B
Mats-S Mats-S skrev:
Hej igen, missade en viktig sak hur du ska hantera surformen lättast.
Ställ dig vid sidan av den sidan som ska fasas, dra surformen lite lite snett neråt och MOT dig med ett LÄTT tryck.
Hemligheten är att dra surformen och fasa MOT dig, mycket lättare än att dra från dig. Du har nämligen betydligt bättre kontroll på draget och trycket då :)

Men som redan påpekats, går även att fasa kanten med en gipskniv, men jag tror det är svårare för en novis. Som yrkesman är det så jag gör oftast ;-)
Tack, har koll på surformen då den använts flitigt efter kapning av skivor. Men jag har en riktigt billig surform och om det är det eller handhavandefel men att fasa kanter med den resulterar i att kartongen blir fransig.

S
Isakare Isakare skrev:
En slarvig kompis jobbade som snickare och skrev ofta den texten med byggpennan på gipsskivorna.
En morgon när han kom till jobbet var väggarna i ett helt rum perforerade med en hammare, och texten "Det fixar snickaren"
Målarna blev misstänkta, men ingen erkände.
Låter inte som någon man vill jobba med direkt…

Det var inte riktigt så jag menade utan mer att målarna generellt får fixa en massa skit som andra slarvat med. Några fnasiga gipskanter har de flesta överseende med.

S
B bygges skrev:
Så man kan hoppa över detta moment och målaren är lika glad för det?
Om du ser till att gipsskruvarna är försänkta så blir de nog nöjda med resten..

B bygges skrev:
Inför målning fasar jag kanter på gips som möter annan gips, där de inte är nersänkta eller fasade. Har gått på med rakblad från gipskniv och det funkar men det blir lite vågigt hur jag än gör. Spelar väl ingen roll men ser ju lite dumt ut inför målaren? Finns det nåt tips hur man får detta snyggt typ som kanter på takgips?

Även provat "fashyvel" från biltema [länk] som var ruskigt dålig, trasade sönder pappen.
Den där används när du trimmar bort överlopp när limmat kantband på melaminskivor när du snickrar skåp/hyllor. och att fasa kanterna något man inte tänker på när gjort det några gånger.. men skär i papret 1-4cm från kanten och sen försök få en vinkel från den skurnalinjen till halva gipskanten.. typ

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.