade fondväggen och betydligt tunnare på den vita väggen.
Vad är det för gips?? Det enda jag kan hitta på nätet som kommer i närheten är utegips på 9,5mm. Men det sätter man väl inte på insidan av ett hus??
Radhus byggt 1980.
Vad tror ni?

• Renoverat rum med borttagen gipsvägg som avslöjar olika väggtjocklekar och elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skjutmått visar tjockleken på en vit gipsskiva, uppmätt till 10,50 mm.
    Skapa konto
  • Hand håller en digital skjutmått som mäter tjockleken på en vit gipsskiva vid ett fönster.
    Skapa konto
Den tunna skivan har inte standardtjocklek men jag har sett i tidigare trådar att det förekommer allehanda tjocklekar.

En lösning kan vara att sätta någon board-skiva på ca 4 mm och sen 6 mm renoveringsgips så får du rätt tjocklek.

1980 fanns det 9 mm gips för inomhusbruk ,jag har det i mitt hus byggt 80-81
utomhusgipsen är grönaktig skall ej användas inomhus
att du har 9mm på en vägg kan tyda på att där ev är råspont bakom

Tror jag kommer lösa detta med 3mm masonitboard och renoveringsgips. Det blir enklast. Pallar inte gipsa om hela väggen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.