Hej!

Jag har ett hus från 1974 med uppreglat golv på betongplatta. Jag var inte så insatt i risker med olika konstruktioner tidigare men jag inser nu att det finns risk för fuktskador med denna konstruktion och att de kallas ”riskkonstruktioner”. När vi flyttade in mätte besiktningsmannen fuktkvoten i syllarna på tre ställen och de låg på mellan 11-13% vilket är under gränsvärdet (16-17 enligt besiktningsmannen). luften var också bra. Jag har fått till mig att det över tid kan ”syllar till ytter och innervägg riskera att på grund av naturlig fuktpåverkan bli uppfuktade över gränsvärdet för mikrobiell tillväxt”.

Jag känner att om huset inte drabbats av fuktskador ännu och om syllarna samt luften testades och det var ok, borde jag inte behöva oroa mig jättemycket? Hur ofta bör jag själv kontrollera fuktkvoten i syllar och annat material och luft?

N
Det är en riskkonstruktion. Svårt att sia om det blir problem eller inte, men det finns tusentals hus som har den konstruktionen utan något problem. Det handlar även om markförhållanden, bärlager under plattan, växtlighet runt huset, om byggarna städat plattan från byggrester och hur dräneringen är.

Vad som är lite klurigt är att finns varianter på uppreglat golv på platta. Sannolikt är vissa konstruktioner värre än andra. Är tex syllen behandlad med cuprinol är det troligtvis värre eftersom det kan lukta illa.

Vad som är positivt i ditt fall är att fukthalten i syllen är låg och det luktar inte illa i huset. Har det inte blivit problem på 48 år är känslan att det håller ett bra tag till.

N newbee skrev:
Det är en riskkonstruktion. Svårt att sia om det blir problem eller inte, men det finns tusentals hus som har den konstruktionen utan något problem. Det handlar även om markförhållanden, bärlager under plattan, växtlighet runt huset, om byggarna städat plattan från byggrester och hur dräneringen är.

Vad som är lite klurigt är att finns varianter på uppreglat golv på platta. Sannolikt är vissa konstruktioner värre än andra. Är tex syllen behandlad med cuprinol är det troligtvis värre eftersom det kan lukta illa.

Vad som är positivt i ditt fall är att fukthalten i syllen är låg och det luktar inte illa i huset. Har det inte blivit problem på 48 år är känslan att det håller ett bra tag till.
Tack för ditt svar!
Jag tror att jag ska satsa på att vara uppmärksam på lukter och att kanske mäta fuktkvoten då och då.
När vi flyttade in hade huset varit tomt under en längre tid och inte normalt uppvärmt och då upplevde jag först att det var en skum doft vid groventren där det även finns en tvättstuga men doften försvann i takt med att vi har renoverat tvättstugan och tagit ut andra gamla mattor har den lukten försvunnit.
Rådfrågade även hantverkare då om lukten och de sa att det inte luktade mögel och att visa hus bara har den doften. Den lukten har ju dock försvunnit nu då jag har utgått från att det blivit lite ”instängt” och att den lukten sedan satt sig i t.ex. mattor. Både syllar i det området + fuktindikering i tvättstugan där mattan släppt såg bra ut. Jag har inte heller märkt att någon lukt satt sig i textiler. Men det gäller väl som sagt att vara uppmärksam när man vet att konstruktionen är som den är (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.