Hej,
På en utbyggnad skulle jag vilja ha en stenlagd terass - Går det ens att överväga en trästomme med platt tak beläggs med stenplattor?

Är det leca/betong som gäller för vägg och tak om det ska fungera? Finns andra sätt? Hur hade ni gjort?

Undrar
Johannabacken

Rickard.
Sten vet jag inte men uteklinker bör man kunna dimensionera för ganska enkelt, väger väl inte ens 50kg/m2 om jag minns rätt.

Tack, Kan nog tänka uteklinker så vikten är nog lösbart. Men med avseende på rörlighet i stommen och att inte få problem med att klinker släpper eller blir otätt. Hur konstruerar man då? - antar att man inte kan göra exakt som ett badrum (eller kan man?)

Rickard.
Nej det blir en helt annan lösning med plattorna på distanser ovanpå tätskiktet. Kolla 50sekunder in här för att se typ hur det är tänkt

Redigerat:
Med steplattor på distanser - Blir det "trummigt" eller lika stabilt som ett klinkersgolv? Någon som har erfarenhet?

Rickard.
J Johannabacken skrev:
Med steplattor på distanser - Blir det "trummigt" eller lika stabilt som ett klinkersgolv? Någon som har erfarenhet?
Har inte jättemycket erfarenhet men jag skulle säga varken eller. Helt utan svikt kommer det inte att bli men har man normala förväntningar och det byggs lite extra stabilt så blir det bra. Jag tycker din lokala klinkerbutik borde kunna hjälpa dig att få känna efter hur det är att stå på klinker ”i luften” även fast det inte blir exakt samma sak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.