Jag skall ställa min mangel på ett bord och vill inte att bordet skall kollapsa. Kan någon uppskatta vikten på en åldrad 55 cm bred bordsmangel av gjutjärn?
Jag har hittills inte kunnat bifoga bild. Om jag inte lyckas, meddelas härmed att den är grönmålad.

Jag har funderat på att plocka isär den för att ta bort gegga av damm och fett, men jag har en känsla av att vissa delar är i spänn. Vid isärplockande, tänker jag mig att något smiter och slår hål i taket eller i mig. Dessutom skall den monteras ihop igen!

• Bilden visar en gammal strykbräda uppochned på ett trägolv, bredvid kartonger märkta "bananer".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väg den på en personvåg.

Om du inte lyckas få upp den på en personvåg, gör som man gör med husdjur:
Väg först dig själv utan mangel.
Väg sedan dig själv med mangeln i famnen.
Subtrahera.
Om vågen inte klarar dig plus mangel, låt en mindre person göra det hela.

Är nog bäst att gå på magkänsla i det här fallet
om du skulle få reda på att mangeln väger tex. 52kg, hur ska du veta om ditt bord klarar det.
Om bordet håller för att sitta på, så klarar det mangeln också.

... den där manglar nog väldigt snyggt ... men vem vevar?

Tack för svar.
Jag kan inte lyfta mangeln.

• Arg
hulingen
  • Laddar…
Mangeln ser ut att vara ungefär lika stor som en bananlåda. En bananlåda fylld med homogent gjutjärn väger ca 430 kg (om jag inte räknat fel). Om vi antar att mangeln fyller lådans volym till någonstans mellan en sjättedel till en åttondel hamnar vi i spannet 53-72 kg. Alltså som Peter2400 skrev här ovanför, håller bordet att sitta på så håller det för mangeln!

Okvalificerad gissning: 25 kilogram.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Gissar på lite mer än KOW... säger 30

(vi vill ju gärna ha facit sen ;) )

• Wow
hulingen
  • Laddar…
Den här väger 14 kg :)
Portabel bordssåg på 14 kg med start- och stoppknappar.

Den väger säkerligen 60-70 kg. Går inte att jämföra med en modern sak.
Men å andra sidan förstår jag inte riktigt vad du ska med den informationen till. Du vet sannolikt inte vad ett bord klarar för vikt/last.

Just nu finns ett faktablad på Tradera för en liknande mangel. Den uppges väga 30 kg

• Gammal reklambroschyr för Glansmangel Nr 3 med bild och beskrivning av en mangel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
S Surly skrev:
Mangeln ser ut att vara ungefär lika stor som en bananlåda. En bananlåda fylld med homogent gjutjärn väger ca 430 kg (om jag inte räknat fel). Om vi antar att mangeln fyller lådans volym till någonstans mellan en sjättedel till en åttondel hamnar vi i spannet 53-72 kg.
Sen får man väl kompensera för att den till 75% består av trä och inte gjutjärn?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.