Hej,

Har precis gett mig in i syllbyte-världen. Har köpt ett hus från -76 där de tryckimpregnerade syllarna är milt fuktskadade (10%). Huset står på en oisolerad betongplatta. Hela huset luktar och det sätter sig i kläderna. Det känns väl när vi kommit hem till lägenheten, så tänkte prova på att byta syllarna i ett rum själv för att se hur lång tid det tar och vad det faktiskt innebär.

Har forskat en hel del i rätt tillvägagångssätt och min plan ser ut som följande (rätta mig gärna om något ser knasigt ut):

(kommer byta från insidan)

1. Såga av gipsen (tigersåg?) så lite som möjligt som man kommer åt, 10-20cm bör väl räcka?

2. Stämpa upp taket med ett stämp under närmsta takstol

3. Kapa 1-2cm på alla stående reglar som håller fast den liggande syllen så jag kan byta en hel syll åt gången. Tänkte luta bladet mot en plywood skiva så jag får ett bra stöd.

4. Plocka bort syllen

5. Rengör betongen där syllen har suttit, kanske till och med använda något självavjämnande spackel? Behövs det?

6. Lägg syllpapp där den nya syllen ska ligga.

7. Lägg byggfolie i framkanten mellan syllen och syllpappen.

8. Lägg på den nya syllen och fäst med vinklar och skruv. Är detta onödigt tro? Behöver man fästa den nya syllen om den gamla inte satt fast?

9. Laga skarven i den stående regeln. Vad är bäst här? Jag har läst att man kan använda sig allt från 2st kilar som man limmar ihop till mycket mer komplicerade lösningar.

10. Montera en T-profil över under gammal gips och gammal byggplast.

11. Vik ut plasten och montera en ny gipsskiva. Skär av överflödig plast.

Vad tror ni? :) Behöver man göra något med fasadskivan? Har läst att vissa byter den samtidigt.

• Gilla
Lande
  • Laddar…
Så här ser den ut. Verkar som den vilar på isolering. Skadad vägg med en delvis riven gipsskiva visar trä och isolering under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är väl att det ofta är ingjutet i plattan..

Edit: tryckt virke alltså

Violina Violina skrev:
Problemet är väl att det ofta är ingjutet i plattan..

Edit: tryckt virke alltså
misstänker att du svarade innan du såg bilden jag nyss postade. Den vilar på betongplattan med isolering mellan.

L lillespillevinken skrev:
misstänker att du svarade innan du såg bilden jag nyss postade. Den vilar på betongplattan med isolering mellan.
Jag såg den, men det betyder (tyvärr) inte att det inte även kan finnas ingjutet..

• Gilla
CTheHan
  • Laddar…
Hej,

Har precis gett mig in i syllbyte-världen. Har köpt ett hus från -76 där de tryckimpregnerade syllarna är milt fuktskadade (10%). Huset står på en oisolerad betongplatta. Hela huset luktar och det sätter sig i kläderna. Det känns väl när vi kommit hem till lägenheten, så tänkte prova på att byta syllarna i ett rum själv för att se hur lång tid det tar och vad det faktiskt innebär.

Har forskat en hel del i rätt tillvägagångssätt och min plan ser ut som följande (rätta mig gärna om något ser knasigt ut):

(kommer byta från insidan)

1. Såga av gipsen (tigersåg?) så lite som möjligt som man kommer åt, 10-20cm bör väl räcka?

2. Stämpa upp taket med ett stämp under närmsta takstol

3. Kapa 1-2cm på alla stående reglar som håller fast den liggande syllen så jag kan byta en hel syll åt gången. Tänkte luta bladet mot en plywood skiva så jag får ett bra stöd.

4. Plocka bort syllen

5. Rengör betongen där syllen har suttit, kanske till och med använda något självavjämnande spackel? Behövs det?

6. Lägg syllpapp där den nya syllen ska ligga.

7. Lägg byggfolie i framkanten mellan syllen och syllpappen.

8. Lägg på den nya syllen och fäst med vinklar och skruv. Är detta onödigt tro? Behöver man fästa den nya syllen om den gamla inte satt fast?

9. Laga skarven i den stående regeln. Vad är bäst här? Jag har läst att man kan använda sig allt från 2st kilar som man limmar ihop till mycket mer komplicerade lösningar.

10. Montera en T-profil över under gammal gips och gammal byggplast.

11. Vik ut plasten och montera en ny gipsskiva. Skär av överflödig plast.

Vad tror ni? :) Behöver man göra något med fasadskivan? Har läst att vissa byter den samtidigt.

Men:

1: Jag hade rivit bort allt gips från väggen.

2: Om det behövs, bra idé

3/4: Sen hade jag bara plockat bort syllen, om jag inte måste såga av väggen för att få plats med den nya syllen.

5/6: Bättre att shimsa upp under den nya syllen med flera lager syllpapp/annat vid behov

7: Hänger inte med på hur du menar?

8: Vinklar? Var ska du fästa dem? I plattan?

9: Om det behövs (jag hade försökt undvika detta i mesta möjliga mån)

10/11: Hänger inte med här.

Violina Violina skrev:
Men:

1: Jag hade rivit bort allt gips från väggen.

2: Om det behövs, bra idé

3/4: Sen hade jag bara plockat bort syllen, om jag inte måste såga av väggen för att få plats med den nya syllen.

5/6: Bättre att shimsa upp under den nya syllen med flera lager syllpapp/annat vid behov

7: Hänger inte med på hur du menar?

8: Vinklar? Var ska du fästa dem? I plattan?

9: Om det behövs (jag hade försökt undvika detta i mesta möjliga mån)

10/11: Hänger inte med här.
3/4: De stående reglarna vilar väl på syllen?

7: Menar att man lägger plasten mellan pappen och syllen så att den sticker ut från väggen, så man lät kan skära till den efter man monterat gipsskivan.

8: Osäker, därav min fråga.

9: Ja det beror väl på om man sågar den stående regeln eller inte.

10/11: Tror inte detta är jätterelevant, men det är
För att underlätta att sätta på en ny gipsskiva sen. Tänker att man skruvar en T profil i övre gipsskiva, så att man fåt en bit som sticker ut som man kan fästa den nya gipsskivan på.

Hur har du märkt att de är fuktskadade?
Är en del ruttna? Rejält fuktiga? Luktar de illa? Är de ruttna?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur har du märkt att de är fuktskadade?
Är en del ruttna? Rejält fuktiga? Luktar de illa? Är de ruttna?
10% fukt enligt besiktningsgubben. Det luktar som jag skrev i trådstarten. Flera i området har bytt.

Violina Violina skrev:
Jag såg den, men det betyder (tyvärr) inte att det inte även kan finnas ingjutet..
Har även hört att vissa byggen på 70-80 talet använde en färg som förångar sig och bildar lukter i hus och hem. Kanske skall ta en bit och skicka på analys ? Tror det var cuprinolfärg som inte var helt 100....

3/4: De stående reglarna vilar väl på syllen?

7: Menar att man lägger plasten mellan pappen och syllen så att den sticker ut från väggen, så man lät kan skära till den efter man monterat gipsskivan.

8: Osäker, därav min fråga.

9: Ja det beror väl på om man sågar den stående regeln eller inte.

10/11: Tror inte detta är jätterelevant, men det är
För att underlätta att sätta på en ny gipsskiva sen. Tänker att man skruvar en T profil i övre gipsskiva, så att man fåt en bit som sticker ut som man kan fästa den nya gipsskivan på.
3/4: Jag förstår hur du tänker, men i normalfallet lyfter man väl huset litegrann?

7: Man monterar väl plast först när man är klar?

10/11: Jag fattar fortfarande inte riktigt (tror jag) blir det inte en stor kant då?

10% fukt enligt besiktningsgubben. Det luktar som jag skrev i trådstarten. Flera i området har bytt.
Luktar det så är ju fallet solklart. Tänkte bara så att inget görs i onödan, i många fall uppstår trots allt inga bekymmer trots risk-konstruktion.
10% är ju annars inte speciellt högt...

Violina Violina skrev:
3/4: Jag förstår hur du tänker, men i normalfallet lyfter man väl huset litegrann?

7: Man monterar väl plast först när man är klar?

10/11: Jag fattar fortfarande inte riktigt (tror jag) blir det inte en stor kant då?
Om man gör det från insidan så brukar man göra så här, har jag läst iaf.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Luktar det så är ju fallet solklart. Tänkte bara så att inget görs i onödan, i många fall uppstår trots allt inga bekymmer trots risk-konstruktion.
10% är ju annars inte speciellt högt...
nej det är mest lukten som stör mig. Dock luktar det knappt efter vi rivit ut alla plast och heltäckningsmattor. Kanske var de luktsmittade. Eller så är jag van lukten nu.

vi ska installera Jape ventgolv också, så det kanske räcker för att hålla lukten borta från de framtida parkettgolvet. Ingen aning ‍♂️

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.