30 086 läst ·
57 svar
30k läst
57 svar
Ljudisolering - dubbla gipsskivor har ej hjälpt
Ja, du har fattat rätt. Nu återstår att du fortsätter denna tråd och dokumenterar bygget så alla får veta hurpass mkt bättre det blir. 
Ps. Vill du ha möjlighet att skruva upp saker på väggen utan att använda mollyplugg , eller gipsplugg så kan du sätta ett lager OSB först innan du smackar på gipsskivorna så har du trä bakom gipsskivorna. Inte dödsviktigt men kan vara värt att fundera på iallafall. Men det är klart, då ryker 12,5 mm till av rummet.
Ps. Vill du ha möjlighet att skruva upp saker på väggen utan att använda mollyplugg , eller gipsplugg så kan du sätta ett lager OSB först innan du smackar på gipsskivorna så har du trä bakom gipsskivorna. Inte dödsviktigt men kan vara värt att fundera på iallafall. Men det är klart, då ryker 12,5 mm till av rummet.
Produkter som diskuteras: "gipsplugg"
Gipsplugg
Här hittar du pluggar särskilt designade för montering i gipsväggar. Dessa pluggar säkerställer en stabil och pålitlig fästning i skörare material som gips, och är idealiska för att hänga upp allt från hyllor till tavlor.
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tvärsnitt av föreslagen väggkonstruktion. Glöm inte mjukfogen och att använda SKP-profil med polyeten som syllskena och takskena. Och givetvis ska du ha stående reglar på cc600 eller cc450-avstånd i det gula partiet på bilden.
Det är ju noggrannhet i alla moment som är grejen.
Ska börja bygga denna vägg. Hade tänkt mig 50 mm luftspalt. Frågan är vilken isolering. Har fått lite olika förslag i tråden. Mineralull eller stenull ?
Om jag minns rätt så använde jag den här:4 4cyberspace skrev:
https://www.byggmax.se/isoleringsskiva-ljudskiva-piano-isover
I inlägg 41, bilden med luftspalt, där har vi 30cm i vår lgh. På varje sida sitter dubbelgips, sen luftspalt 1st gips, luftspalt 30mm, isolering och dubbelgips. Väggtjocklek mellan oss och grannen gissar jag är 500-600mm. Då är det tvärtyst, hörs inget mellan lgh. Frågan är bara om det går att bygga tunnare om stomljud från kök och dagligt slammer ska stanna på resp sida. Finns många nya roliga material idag som inte fanns 1982, när vår lgh byggdes. Generellt är det massa som gäller och olika tjocklekar på skivor, inte skruva en massa i reglar, utan limma så mycket det går. Sen är ljud en ganska knepig sak, frekvenser som ska blockas, alla saker har sina egna resonansfrekvenser, så lycka till!
Själv är jag sugen på att hälla sand på ett ställe där vi har ljud som färdas mellan rummen. Tror på dubbelgips, sen sand 50-100mm, sen dubbelgips. Men när man borrar i den väggen får man sig en överraskning då 
Har märkt att en hel del ljud kommer genom en av frånluftsventilerna som sitter på ena sidoväggen i vardagsrummet bredvid min nuvarande uppreglade vägg. Frånluften är obefintlig så jag pluggar hellre igen.
Frånluftsventilationen går förmodligen nära eller direkt in till grannens sovrum för man hör de tydligt. Kan behövas en uppreglad vägg också för att helt skärma av grannen då det hörs genom både ventilation och vägg.
Hur hade ni pluggat igen en ventilationsöppning ? Funderar på att proppa igen med isoleringsmaterial och sätta en mindre gipsskiva för det kvadratiska hålet.
Frånluftsventilationen går förmodligen nära eller direkt in till grannens sovrum för man hör de tydligt. Kan behövas en uppreglad vägg också för att helt skärma av grannen då det hörs genom både ventilation och vägg.
Hur hade ni pluggat igen en ventilationsöppning ? Funderar på att proppa igen med isoleringsmaterial och sätta en mindre gipsskiva för det kvadratiska hålet.
Okej, konstigt vad det är för kvadratiskt hål som sitter på väggen då ? Huset är byggt på 1940 talet så det byggdes förmodligen annorlunda då. Känns som det är någon slags ventilation eller vad är det annars ?Jonatan79 skrev:
Det sitter en gammal skiva i hålet som täcker cirka 80-90 % men det borde suga ut luft ändå om det hade varit en frånluftsventilation. Eller så fungerar det dåligt. I badrummet suger frånluftsventilationen ut bra med luft.
Pluggar hellre igen hålet om inte fyller någon funktion utan istället gör att det gör att det blir lyhört.
Inte byggstandard längre. Se till att plugga och se till att ha tilluftsventiler i vägg nära fönster eller fönsterkarm. Har du fläkt till badrumsventilationen?4 4cyberspace skrev:Okej, konstigt vad det är för kvadratiskt hål som sitter på väggen då ? Huset är byggt på 1940 talet så det byggdes förmodligen annorlunda då. Känns som det är någon slags ventilation eller vad är det annars ?
Det sitter en gammal skiva i hålet som täcker cirka 80-90 % men det borde suga ut luft ändå om det hade varit en frånluftsventilation. Eller så fungerar det dåligt. I badrummet suger frånluftsventilationen ut bra med luft.
Pluggar hellre igen hålet om inte fyller någon funktion utan istället gör att det gör att det blir lyhört.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har en frånluftsventilation i badrummet som suger ut bra med luft. Det är bra utsug där. Jo tilluftsventil finns i vardagsrummet nära fönster.
För att plugga tänkte jag att man fyller hålet med isoleringsmaterial. Sen sätta en gipsskiva i hålet och spackla över ?.Sen ska jag nog regla upp ytterligare en vägg framför detta.
Så de två uppreglade väggarna kommer stå vinkelrätt mot varandra.
För att plugga tänkte jag att man fyller hålet med isoleringsmaterial. Sen sätta en gipsskiva i hålet och spackla över ?.Sen ska jag nog regla upp ytterligare en vägg framför detta.
Det låter bra. Kommer funka4 4cyberspace skrev:Jag har en frånluftsventilation i badrummet som suger ut bra med luft. Det är bra utsug där. Jo tilluftsventil finns i vardagsrummet nära fönster.
Det är nog inte fel att kolla densiteten på isoleringsskivan. Men verkligheten är nog inte så enkel. Man ska nog aldrig stirra sej blind på en egenskap. Hittar du någon skiva som klassas som "ljudisolerande" av tillverkarna så är den troligen bra.4 4cyberspace skrev:
En snabbgoogling hittade jag två varianter enligt nedan
Stenull
Paroc Sonus:
https://www.paroc.se/produkter/byggisolering/universell-byggisolering/paroc-sonus
Glasull
Isover Piano:
https://www.isover.se/products/isover-pianor-ljudskiva-stal-c450
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden