Hej!
Jag håller på att renovera vår 1,5-planskåk från -77 och har nu rivit skivbeklädnaden (spånskivor) på en del ytterväggar. Bakom spånet satt en svart plast, ungefär som gedigna sopsäckar. Den var inte särskilt tät då den var perforerad av allt möjligt samt med hål för eldosor. Den var heller inte särskilt tätt ansluten mot golv/tak.

Ytterväggarna är uppbyggda så här (utifrån sett):

Skiss över väggkonstruktion med dimensioner och material som fasad, skivor, reglar, isolering och plastfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ser inga tecken på fukt i isoleringen eller i träkonstruktionen. Min fråga är vad jag bör använda mig av när jag bygger upp väggen på nytt? Ska jag ta vanlig byggfolie eller ångbroms? Ventilationen består idag av självdrag med badrumsfläkt konstant igång.

Stort tack på förhand för tips och råd!

Jag skulle kört ångbroms snarare.

Men jag tillhör skolan att låta hus andas, särskilt äldre hus...moderna väldigt välisolerade eller passivhus är en annan sak, där bygger man ju upp allt på att ingen fukt får komma in i isoleringen men då krävs det ju att inga genomföringar osv är gjorda heller.

det har ju funkat med plast sen 77 finns där inga skador på stommen så varför ändra

• Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.