2 126 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Mexitegel..
Hej alla.. vi har en mur som avskiljare mellan vår o grannens tomt. På vår sida är det murat med mexitegel.. ( vilket Gud borde förbjudit..) sannolikt är muren murad redan när huset byggdes (1968/-69). Vi har bott här sedan -81. Är tredje ägaren av fastigheten. Det var nog snyggt i början..men nu efter tidens inverkan så har mexi 'tegelstenarna' börjat ramla ur muren . Dock 'bara' de yttersta 2-3 cm. I mitten av muren är både cementerad mur och även byggd av gul 'riktig' tegel. Grannen har ngt annat stenmaterial som verkar hålla. Till min fråga.. är det möjligt att mura upp ny yta/ ' fasad ' på muren? Eller måste den rivas?
Jag tänker att lämpligast är att knacka bort mexi'teglet', göra rent och sedan mura upp igen med ngt hållbart. Har funderat på röd tegel då huset är uppfört i detta.
Jag tänker att lämpligast är att knacka bort mexi'teglet', göra rent och sedan mura upp igen med ngt hållbart. Har funderat på röd tegel då huset är uppfört i detta.
Troligen är mexiteglet bara ett dekorativt skal, de brukar sällan vara bärande. Så troligtvis kan du göra som du beskriver.
Formellt är murar bygglovspliktiga så vill du ändra på dess uttryck genom att byta ytmaterialet så att det ser påtgaligt annorlunda ut så kräver det bygglov. Att bara laga/reparera befintlig mur, t ex med ny mexitegelsliknande sten kräver inte bygglov. (Men det får nog ses som den mildaste graden av "svartbygge" att byta till ett annan sten på befintlig mur. Bara ingen grannen retar sig så.)
Formellt är murar bygglovspliktiga så vill du ändra på dess uttryck genom att byta ytmaterialet så att det ser påtgaligt annorlunda ut så kräver det bygglov. Att bara laga/reparera befintlig mur, t ex med ny mexitegelsliknande sten kräver inte bygglov. (Men det får nog ses som den mildaste graden av "svartbygge" att byta till ett annan sten på befintlig mur. Bara ingen grannen retar sig så.)
Om bara meddelar att du renoverar till de som jobbar med bygglov, så kan du nog få ett enkelt OK som svar.
Har fått svar idag...nej..jag behöver inte bygglov, så länge inte muren blir högre. T.ex rött fasadtegel, frostsäkert behöver inte heller bygglov i min kommun. Tack för era inlägg o ert intresse. Mvh Göran
Klicka här för att svara