Jag skall ställa min mangel på ett bord och vill inte att bordet skall kollapsa. Kan någon uppskatta vikten på en åldrad 55 cm bred bordsmangel av gjutjärn?
Jag har hittills inte kunnat bifoga bild. Om jag inte lyckas, meddelas härmed att den är grönmålad.
Jag har funderat på att plocka isär den för att ta bort gegga av damm och fett, men jag har en känsla av att vissa delar är i spänn. Vid isärplockande, tänker jag mig att något smiter och slår hål i taket eller i mig. Dessutom skall den monteras ihop igen!
Jag har hittills inte kunnat bifoga bild. Om jag inte lyckas, meddelas härmed att den är grönmålad.
Jag har funderat på att plocka isär den för att ta bort gegga av damm och fett, men jag har en känsla av att vissa delar är i spänn. Vid isärplockande, tänker jag mig att något smiter och slår hål i taket eller i mig. Dessutom skall den monteras ihop igen!
Om du inte lyckas få upp den på en personvåg, gör som man gör med husdjur:
Väg först dig själv utan mangel.
Väg sedan dig själv med mangeln i famnen.
Subtrahera.
Om vågen inte klarar dig plus mangel, låt en mindre person göra det hela.
Väg först dig själv utan mangel.
Väg sedan dig själv med mangeln i famnen.
Subtrahera.
Om vågen inte klarar dig plus mangel, låt en mindre person göra det hela.
Är nog bäst att gå på magkänsla i det här fallet
om du skulle få reda på att mangeln väger tex. 52kg, hur ska du veta om ditt bord klarar det.
Om bordet håller för att sitta på, så klarar det mangeln också.
om du skulle få reda på att mangeln väger tex. 52kg, hur ska du veta om ditt bord klarar det.
Om bordet håller för att sitta på, så klarar det mangeln också.
Mangeln ser ut att vara ungefär lika stor som en bananlåda. En bananlåda fylld med homogent gjutjärn väger ca 430 kg (om jag inte räknat fel). Om vi antar att mangeln fyller lådans volym till någonstans mellan en sjättedel till en åttondel hamnar vi i spannet 53-72 kg. Alltså som Peter2400 skrev här ovanför, håller bordet att sitta på så håller det för mangeln!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Jag hittade att det finns en förening för handvevade manglars bevarande: https://saxdalen.se/index.php/foere...oereningen-foer-handvevade-manglars-bevarande
De kanske vet mer både om vikten och om hur du kan öppna upp mangeln.
De kanske vet mer både om vikten och om hur du kan öppna upp mangeln.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Okvalificerad gissning: 25 kilogram.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Sen får man väl kompensera för att den till 75% består av trä och inte gjutjärn?S Surly skrev:
Klicka här för att svara