1 167 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Måla innertak, diffusionspärr och kallvind på ovansidan.
Hej!
Vi har målat innertaket i ett av rummen och vill nog göra det i hela huset så småningom.
Innertaket är ett brädtak och diffusionspärren/plasten ligger direkt mot ovansidan av brädorna. På plasten ligger ca 30-40 cm isolering.
finns det någon risk med att måla detta tak? Att man inte ska ha dubbla diffusionspärrar har jag hört men blir färgen jag målar med så tät att detta blir någon verklig risk.
På färgaffären sa man att färgen andas så pass att detta inte ska vara nått bekymmer (men dom vill ju sälja färg)
Det jag har målat med är panelgrund i 2 lager samt vanlig takfärg 2 lager.
Vi har målat innertaket i ett av rummen och vill nog göra det i hela huset så småningom.
Innertaket är ett brädtak och diffusionspärren/plasten ligger direkt mot ovansidan av brädorna. På plasten ligger ca 30-40 cm isolering.
finns det någon risk med att måla detta tak? Att man inte ska ha dubbla diffusionspärrar har jag hört men blir färgen jag målar med så tät att detta blir någon verklig risk.
På färgaffären sa man att färgen andas så pass att detta inte ska vara nått bekymmer (men dom vill ju sälja färg)
Det jag har målat med är panelgrund i 2 lager samt vanlig takfärg 2 lager.
Det finns ingen som helst risk med att måla taket så länge du håller dig till färg ämnad för ändamålet. Generellt kan man lita på färgbutiker och andra proffsbutiker tycker jag. Deras primära kundgrupp är ofta yrkesproffs, vilket gör dina 5L takfärg ganska obetydliga i sammanhanget. Jag skulle vara mer orolig att ta råd av någon yngling på Stormarknaden som fortfarande bor hemma och förmodligen inte ens hålla i en pensel med färg på. 
Då blir det att fortsätta måla då! Skönt för det är så mycket snyggare med ett vitt tak än ett gulnat furutak. Ända tills fluglortarna börjar synas iafThiger skrev:
Det finns ingen som helst risk med att måla taket så länge du håller dig till färg ämnad för ändamålet. Generellt kan man lita på färgbutiker och andra proffsbutiker tycker jag. Deras primära kundgrupp är ofta yrkesproffs, vilket gör dina 5L takfärg ganska obetydliga i sammanhanget. Jag skulle vara mer orolig att ta råd av någon yngling på Stormarknaden som fortfarande bor hemma och förmodligen inte ens hålla i en pensel med färg på.![]()
Klicka här för att svara