Jag vill börja med att säga att jag är en total nybörjare på hus och snickeri. Jag har rivit ur mitt gamla kök och självfallet kommer det fram en och annan oönskad överraskning. Köket är lika gammalt som huset, byggt 1942 så ganska precis 80 år gammalt.
Bakom diskbänken finns vad som ser ut som en fuktskada där det är en del mögel. Gissar att det runnit bakom diskbänken under årens lopp. Det känns ingen fukt vid beröring, men det finns en svag men tydlig "fuktdoft". Virket känns någorlunda friskt.
Planen är att sätta skivor på denna vägg och sen kommer nya diskhon vara på ungefär samma ställe. Ska jag riva bort och byta ut, det blir ju inget enormt extrajobb. Eller bara rengöra/slipa bort? Vad säger experterna?
Bakom diskbänken finns vad som ser ut som en fuktskada där det är en del mögel. Gissar att det runnit bakom diskbänken under årens lopp. Det känns ingen fukt vid beröring, men det finns en svag men tydlig "fuktdoft". Virket känns någorlunda friskt.
Planen är att sätta skivor på denna vägg och sen kommer nya diskhon vara på ungefär samma ställe. Ska jag riva bort och byta ut, det blir ju inget enormt extrajobb. Eller bara rengöra/slipa bort? Vad säger experterna?
Slipa och pensla på något lämpligt bara.
Tycker inte att trät ser speciellt illa åtgånget ut.
Ser du bara till att fukten inte kommer tillbaka så är det lugnt.
Tycker inte att trät ser speciellt illa åtgånget ut.
Ser du bara till att fukten inte kommer tillbaka så är det lugnt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Jag tycker att det där trådaktiga ser ut som svampmycel. Riv bort brädorna när du ändå är igång och titta hur det ser ut på baksidan!
Kolla vad fuktkvoten ligger på , är det högt så finns det risk att tro att nåt bakom tillför fukten. Är den låg är det mest troliga en fuktskada från tidigare . Är det så skulle jag slipa bort det och behandla med tex Jape för att vara på säkra sidan. att riva bort kommer kräva en hel del jobb då det ser ut som kraftiga plankor (vilket är vanligt från den tiden huset byggdes )
Kolla även fuktkvoten i plankorna på golvet
Tack. Det finns ingen möjlig fuktkälla bakom väggen, och taket la jag om för ungefär ett år sen, då var det ingen fukt på vinden. Är nästan helt övertygad om att det kommer från diskbänken, som hade väldigt konstig lutning och definitivt inte var tät mot väggen bakom.C claym skrev:Kolla vad fuktkvoten ligger på , är det högt så finns det risk att tro att nåt bakom tillför fukten. Är den låg är det mest troliga en fuktskada från tidigare . Är det så skulle jag slipa bort det och behandla med tex Jape för att vara på säkra sidan. att riva bort kommer kräva en hel del jobb då det ser ut som kraftiga plankor (vilket är vanligt från den tiden huset byggdes )
Bästa svaret
Då hade jag , som jag skrev, slipat bort det å penslat på med tex jape. Alt struntat i det helt . För att mögel ska växa krävs : fukt, rätt temp och organiskt material. Tar man bort en av dessa växer det inte (du har ju inget tillskott av fukt så den faktorn är borta).
jag hade nästa identisk situation som du: en fuktskada bakom en skiva jag rev. Exakt där skadan var hade en diskbänk stått . Lite mögel men plankorna var snustorra, jag penslade lite och är nöjda med det …
jag hade nästa identisk situation som du: en fuktskada bakom en skiva jag rev. Exakt där skadan var hade en diskbänk stått . Lite mögel men plankorna var snustorra, jag penslade lite och är nöjda med det …
Klicka här för att svara