Hej!
Vi har två frigjorda sidor av två separata murstockar i huset och ska putsa upp dessa. Huset är byggt på 1920-tal.
Vi funderar på om vi ska använda oss av lerbruk eller kalkbruk, men vet inte vad som passar bäst.
På deras baksidor är det kalkbruk- vilket också ska bättras på.

Har någon några tankar kring detta- eller bör vi vända oss direkt till murare/sotare.

Bifogar bilder för ytterligare insyn.

Tack på förhand.

Avtäckt tegelvägg med synlig ventilation genom väggen i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal vit dörr stående i ett rum under renovering, med synligt slitage och fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En delvis avskalad vägg där tegelstenar och rester av vit puts syns, omgiven av träpanel och listverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit målad vägg som behöver renoveras med synliga ojämnheter och arbetsmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Kalkbruk alla gånger med det årtalet skulle jag säga. Du kan använda hydrauliskt kalkbruk på säck eller kalkbruk som du blandar av kalkpasta och sand, typ 1:5 volymdelar.

Fördelen med den senare är att den inte härdar så du kan förvara den under plast länge länge. Jag har blandat kalkpasta från vanligt murkalk E och visp. Låter man det gosa några dagar/veckor under plast så blir det en bra kalkpasta att blanda kalkputs med. Mycket lättjobbat förutom att det är väldigt frätande så torra handskar som bytes direkt vid kladd anbefalles. Och skyddsglasögon.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daliu
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kalkbruk alla gånger med det årtalet skulle jag säga. Du kan använda hydrauliskt kalkbruk på säck eller kalkbruk som du blandar av kalkpasta och sand, typ 1:5 volymdelar.

Fördelen med den senare är att den inte härdar så du kan förvara den under plast länge länge. Jag har blandat kalkpasta från vanligt murkalk E och visp. Låter man det gosa några dagar/veckor under plast så blir det en bra kalkpasta att blanda kalkputs med. Mycket lättjobbat förutom att det är väldigt frätande så torra handskar som bytes direkt vid kladd anbefalles. Och skyddsglasögon.
Tack Claes! Ska undersöka dina tips närmre och se var vi landar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.