Hej! Tänkte bygga en spaljè längs med våran tomt ut mot en cykelväg, mest för att vi har klippt ner våran måbärshäck och det kommer ta många år innan den är maxhög, och inte ens då blir den högre än 1.50. Så för lite känsla av inrutning och insynsskydd av tomten.

Har kollat med kommunen och är ok att bygga 1.80m hög med 50% luft.

Min tanke är då hur man kan bygga den för att få så lite genomsikt som möjligt? Har kommit på lite olika idéer.

1. Sätta 28x45-ribbor åt fel håll, alltså 28mm vertikalt och 45 horisontalt, vilket bör försämra genomsiktligheten en del, fast jag fortfarande har 50% luft mellan ribborna, alltså 28mm. Kan man skruva dem åt det hållet utan att de spricker och kommer det se ok ut?

2. Vinkla ribborna neråt/uppåt på något sätt. Är detta tillåtet? Är ju fortfarande 50% luft mellan ribborna men man kommer inte kunna se rakt in. Har inga specialverktyg heller, så frågan är om detta går att göra på något enkelt sätt?

3. Använda väldigt små ribbor, t.ex 25x25 för att få små hål mellan dem. Tänker mig dock att det kommer bli väldigt mycket jobb att sätta så små ribb 15m långt och 1.80m högt.

Avfärda gärna någon idè direkt eller kom med något bättre förslag. Att ansöka om och bygga plank kommer bli alldeles för dyrt för vad vi tänkt lägga ut, tanken är att det ska vara relativt snabbt och billigt jobb.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är den upplevda luftigheten som begränsar, inte ett exakt mått av yttäckning från en "optimal" vinkel.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det är den upplevda luftigheten som begränsar, inte ett exakt mått av yttäckning från en "optimal" vinkel.
Okej, så det är ingen idè alls att försöka skapa vinklar osv. för att få lite sämre genomsiktlighet?

Som jag förstått är det inte tillåtet nej

engs
A ajn82 skrev:
Hur klassas klängväxter?

Lägg in ritning på trädgården där insynsproblemet framgår.

engs engs skrev:
Hur klassas klängväxter?
Det kan man ha och räknas inte som plank.

Får ni bygga tätare staket eller motsvarande till en viss höjd så vinner ni mycket I avskildhet om ni har det det i botten.
Sen kör ni variant 1 på resten.
Lägg till några klängväxter, antingen för att skära av vissa vinklar eller längs hela spaljen.
Till sist så kolla om det går att skära av rventuella kvarvarande vinklar på annat sätt inne i trädgården

yonna yonna skrev:
Lägg in ritning på trädgården där insynsproblemet framgår.
Den röda delen är längs med cykel/gång-vägen och den gröna delen funderade jag på också för att förhindra insyn om man kommer söderifrån, men väntar på svar från grannen.

Nu när häcken är nerklippt känns det nästan som folk cyklar på våran tomt, man kan bara kliva rakt in.

• Flygbild över en tomt med markerade röd och grön linje vid tomtgräns nära cykelväg för att diskutera insynsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z z_bumbi skrev:
Får ni bygga tätare staket eller motsvarande till en viss höjd så vinner ni mycket I avskildhet om ni har det det i botten.
Sen kör ni variant 1 på resten.
Lägg till några klängväxter, antingen för att skära av vissa vinklar eller längs hela spaljen.
Till sist så kolla om det går att skära av rventuella kvarvarande vinklar på annat sätt inne i trädgården
Vi får bygga helt tätt upp till 1,1m, men vet inte om det påverkar sikten på något sätt? Lite för nyfikna barn kanske :D

Det blir förhållandevis dyrt att spaljera hela vägen längs gångstigen. Däremot kan ni räkna med att måbärshäcken kommer att hämta sig ganska snabbt om ni dessutom pysslar om den lite extra genom att hålla undan ogräs, göda och vattna. Om 2 år är den en rejäl häck. Fördelen med måbär är att det är den häck som tänder tidigast på våren.

Hur högt är skyddet vid uteplatsen? Eftersom denna är i anslutning till huset är det bättre att satsa på ett snyggt, högre plank i vinkel. Om den nu, när den föryngrats, sköts regelbundet och inte hålls alltför bred, kan den hållas högre än 110 cm.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det blir förhållandevis dyrt att spaljera hela vägen längs gångstigen. Däremot kan ni räkna med att måbärshäcken kommer att hämta sig ganska snabbt om ni dessutom pysslar om den lite extra genom att hålla undan ogräs, göda och vattna. Om 2 år är den en rejäl häck. Fördelen med måbär är att det är den häck som tänder tidigast på våren.

Hur högt är skyddet vid uteplatsen? Eftersom denna är i anslutning till huset är det bättre att satsa på ett snyggt, högre plank i vinkel.
Läste att man ska släppa upp en måbärshäck helst 10cm per år, max 20 för att den ska bli stark. Men kanske kan gå fortare än så? Men hursomhelst tror jag inte måbär kan bli så höga att de skyddar för insyn?

Uteplatsen är 1.90 högt, så där har vi insynsskydd så var främst för trädgården jag ville ha extra.

Ja angående kostnaden kanske det blir väl dyrt.. Men kan tänka mig att bara ha halva vägen, längs med baksidan och sen ha häck resten, där är bara parkering ändå.

Att släppa upp den 10 cm/år gäller nyplantering. Denna är äldre och bör ha kraftiga basgrenar och bör kunna släppas upp snabbare.

yonna yonna skrev:
Att släppa upp den 10 cm/år gäller nyplantering. Denna är äldre och bör ha kraftiga basgrenar och bör kunna släppas upp snabbare.
Jaha låter bra! Kanske det går snabbare än jag tänkt då.

Det var inte meningen att skrika... texten svärtades av någon underlig anledning... :thinking:

• Gilla
Dylan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.