F
FGLIN: [citat] Över en viss taklutning får man reducera snölasten, jag tror det är linjärt mellan 30 och 60 grader. Jag tror inte den normen skiljer på tegel och plåt fastän en sådan skillnad nog finns i verkligheten, och jag tegel är signifikant tyngre än plåt, men det är ändå snölasten som är den stora biten. Tilläggas kan att mina föräldrar hade ett skjul med korrugerat plasttak
9 svar · 6,2k läst
·
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Har ingenting i hörnen förutom de liggande reglerna så av den anledningen känner jag inte att jag behöver ha de lodräta. Men jag valde att ha dem kvar ändå, mest för att de är spikade och för omständigt att ta bort. :)
3 svar · 3,3k läst
·
1
16386: Dina gråa rutor gör det mest svårare att läsa. Den översta tar ju dessutom bort all text under/bakom rutan. Det står i den vänstra rutan att både yttervägg och innervägg är bärande. I den nedre högra rutan att bärande innervägg är lika trappomslutande, dvs texten över. Ska jag gissa skulle jag säga att den ”bakre” innerväggen, som avgränsar köket, är bärande då den
1 svar · 1,5k läst
·
C
cpalm: [citat] Sen får man väl kompensera för att den till 75% består av trä och inte gjutjärn?
13 svar · 4,2k läst
·
K
karlbrutal: Hej. Hur gick det för er? Vi fick höra samma från vår entreprenadfirma att Pergo säger 75%, vilket då i praktiken utesluter nybyggnationer. Tyvärr har vi redan köpt in 160m2 Pergo laminat så det är lite sent för oss att backa nu...
1 svar · 1,8k läst
J
Jockose: Efter X-antal försök och svordomar, så kom lösningen. Vi tog 2 spikat och helt enkelt pillade ut pluggarna. Detta var ca 10 sek innan vinkelslipen åkte fram
9 svar · 2,1k läst
·
V
vincentt: 110 cm mellan stolparna, men max är 150cm. Kan slå sig och även böja sig (in/ut, upp/ner) och då går skruvarna sönder. Laddade upp en ritning med mått. Det är två olika mått pga. kortsidan är högre. Får se om den kom med. Det är en PDF.
19 svar · 10,0k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Är ju nästan samma sak bara att flexi har en mjuk sida för att bättre passa i träväggar som inte alltid är perfekta och den andra är anpassad för stålreglar så dom är lite bredare för samma cc-mått eftersom stålreglarna bygger mm i bredd jämfört med träreglarnas cm.
3 svar · 1,4k läst
T
tergo: molly M5/52 skall klara att fästa 28mm material tjocklek utan att byta skruv
5 svar · 2,1k läst
·
useless
useless: Instämmer med tidigare skribenter. Det är Treetex där man har spacklat över skavanker.
5 svar · 3,1k läst
·
Karrock
Karrock: En enklare radonmätare med display gör att ni på en liten stund får indikation på om det är förhöjda radonhalter (och vet om man behöver kalkylera för vidare mätning och ev åtgärder). I förväg kan ni ha provat handhavande i nuvarande boende, utomhus och så. Tex sån här https://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/miljoinstrument/radonmatare/airthings-home-radonmatare-mw14910 Det
10 svar · 9,4k läst
Fasting65
Fasting65: [citat] Det är nog inte fel att kolla densiteten på isoleringsskivan. Men verkligheten är nog inte så enkel. Man ska nog aldrig stirra sej blind på en egenskap. Hittar du någon skiva som klassas som "ljudisolerande" av tillverkarna så är den troligen bra. En snabbgoogling hittade jag två varianter enligt nedan Stenull Paroc Sonus:
57 svar · 30,1k läst
·
L
LHD Johnsson: Spikläkt 22x45 Den tänkte jag ta bort och sätta 80mm isolerskiva. På det 28x70 spikläkt Å tanker är om man sedan kan sätta asvaboard
2 svar · 1,3k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Det upplevs ju bara som tätt om du tittar snett. Tittar du rakt upplevs det som luftigt.
19 svar · 4,1k läst
·
Göran Gustafsson
Göran Gustafsson: Har fått svar idag...nej..jag behöver inte bygglov, så länge inte muren blir högre. T.ex rött fasadtegel, frostsäkert behöver inte heller bygglov i min kommun. Tack för era inlägg o ert intresse. Mvh Göran
3 svar · 2,1k läst
HogeN
HogeN: [citat] Den där används när du trimmar bort överlopp när limmat kantband på melaminskivor när du snickrar skåp/hyllor. och att fasa kanterna något man inte tänker på när gjort det några gånger.. men skär i papret 1-4cm från kanten och sen försök få en vinkel från den skurnalinjen till halva gipskanten.. typ
18 svar · 8,0k läst
BirgitS
BirgitS: Du behöver kontakta en byggkonstruktör som kan beräkna vilka laster det gäller i just ditt fall och vad det innebär för storlek på balken samt om det behövs förstärkningar under balkens ändpunkter för att det inte ska bli problem i framtiden. Innan du börjar behöver du en godkänd bygganmälan som innehåller dimensioneringsberäkningar etc.
1 svar · 1,5k läst
·
useless
useless: Man ska ju ändå lägga på ett lager spackel innan remsan så då försvinner det där pyttelilla hålet automatiskt..
11 svar · 3,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Vanligt putsbruk typ C skulle jag säga.
1 svar · 1,2k läst
·
K
kanonkula: [citat] Du bygger på smygen så den går ut på fönstret.
1 svar · 902 läst
S
Snickarkirre: [citat] Okej då är ja me hur du menar (y) som sagt alltid intressant sånt här!
6 svar · 3,9k läst
·
M
marcusjj: Söker fortfarande :crysmile: Någon som vet någon träpanel som finns i 0500-N? Verkar helt omöjligt att få tak på. Anna paneler verkar vara 0502-y.
1 svar · 1,1k läst
K
Kenhasse: [citat] Hur man ska tänka runt vindlaster, håller också på att rita på ett uterum men på Öland där det blåser mycket, kanske ett mindre problem med snölast här.
3 svar · 1,5k läst
·
L
lobbin: Har fått önskemål om stående panel inomhus i den attefallare vi ska bygga till sommaren. Sätter man isoleringen annorlunda i det läget, eller man lägger bara en horisontell spikläkt utanpå?
0 svar · 1,8k läst
G
gnemil: [citat] Tack!
2 svar · 4,2k läst
·
G
@
@ndreas: [citat] Den produkt de rekommenderar finns längre ner på sidan som du länkade till. Borde fungera bra utifrån behovet du beskriver.
5 svar · 2,3k läst
S
Spindoctor: [citat] Tack för bra inspel :D Det låter som ett bra alternativ.
2 svar · 1,7k läst
·
J
justusandersson: Svårt att utvärdera tycker jag. Inte riktigt mitt kompetensområde. Så länge som sprickorna håller sig till respektive lamell är det kanske ingen katastrof. Verkar företrädesvis vara i balkens överkant, vilket är positivt. När liknande sprickor uppträder i massivträ är det ju ofta överdimensionerade konstruktioner. Jag tycker inte det borde inträffa med limträ.
3 svar · 3,9k läst
·
R
Robert-san01: Att sprickan växer kan vara frostsprängning.
11 svar · 2,2k läst
·
J
justusandersson: Ytterst osannolikt att den aktuella väggen är bärande. I brist på ritningar kan du kartlägga hur bjälkarna ovanför går med hjälp av en regeldetektor. Kolla också om det inte finns en avväxlingsbalk ovanför nästa dörröppning in mot vardagsrummet.
8 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.