T tergo skrev:
normalt har man något som stoppar fukten mellan betongen och syllen,
Absolut, men sällan på 70-talet (och ibland tidigt 80-tal) tyvärr.

M maja.andersson27189 skrev:
Lite så är det ju. En oisolerad betongplatta står ju på 100 % fukt, och denna fukt vandrar ju genom plattan upp till syllarna. I trä. Som står rakt på den. Men det är inget som är omöjligt att fixa. Har själv 100 % medvetet köpt två kåkar på platta, men då också budgeterat för syllbyte och installation av ventilationsgolv. Problemet är ju snarare när man köper hus med denna typ av konstruktion utan att räkna med att behöva vidta åtgärder - men sedan känner ett behov av åtgärder p.g.a. lukt exempelvis, och då blir ledsen för att det ju är rätt kostsamt att åtgärda men man är själv personen som ska göra det (inte försäkringen, inte förra ägaren)... :)
Ja, jag förstår och håller med. Det handlar väl om att vara medveten om risken. Men svårt att veta hur stor risken är. Ska man budgetera för att allt som kan gå fel med ett hus också kommer att göra det, så slutar det nog med att man aldrig vinner någon budgivning

Satsuki KristinaRT skrev:
Klart det inte behöver bli problem med konstruktionen platta på mark och syllar. Det beror ju på tex dränering och avrinning…..
Köper man ett hus där fuktmätning inte visar några problem är det ju sannolikt så. Har huset stått i 45 år aldrig haft problem är det ju osannolikt att det uppstår hux flux - om man själv eller någon annan inte gör något som påverkar ytvattnet.
Bor själv i ett område hus, alla byggda 76-78. Platta på mark + syllar. Vissa har bytt syll och andra har inte. Ingen har haft jätteproblem, men visst kan det finnas fukt i vissa syllar. Min personliga erfarenhet är att där folk haft rabatter eller buskage intill huset i 45 år, där kan det finnas fukt i syllen. I de flesta fall inte.

Men vi har också bra dränering (mycket makadam under plattan (jag vet eftersom jag tvingades gräva fram en elkabel förra året…. Och husen står i en sluttning, så vattnet rinner undan bra. Detta minskar ju risken för problem.
Låter rimligt! Har du någon uppfattning om hur vanligt det är med fuktproblem i syllar i ditt område? Vet inte hur representativt ett svar på det vore i och för sig, men jag försöker liksom förstå om det här är ett överdrivet problem som de som själva drabbats skriver om på internetforum eller om det är ett vanligt problem i verkliga livet. Både mina föräldrar och svärföräldrar bor i områden från sent 70-tal och de ser helt oförstående ut när jag frågar, som om de aldrig hört ordet syll ens. Så jag tänker att det verkar inte vara något samtalsämne bland grannarna direkt. Skulle folk ha fått göra syllbyten till höger och vänster så skulle det väl bli känt.

Satsuki
K kallekarwe skrev:
Låter rimligt! Har du någon uppfattning om hur vanligt det är med fuktproblem i syllar i ditt område? Vet inte hur representativt ett svar på det vore i och för sig, men jag försöker liksom förstå om det här är ett överdrivet problem som de som själva drabbats skriver om på internetforum eller om det är ett vanligt problem i verkliga livet. Både mina föräldrar och svärföräldrar bor i områden från sent 70-tal och de ser helt oförstående ut när jag frågar, som om de aldrig hört ordet syll ens. Så jag tänker att det verkar inte vara något samtalsämne bland grannarna direkt. Skulle folk ha fått göra syllbyten till höger och vänster så skulle det väl bli känt.
På vår gata med 12 hur har 2 bytt syllar, varav vi är de ena. De sista åren har det sålts 5-6 hus på området och ingen av dem har bytt syllar, så jag antar att man vid besiktning inte uppmätt ökad fuktkvot eller noterat lukt.
Vi bytte eftersom en syll låg lite högt (typ 16%) sannolikt pga växter mot husvägg och en tillbyggnad som gjorde att väggen låg i skugga hela dagen. De som bytte berättade att syllarna på övriga sidor var i mycket bra skick.

Mitt bästa tips vad gäller syllar är att prata med några grannar - om det är problem (pga geologi och byggteknik) har ofta flera hus i dessa 70-tals husmattor likartade problem. Om grannarna berättar att de flesta bytt syllar är det sannolikt att det är ett problem i just de området. Om grannarna ser ut som levande frågetecken är det sannolikt inte något problem just där…..

Och självklart står inte syllar i100% fukt, det skulle vara som att de står i vatten. Om så är fallet har man andra problem, mer akuta. Typ vattenläcka/översvämning…..

Satsuki KristinaRT skrev:
På vår gata med 12 hur har 2 bytt syllar, varav vi är de ena. De sista åren har det sålts 5-6 hus på området och ingen av dem har bytt syllar, så jag antar att man vid besiktning inte uppmätt ökad fuktkvot eller noterat lukt.
Vi bytte eftersom en syll låg lite högt (typ 16%) sannolikt pga växter mot husvägg och en tillbyggnad som gjorde att väggen låg i skugga hela dagen. De som bytte berättade att syllarna på övriga sidor var i mycket bra skick.

Mitt bästa tips vad gäller syllar är att prata med några grannar - om det är problem (pga geologi och byggteknik) har ofta flera hus i dessa 70-tals husmattor likartade problem. Om grannarna berättar att de flesta bytt syllar är det sannolikt att det är ett problem i just de området. Om grannarna ser ut som levande frågetecken är det sannolikt inte något problem just där…..

Och självklart står inte syllar i100% fukt, det skulle vara som att de står i vatten. Om så är fallet har man andra problem, mer akuta. Typ vattenläcka/översvämning…..
Tack! Låter vettigt alltihop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.