AJ82
AJ82: Tvättstugan är ventilerad med mekanisk frånluft som går kontinuerligt. Vi har bara bott i huset sedan midsommar ungefär och har torkat all tvätt utomhus och inte kört någon torktumlare. Innan vi flyttade in stod huset tomt i ungefär ett år, så jag kan inte tänka mig att det har varit särskilt fuktigt i tvättstugan, åtminstone inte i närtid. Vattenläcka kan inte uteslutas antar
22 svar · 8,8k läst
·
anders07
anders07: Jag har en dörr i källardelen monterad i en ganska djup "nisch" på insidan. Jag hade från början putsade väggar i nischen men efter ett fönster/dörr byte blev det så misshandlat så jag smällde upp skivor inne i nischen. Dräneringen på utsidan är bara Platon så en del fukt tränger in genom väggen (400mm ytong). Första försöket var vanliga MDF skivor (med plast på baksidan) men
0 svar · 1,3k läst
Stefan N
Stefan N: Jag kör alltid primer så inte pappret suger så snabbt.
3 svar · 2,4k läst
BirgitS
BirgitS: Väggen som finns med i sektionsritningen är bärande. Alltså är väggarna du vill ta bort delar av bärande. Om du vill öppna upp mer i de väggarna behöver du ta in en byggkonstruktör för utredning och dimensionering så att du får underlagen som ska med i en bygganmälan till kommunen.
1 svar · 927 läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Instämmer med ovanstående. Leta reda på en duktig konstruktör och spara pengar för det lär kosta att åtgärda. ska man riva skorsten och hela hjärteväggen så behöver man göra både det ena och det andra. Alternativt hitta ett nytt hus.
2 svar · 1,8k läst
·
M
myrstack: [citat] som jag tror tidigare skrivits ser det ut att vara en granitmur nederst och det du ser är förmodligen grundmuren till farstubron, inte någon beklädnadssten ( om inte tidigare ägare kan svära på en innanliggande konstruktion i annat material ). En stenfirma ska kunna hitta motsvarande typ av beklädnadssten med klovyta men att efterlikna en gammal grundmur är lite ovanligare då
5 svar · 2,0k läst
·
F
fribygg: [citat] Nejdå, det är jag som läst slarvigt.
12 svar · 1,6k läst
·
D
Deboerak: [citat] Hmm, vad säger ni. Ska jag köra på putsad vägg eller regla med Plåt reglar & gips?.. Vilket är mest förmånligt? Rummet är på ca 15kvm
4 svar · 1,3k läst
·
N
Nymis: Hej, Jag försöker hitta information om mellanbjälklag i lättbetong (med lättbetongreglar) som alternativ till det "traditionella" mellanbjälklaget med träreglar. För det traditionella "träbaserade" mellanbjälklaget har jag hitta följande ingående lager och egenskaper om konduktivitet och densitet. Man kan ju sedan räkna ut ett U-medel baserat på dessa data med hjälp av
0 svar · 1,4k läst
·
T
Timmerö: [citat] Jag ska testa med grus! Men hade varit snyggt om gruset "satt fast" då jag tänkte bygga den så att man kan rotera själva skålen om man skulle vilja ha den helt horisontellt. Tror dock den oftast kommer vara vinklad som på bilden ovan. Gillar idén med durkslaget! Ska testa det också, googlade lite på det och verkar vara ett bra sätt att elda kottar vilket jag har enorma mängder
6 svar · 4,6k läst
·
R
richardke: [citat] Ca 4,5x4,5 m
6 svar · 2,0k läst
Dave Huldin
Dave Huldin: Tack för tipset!
2 svar · 1,2k läst
·
Dave Huldin
2 svar · 1,2k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: Hej! Jag har WW-takstolar. Spännvidd 12m, c-c takstolar 1200mm, dimension på över/underbalk 45x220mm. Kan man med denna info räkna ut nyttolasten/m2 på vinden?
0 svar · 1,0k läst
Matti_75
Matti_75: Tänk på att det skall hålla för en vuxen person som faller in i det.
1 svar · 1,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Så länge det inte ska eldas i kanalen så går det nog. Men leca är poröst så det släpper igenom rökgaser och tål ej hög värme för det är cementbundet.
4 svar · 939 läst
S
senegym: Jag kan också nämna att gamla installationen nog var mer: lös det så vi har en toa med duschmöjlighet, för rimliga pengar mer än: lös detta så snyggt det går så vi får ett bra praktiskt badrum
7 svar · 2,3k läst
·
Chrillthesill
Chrillthesill: Stort tack för alla tips! För att inte behöva borra större hål utan att prova det lättaste alternativet så bytte jag skruv till en med gänga hela vägen ut. Hade missat detta i all hets att bli klar innan middagsgästerna kom. Dessa skruvar tog betydligt bättre då det såklart är formplyfan som är bärande. Tror inte att det håller för några stora vikter, men borde klara en router
4 svar · 1,3k läst
·
G
Gabbe1: [citat] Jag brukar använda samma schablonvärden som du använde, 50 kg/m2 egenvikt och 200 kg/m2 last samt att halva lasten belastar balken (om den ligger i mitten). Man brukar komma rätt nära sanningen med dessa värden även om det finns saker som kan påverka. Tex kommer mer än halva lasten att belasta balken om golvåsarna i mellanbjälklaget ligger oskarvade över hela spännvidden. Men
3 svar · 1,2k läst
P
phattrance: Hade en hylla ovanför tvn som rasade ner idag och jag har tidigare använt mig av 4st gipsankare med skruv ( https://www.clasohlson.com/se/Gipsankare-med-skruv/p/Pr409228000 ) , men av någon anledningen pallade inte hyllan trycket och centerhögtalaren rasade ner. Är det någon som vet vilken hur jag kan fixa till de två övre hålen? Dom två nedre kommer jag att sätta en ny hylla som
0 svar · 2,1k läst
·
Lexington
Lexington: [citat] Absolut. Ska byta kök snart så ska springas en del genom entrén, blir nog att vi flyter efter det, typ mitten på oktober!
18 svar · 3,8k läst
·
H
Hanna Eriksson Harrkvist: [citat] öppningen mellan matsal och vardagsrum är i dagsläget en vägg, detta är ursprungsritningen och väggen är gjord av förgående ägare. Nu finns bara öppningen (ett valv) mellan vardagsrum och hall och den ”balken” mot taket är drygt 12-13cm i bredd
2 svar · 1,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Annars gjuta en klack kanske…
1 svar · 777 läst
·
F
Falkmal: [citat] Tack, men jag har inte samma möjlighet att bygga en likadan trappa. Mitt trappvalv är bara 2,83m långt innan en bärande vägg kommer.
19 svar · 3,4k läst
·
L
lamorte: Jag löste det hela genom att lyfta upp huset något med hjälp av domkrafter (hydraulisk domkrafter ifrån Biltema) i samma hål där stämpen stod för att lägga in extra syll mellan befintlig syll och den murade väggen. Denna förlängda syll förberedda jag genom att limma dit syllpappen i förväg och sedan sågade jag ut hål för domkrafterna innan jag la dit den och sänkte ner huset
1 svar · 1,8k läst
·
H
Hans G2: Utbudet i byggnaderna till rimligt pris är i stort sett obefintligt när jag själv letade för några veckor sen. Jag löste det via Amazon för 250 kr: https://www.amazon.se/Rapid-h%C3%A4ftapparat-tryckluftspikare-elektriska-regulatorer/dp/B00C9D2E8W/ref=mp_s_a_1_3?keywords=Rapid+rostfri+dyckert&qid=1660893536&sr=8-3
7 svar · 4,3k läst
H
huggan: Jag kan inte det heller men vill du passa på att använda det som vanlig frånluft och du inte har annan ventilation i rummet så är det ju 0,35 l/s per kvm. Men då måste du se till att du har samma i tilluft nånstans också.
3 svar · 1,4k läst
metramo
metramo: Glömda inköp leder till extra bensinutgifter. Byggmarknade och andra borde varna extra mycket. Med mollyskruvar som snurrar har jack ochsa anvAnt nagot för att sörja gängorna sa att skruven snurrar. Samt INTE ta bort brickan som kommer med.
9 svar · 78,8k läst
P
pennybridge: [citat] Tack för hjälpen! Ja det är lite tillfälligt just när bilden togs. All el ska dras om korrekt med ny kabel efter ytskikten fixats i dagarna :)
8 svar · 4,0k läst
·
B
Byggoo: Hej. Ska växla av inne i ramen på ett gäng fackverkstakstolar. Alltså ovanför underramen. Sträckan blir 8 meter. Takstolarnas spännvidd är ca 6 meter. 22 graders lutning. Takstolarna har alltså varit underdimensionerade, så att taket satt sig litegrann. Tänkte då pressa med domkraft och lyfta in en balk. Vilken dimension hade ni kört på balken? Funkar det med 56x270? Om man
0 svar · 1,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jag tror jag hade målat innan (men det var ett tag sen). Det står på tuben hur länge man skall vänta innna övermålning...tror det var ngn dag eller så
3 svar · 7,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.