Jag har läst mig till att klorfenoler (eller i alla fall KP Cuprinol?) förbjöds 1978. Hur är det med syllar från hus därefter, alltså byggda i mellantiden efter att detta förbjöds men innan man började isolera bottenplattan bättre/fuktspärra mellan platta och syll? Är det mindre problem med syllar från 80-talet än från 70-talet pga mindre giftiga ämnen eller hur funkar det?

• Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Allt hänger på om det är behandlat och fuktskadad eller ej!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Allt hänger på om det är behandlat och fuktskadad eller ej!
Jo, att det är dåligt om det är fuktskadat är jag med på. Men vad är det behandlat med efter att KP Cuprinol förbjöds? Orsakar de nyare ämnena luktproblem på samma sätt som de äldre?

Efter dettta användes obehandlat…

K kallekarwe skrev:
Jo, att det är dåligt om det är fuktskadat är jag med på. Men vad är det behandlat med efter att KP Cuprinol förbjöds? Orsakar de nyare ämnena luktproblem på samma sätt som de äldre?
Efter det användes obehandlat (efter ett tag.......), vilket då innebär lukt från mögel istället(/också).

• Gilla
D.anne_85
  • Laddar…
M maja.andersson27189 skrev:
Efter det användes obehandlat (efter ett tag.......), vilket då innebär lukt från mögel istället(/också).
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Efter dettta användes obehandlat…
Tack för svar! Hm. Vad är bäst, då? Gift eller giftfritt men med större risk (?) för mögel?

K kallekarwe skrev:
Tack för svar! Hm. Vad är bäst, då? Gift eller giftfritt men med större risk (?) för mögel?
Giftfritt så klart.
Det ska inte vara fuktigt :P

Det som används för konsumenthandel idag är bara kopparsulfat och luktar inget.
Under en mellantid fanns det impregnerat virke med CCA impregnering att få tag i (Krom Koppar Arsenik).
Fast även om det är lite efter 1978 så kan man ju inte utesluta att någon sparat ett lager trä eller curinol och använt senare.
Men det här med tryckt är seglivat. Folk tror fortfarande att man trillar ner död om det används en planka inomhus (vilket är onödigt, men knappast riskabelt längre)
https://www.tidningenbyggmaterial.s...t-miljopaverkan-bland-motsvarande-alternativ/

T TheGame skrev:
Giftfritt så klart.
Det ska inte vara fuktigt :p
Haha nej, det är jag med på! Men när man läser här på forumet så får man en bild av att det ÄR (eller kommer att bli) fuktigt med träsyll på oisolerad platta? Fuktvandring från marken genom betongen osv. Men det kanske är katastroftänk? Har husen stått i 40 år och fortfarande är torra kanske det är ganska lugnt?

M MagHam skrev:
Det som används för konsumenthandel idag är bara kopparsulfat och luktar inget.
Under en mellantid fanns det impregnerat virke med CCA impregnering att få tag i (Krom Koppar Arsenik).
Fast även om det är lite efter 1978 så kan man ju inte utesluta att någon sparat ett lager trä eller curinol och använt senare.
Men det här med tryckt är seglivat. Folk tror fortfarande att man trillar ner död om det används en planka inomhus (vilket är onödigt, men knappast riskabelt längre)
[länk]
Tack! Ja alltså, det är väl inte själva tryckimpregneringen som är problemet utan ämnena som använts, om jag förstått saken rätt. Har du en aning om hur vanligt det var att bygga av gammalt virke kring början av 80-talet? Hur orolig bör man vara för KP Cuprinol i hus från säg 79-83 typ?

K kallekarwe skrev:
...Har du en aning om hur vanligt det var att bygga av gammalt virke kring början av 80-talet? Hur orolig bör man vara för KP Cuprinol i hus från säg 79-83 typ?
Ingen aning faktiskt. Jag bara resonerade rent logiskt att bara för en sak förbjöds ett visst datum så försvann ju inte lagren av trä i ett trollslag.
Vill du vara säker så är det analys som gäller.

M MagHam skrev:
Ingen aning faktiskt. Jag bara resonerade rent logiskt att bara för en sak förbjöds ett visst datum så försvann ju inte lagren av trä i ett trollslag.
Vill du vara säker så är det analys som gäller.
Ja, rimligtvis är det så! Synd att inte ”jag gillar huset men vill provborra och skicka material från era syllar på analys först” faller i särskilt god jord vid dagens snabba budgivningar

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
K kallekarwe skrev:
Haha nej, det är jag med på! Men när man läser här på forumet så får man en bild av att det ÄR (eller kommer att bli) fuktigt med träsyll på oisolerad platta? Fuktvandring från marken genom betongen osv. Men det kanske är katastroftänk? Har husen stått i 40 år och fortfarande är torra kanske det är ganska lugnt?
Lite så är det ju. En oisolerad betongplatta står ju på 100 % fukt, och denna fukt vandrar ju genom plattan upp till syllarna. I trä. Som står rakt på den. Men det är inget som är omöjligt att fixa. Har själv 100 % medvetet köpt två kåkar på platta, men då också budgeterat för syllbyte och installation av ventilationsgolv. Problemet är ju snarare när man köper hus med denna typ av konstruktion utan att räkna med att behöva vidta åtgärder - men sedan känner ett behov av åtgärder p.g.a. lukt exempelvis, och då blir ledsen för att det ju är rätt kostsamt att åtgärda men man är själv personen som ska göra det (inte försäkringen, inte förra ägaren)... :-)

Satsuki
Klart det inte behöver bli problem med konstruktionen platta på mark och syllar. Det beror ju på tex dränering och avrinning…..
Köper man ett hus där fuktmätning inte visar några problem är det ju sannolikt så. Har huset stått i 45 år aldrig haft problem är det ju osannolikt att det uppstår hux flux - om man själv eller någon annan inte gör något som påverkar ytvattnet.
Bor själv i ett område hus, alla byggda 76-78. Platta på mark + syllar. Vissa har bytt syll och andra har inte. Ingen har haft jätteproblem, men visst kan det finnas fukt i vissa syllar. Min personliga erfarenhet är att där folk haft rabatter eller buskage intill huset i 45 år, där kan det finnas fukt i syllen. I de flesta fall inte.

Men vi har också bra dränering (mycket makadam under plattan (jag vet eftersom jag tvingades gräva fram en elkabel förra året…. Och husen står i en sluttning, så vattnet rinner undan bra. Detta minskar ju risken för problem.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
M maja.andersson27189 skrev:
En oisolerad betongplatta står ju på 100 % fukt, och denna fukt vandrar ju genom plattan upp till syllarna. I trä. Som står rakt på den.
normalt har man något som stoppar fukten mellan betongen och syllen,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.