Jag vill börja med att säga att jag är en total nybörjare på hus och snickeri. Jag har rivit ur mitt gamla kök och självfallet kommer det fram en och annan oönskad överraskning. Köket är lika gammalt som huset, byggt 1942 så ganska precis 80 år gammalt.
Bakom diskbänken finns vad som ser ut som en fuktskada där det är en del mögel. Gissar att det runnit bakom diskbänken under årens lopp. Det känns ingen fukt vid beröring, men det finns en svag men tydlig "fuktdoft". Virket känns någorlunda friskt.
Planen är att sätta skivor på denna vägg och sen kommer nya diskhon vara på ungefär samma ställe. Ska jag riva bort och byta ut, det blir ju inget enormt extrajobb. Eller bara rengöra/slipa bort? Vad säger experterna?
Bakom diskbänken finns vad som ser ut som en fuktskada där det är en del mögel. Gissar att det runnit bakom diskbänken under årens lopp. Det känns ingen fukt vid beröring, men det finns en svag men tydlig "fuktdoft". Virket känns någorlunda friskt.
Planen är att sätta skivor på denna vägg och sen kommer nya diskhon vara på ungefär samma ställe. Ska jag riva bort och byta ut, det blir ju inget enormt extrajobb. Eller bara rengöra/slipa bort? Vad säger experterna?
Slipa och pensla på något lämpligt bara.
Tycker inte att trät ser speciellt illa åtgånget ut.
Ser du bara till att fukten inte kommer tillbaka så är det lugnt.
Tycker inte att trät ser speciellt illa åtgånget ut.
Ser du bara till att fukten inte kommer tillbaka så är det lugnt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Jag tycker att det där trådaktiga ser ut som svampmycel. Riv bort brädorna när du ändå är igång och titta hur det ser ut på baksidan!