12 748 läst ·
12 svar
13k läst
12 svar
Vänta ett år innan limning tryckimpregnerat?!
Skall limma och skruva 2"4 ntr-ab till altanstolpar. Tänkte använda PU-lim Cascol Polyurethane Men i cascos limbroschyr (längst nere s. 4) står "Innan limning av tryckimpregnerat trä måste träet lagras i ett år så att kemikalierna som används vid impregneringen har torkat ut". Och det gäller inte bara PU-lim utan alla deras produkter. http://media.schoenox.net/casco/brochures/120111-trlimsbroschyr-klar.pdf :x
Menar de bokstavligen att kemikalerna försvagar limeffekten eller menar de att träets krympning påverkar hållbarheten?
Finns det andra limmer som fungerar bättre på färskt impregnerat virke?
Menar de bokstavligen att kemikalerna försvagar limeffekten eller menar de att träets krympning påverkar hållbarheten?
Finns det andra limmer som fungerar bättre på färskt impregnerat virke?
Jag limmade nytt tryckimpregnerat för några veckor sedan. Tur att jag inte läste på innan... Jag tänkte att det är väl bara bra om det är lite rått med PU-lim. Jag får väl se om det håller. Var inget viktigt lyckligtvis.
På vilket sätt menar du att det gör skillnad när man skruvar, om nu limfogen försvagas vid limning av nyimpregnerat så blir väl resultatet sämre oavsett skruvar?Helioz skrev:
Jovisst, men fuktig yta är en sak och trä som är så genomfuktigt att det krymper en annan, om det nu är det som är bakgrunden till att Casco skriver som de skriver. Eller om det är impregneringsvätskan som rent kemiskt försvagar limmet.Helioz skrev:
Och det var då nyimpregnerat virke?Nimajneb skrev:
Antar att du inte bara limmat utan även skruvat, hur vet du att det inte mest bara är skruvarna som håller ihop dina stolpar? Eller att limfogen är ganska svag.
Jag har svårt för att gå emot en tillverkares rekommendationer om jag inte har riktigt bra på fötterna.
Skruvarna står för en så stor del av sammanfogningen att eventuell försvagning av limmet inte påverkar nämnvärt. De pu- och vitlim för utomhusbruk som finns för vanliga konsumenter är inte konstruktionsklassade och inget man kan lita på skall hålla 20-25 år utomhus, då får man använda epoxi- eller resorcinollim. Därför fungerar de mer som komplement till en mekanisk sammanfogning.
Dina 2"4 reglar är dessutom förmodligen kupade och så dåligt hyvlade att limmet ändå inte får ordentligt fäste om du inte handhyvlar eller kör dem genom en planhyvel innan limning. Det finns även en missuppfattning att PU-lim skall kunna användas som ett fogfyllande lim pga skumningen men det stämmer inte.
Dina 2"4 reglar är dessutom förmodligen kupade och så dåligt hyvlade att limmet ändå inte får ordentligt fäste om du inte handhyvlar eller kör dem genom en planhyvel innan limning. Det finns även en missuppfattning att PU-lim skall kunna användas som ett fogfyllande lim pga skumningen men det stämmer inte.
Jag har alla varianter, enbart skruvat, enbart limmat och limmat o skruvat.Tomtebo skrev:.
Och det var då nyimpregnerat virke?
Antar att du inte bara limmat utan även skruvat, hur vet du att det inte mest bara är skruvarna som håller ihop dina stolpar? Eller att limfogen är ganska svag.
Jag har svårt för att gå emot en tillverkares rekommendationer om jag inte har riktigt bra på fötterna.![]()
Dom som är enbart skruvade kan man se på några stolpar en tendens till vridning vilket inte finns på några av dom limmade varianterna. Tillfällighet eller inte vet jag inte.
Allt har varit direkt från brädgården.
Skall det tolkas som att du menar att limmet ger så lite förstärkning att man lika gott kan strunta i att limma och bara skruva?Helioz skrev:Skruvarna står för en så stor del av sammanfogningen att eventuell försvagning av limmet inte påverkar nämnvärt. De pu- och vitlim för utomhusbruk som finns för vanliga konsumenter är inte konstruktionsklassade och inget man kan lita på skall hålla 20-25 år utomhus, då får man använda epoxi- eller resorcinollim. Därför fungerar de mer som komplement till en mekanisk sammanfogning.
OK, så du tror alltså att limmet ändå ger en viss förstärkning. Vad exakt använde du för slags lim, var det för "vanliga konsumenter" eller "konstruktionsklassat"?Nimajneb skrev:
Vanligt PU lim från Biltema.Tomtebo skrev:
Man får ju tänka på att enda syftet med limmet är att hålla ihop stolpen, det är ju ingen belastning på själva fogen förutom vridkrafter.
Härligt trådlyft men perfekt att det gått lång tid. Hur gick det med att limma nytt tryckimpregnerat virke?Alfredo skrev:
Det kan tydligen vrida sig bra och kanske separera lite när det torkar.
Och du tror jag ska minnas vad jag limmade snart tio år senare?C Chippe skrev:
Klicka här för att svara