Hej,
Jag ska inom kort fixera stolpskorna till min pergola i en betongplatta, med ankarmassa. Hålen är borrade enligt anvisning och testmontering utan massa är genomförd. På tuben står det att man ska fylla hålet till två tredjedelar och rotera ner järnet. Det är dock inte möjligt i mitt fall (se bild).
Jag funderar på hur jag ska göra detta för att det inte ska gå åt pipsvängen. Vill väldigt gärna slippa avbryta när massan väl är i hålet. Vill heller inte ha massa kladd utanför stolpskon. Rotera går ju inte så det får bli trycka och kanske knacka. Frågan är om jag verkligen ska fylla så mycket massa i hålen? Massan ska ju ta vägen någon stans när järnen går ner. Detta kan ju knappast vara den applikation när hela ankarmassans förmåga krävs för att det ska hålla.
Synpunkter och tipps mottages tacksamt.
Jag ska inom kort fixera stolpskorna till min pergola i en betongplatta, med ankarmassa. Hålen är borrade enligt anvisning och testmontering utan massa är genomförd. På tuben står det att man ska fylla hålet till två tredjedelar och rotera ner järnet. Det är dock inte möjligt i mitt fall (se bild).
Jag funderar på hur jag ska göra detta för att det inte ska gå åt pipsvängen. Vill väldigt gärna slippa avbryta när massan väl är i hålet. Vill heller inte ha massa kladd utanför stolpskon. Rotera går ju inte så det får bli trycka och kanske knacka. Frågan är om jag verkligen ska fylla så mycket massa i hålen? Massan ska ju ta vägen någon stans när järnen går ner. Detta kan ju knappast vara den applikation när hela ankarmassans förmåga krävs för att det ska hålla.
Synpunkter och tipps mottages tacksamt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Nu har jag ingen jättestor erfarenhet av kemankare men brukar vara bra på idéer 
Jag hade nog smetat ut massan jämt över järnen innan och sedan haft bara lite grann i hålet. Det borde bli ungefär samma resultat som att vrida. Lite mer kladdigt bara. Alltså ungefär så mycket runt järnen så att det ändå går att få ner i hålet. Det går ju även trycka ner någon mindre stav i hålet innan så att du fått ordentligt spritt i hålet, och sedan dra upp den, och sen ner med ditt par med lagom massa på.
Jag hade nog smetat ut massan jämt över järnen innan och sedan haft bara lite grann i hålet. Det borde bli ungefär samma resultat som att vrida. Lite mer kladdigt bara. Alltså ungefär så mycket runt järnen så att det ändå går att få ner i hålet. Det går ju även trycka ner någon mindre stav i hålet innan så att du fått ordentligt spritt i hålet, och sedan dra upp den, och sen ner med ditt par med lagom massa på.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Jag har gjort en liknande montering. Men valde järn med hål. Så jag satte fast rostfri 12mm gängstång i hålen och sedan muttrar till järnen. Har fungerat i 4 år nu.
Egentligen borde du köra en provmontering i någon annan betongbit bara för att se om du kan få ned järnen i hålen, när du inte kan vrida.
Egentligen borde du köra en provmontering i någon annan betongbit bara för att se om du kan få ned järnen i hålen, när du inte kan vrida.
Tack för svar. Det låter som ett vettigt angreppssätt. Själva fästet är rätt kärvt att få dit (och bort) även utan smet så att känna sig för med riktiga fästet är inte ett alternativ.J Jocke Best skrev:Nu har jag ingen jättestor erfarenhet av kemankare men brukar vara bra på idéer
Hej,H hempularen skrev:Jag har gjort en liknande montering. Men valde järn med hål. Så jag satte fast rostfri 12mm gängstång i hålen och sedan muttrar till järnen. Har fungerat i 4 år nu.
Kanske inte en dum ide. Det finns gått om ställen på plattan som kommer att döljas helt av uteköket. Dock antar jag att jag måste fixa en till pip till tuben om jag ska använda massan vid flera tillfällen.
Finns ett antal mindre brister i designen;N nybyggarn3 skrev:
- Problemen med monteringen och ankarmassan du tar upp här.
- Skulle tro att hålen strikt talat sitter för tätt om du kollar specifikationen för ankarmassan.
- Den går inte att demontera på något icke-destruktivt sätt.
- Armeringsjärnen kommer att rosta.
- Armeringsjärnen känns lite för korta i relation till diametern.
- Inga justeringsmöjligheter när de väl är förankrade.
Så du har väl precis upptäckt anledningen till att "standard" är att köra med gängstång eller ankarhylsa och skruvförband.
Men under förutsättningarna blir det nog bra som du är inne på. Dvs. var inte för generös med ankarmassan och jucka på dem så gott det går för att få massan att fästa ordentligt. Och var, som alltid, noga med att borsta och blåsa ur hålen ordentligt.
Tack så mycket för svar.C cpalm skrev:Finns ett antal mindre brister i designen;
- Problemen med monteringen och ankarmassan du tar upp här.
- Skulle tro att hålen strikt talat sitter för tätt om du kollar specifikationen för ankarmassan.
- Den går inte att demontera på något icke-destruktivt sätt.
- Armeringsjärnen kommer att rosta.
- Armeringsjärnen känns lite för korta i relation till diametern.
- Inga justeringsmöjligheter när de väl är förankrade.
Så du har väl precis upptäckt anledningen till att "standard" är att köra med gängstång eller ankarhylsa och skruvförband.
Men under förutsättningarna blir det nog bra som du beskriver. Dvs. var inte för generös med ankarmassan och jucka på dem för att få massan att fästa ordentligt. Och var, som alltid, noga med att borsta och blåsa ur hålen ordentligt.
Några mindre brister i resultatet brukar man ju få räkna med när man tänker
Att det rostar i järnen hoppas jag att det inte ska bli hinna bli ett problem under min livstid (fyller snart 40 och är ganska glad i god mat och dryck). Ska jag vara helt ärlig så såg jag framför mig en rostfri gängstång och inte ett armeringsjärn när jag beställde fötterna. Var helt enkelt inte nog tydlig.
Då vad det hela färdigt. Borrade ett testhål under det kommande köket och provade tycka dit ett armeringsjärn. Det visade sig att massan var rätt flyktig i konsistensen och att det inte var några som helst problem att trycka ner järnet.
Innan jag satte fast stolpskorna maskerade jag plattan med lite tejp runt skorna. Massan tryckte jag ner i hålet och när jag knackade dit stolpskon tryckte det ut lite massa på maskeringen. Snyggt blev det och inget kladd efter att jag tog bort tejpen. Jag tror och hoppas att massan ska kapsla in järnen så pass att de rostar långsamt.
Innan jag satte fast stolpskorna maskerade jag plattan med lite tejp runt skorna. Massan tryckte jag ner i hålet och när jag knackade dit stolpskon tryckte det ut lite massa på maskeringen. Snyggt blev det och inget kladd efter att jag tog bort tejpen. Jag tror och hoppas att massan ska kapsla in järnen så pass att de rostar långsamt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden