Hallå,
Håller på att bygga en pergola i norra Sverige. Horisontella balkar ska tillverkas av dubbla impregnerade reglar som limmas och skruvas. Hade tänkt använda pu lim som jag redan har men såg nu att lägsta arbetstemp är 15 grader. En snabb googling indikerar att 15 grader är rätt normalt för PU lim. Hittade en tillverkare som anger 10 grader.

Problemet är att det är typ 8 grader på dagarna om någon plusgrad på natten. Det ser ut att fortsätta ungefär så under hela prognosen. Jag vill helst bygga nu.

Frågan är hur det blir om jag kör på ändå? Eventuellt skulle jag kunna dra över en pressening vid slutet av dagen och köra värme. Oklart hur varmt det blir då och hur lång tid det tar efter de första delarna limmas.

Någon som har några tankar om detta?

Då var limmet inhandlat. Blev ett PU-lim från Bostik som är specat för temperaturer ner till 10 grader. Prognoserna är att det ska vara ca 10 grader på dagen och avsvalnande till några plusgrader på natten. Limmandet blir antagligen på eftermiddagen så det kanske inte är en dum idé att dra en pressning över hela bygget när vi är färdiga och köra en fläkt över natten.

Hur lång tid är härdtiden? Om jag minns rätt när jag lim-skruvade mina balkar så härdade det ganska snabbt. På några timmar. Jag hade lim, det var som honung i konsistensen, och en blomspruta för att ge lite extra fukt till limmet. Sen pressade jag ihop delarna med tvingar och skruvade sen ihop dem. Sen fick de ligga så och hårda några timmar. Det som är viktigt är att du tar bort lim som blir överflödigt. Annars det är hopplöst svårt att få bort det sen när det härdat klart. Blir stenhårt.

T tobbbias skrev:
Hur lång tid är härdtiden? Om jag minns rätt när jag lim-skruvade mina balkar så härdade det ganska snabbt. På några timmar. Jag hade lim, det var som honung i konsistensen, och en blomspruta för att ge lite extra fukt till limmet. Sen pressade jag ihop delarna med tvingar och skruvade sen ihop dem. Sen fick de ligga så och hårda några timmar. Det som är viktigt är att du tar bort lim som blir överflödigt. Annars det är hopplöst svårt att få bort det sen när det härdat klart. Blir stenhårt.
Låter som PU-lim. På flaskan står det ett dygn till full härdning. Presstid är 4-5 h vid 20 grader. För mig kommer nog tempen att falla långt under 10 grader efter kanske fem timmar.

Jo det är ett elände att hålla på med. Jag måste limma mina balkar på plats. Planen är att klyva bort fasen på undersidan reglarna och slipa bort överflödet efter det har härdat. Ovansidan syns ju inte så där får fasen på reglarna vara kvar. Glipan mellan reglarna lär vara full med lim efter att det som går har slipats bort.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.