1 683 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Expanderbetong och håldiameter
Hej,
Ska "dubba" ner armeringsjärn i berg, tänkte köra 12mm järn med expanderbetong och 20mm hål. Jag ska sedan gjuta grund för plintar till altan men också grund för 50cm stödmur.
Testade på några hål igår och hade svårt att få järnen. Först så fyllde jag hålet en del och försökte få i järnet men det gick inte, så då fick jag snabbt borra upp "blandningen", blanda nytt (lite lösare) och hålla i när järnen var på plats i stället. Men det känns ju bättre att få i betongen först, sedan järnet och sedan topp fylla lite.
Hur stora hål borde jag borra? Jag kan ju gå ner i storlek på armeringsjärnen eller upp i storlek på borren. Men borrstorleken => mer tid för varje hål, ner i storlek på järn => klenare konstruktion.
Jag är medveten om att jag kan använda kemankare men det är så satans dyrt. Det är en 75 hål som ska dit
Om jag kör 12 mm järn och ska ha 14mm hål (storlek på hål + 2mm) och kör 100 mm djupt så borde volymen som ska fyllas bli 4,1 ml => det är 300 ml i en tub => max 2 tuber. Men det känns inte rimligt. Gunnebo säger iof 16mm hål och 3 tuber. I så fall är det ju lättare och säkrare att köra med Ankarmassan. Tankar ?
/ Viktor
Ska "dubba" ner armeringsjärn i berg, tänkte köra 12mm järn med expanderbetong och 20mm hål. Jag ska sedan gjuta grund för plintar till altan men också grund för 50cm stödmur.
Testade på några hål igår och hade svårt att få järnen. Först så fyllde jag hålet en del och försökte få i järnet men det gick inte, så då fick jag snabbt borra upp "blandningen", blanda nytt (lite lösare) och hålla i när järnen var på plats i stället. Men det känns ju bättre att få i betongen först, sedan järnet och sedan topp fylla lite.
Hur stora hål borde jag borra? Jag kan ju gå ner i storlek på armeringsjärnen eller upp i storlek på borren. Men borrstorleken => mer tid för varje hål, ner i storlek på järn => klenare konstruktion.
Jag är medveten om att jag kan använda kemankare men det är så satans dyrt. Det är en 75 hål som ska dit
Om jag kör 12 mm järn och ska ha 14mm hål (storlek på hål + 2mm) och kör 100 mm djupt så borde volymen som ska fyllas bli 4,1 ml => det är 300 ml i en tub => max 2 tuber. Men det känns inte rimligt. Gunnebo säger iof 16mm hål och 3 tuber. I så fall är det ju lättare och säkrare att köra med Ankarmassan. Tankar ?
/ Viktor
Slutade med att jag körde 16mm hål till 12mm armeringen och ankarmassa. Det blir väl lite dyrare, jag tror inte 3 tuber kommer räcka, men det blir ju smidigare än att hålla på att blanda massa betong för att hålla i. Dessutom så hade jag nog behövt gå upp en hel del i borrstorlek för att kunna köra expander och 12mm armeringsjärn. 16mm hålen går snabbt att borra. Det i kombination med att ankarmassa känns "bullet proof" gjorde att jag kör vidare på det 
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara