Semiproffset
Semiproffset: Nej det behövs inte. Balkarna suger vatten så extremt sakta på den ytan och dessutom är mängden vatten/fukt som kan hamna där extremt liten.
1 svar · 902 läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Det räknas som vanliga väggar, tätskikt på som vanligt men inget där skjutdörren går in för det är inte tekniskt möjligt och finns inte ens med i rekommendationerna om jag minns rätt.
1 svar · 1,0k läst
M
MoveMe: [citat] Hej, har du bilder på din gjutna betong?
138 svar · 378,7k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Svenskt trä har annars bra info på nätet Likaså Beijer Byggmaterial m fl återförsäljare
1 svar · 712 läst
·
D
Dunderkvarnen: Hej Jag har ett southterränghus med en altan på södersidan, och har tänkt gräva ut slänten under nuvarande altan, för att där bygga två lägenheter med total yta 8*10 m (varje lägenhet blir alltså ca 40 kvm). Ovanpå lägenheterna ska en altan byggas, och utmaningen är att hitta en taklösning till lägenheterna som bygger så lite höjd som möjligt (pga avlopp som ska dras in,
0 svar · 742 läst
·
Rickard.
Rickard.: Staketplåt eller krönplåt och den får du nog beställa av en lokal(fördelaktigt) plåtslagare.
1 svar · 3,6k läst
·
F
fribygg: [citat] 20 mm är alldeles för klent som spikregel till plank
3 svar · 3,9k läst
T
Thomas_C: Jag har ett lättbetonghus från 1969 som har panel över o under fönstrena. Panelen behöver bytas och det har suttit oskyddad isolering under. Och det har ej funnits luftspalt innan. Hur gör jag nu? Sätter isolering igen, sen vindpapp, sen någon luftspalt innan panelen? Det får inte bygga för mycket för att passa med putsen.
0 svar · 1,3k läst
·
J
jokar: [citat] Jag kommer låta snickare sätta golvspånet men spontant ligger golvspån kloss an övriga bjälkar och därmed ligger den blå regeln ovanpå golvspån.
4 svar · 1,8k läst
·
S
sslacker: Hej! Jag ska avlasta en vägg från krypgrunden. Har tänkt att använda en limträbalk för ändamålet. Jag funderar nu på hur jag ska få till stolpar till detta. Underlaget är sluttande berg. Har ni några tips eller idéer hur jag ska gå till väga? Vill i slutändan kunna justera höjden på stolparna.
0 svar · 732 läst
M
Myckling: Man gjuter ett fundament för tunga eldstäder såsom kakelugn eller täljstenugn som ofta väger över ett ton. En 280 kilos eldstad kan nog stå direkt på golvet men tipset om att stötta med en extra plint var inte dumt.
2 svar · 1,3k läst
H
Husåhem: Lägger in en ytterligare fråga: Skall man endast skruva fast kortlingar mellan golvreglar i "kallt" bjälklag som vätter mot krypgrund eller kan man sätta beslag? (vinkelbeslag etc) Tänker på köldbryggorna man riskerar få med beslag.
1 svar · 2,3k läst
P
Anonymiserad 55101: Ingen som kan detta? :) Någon som vet vad för spännvid man kan ha med dubbla limträbalkar 90mm*315mm efter tabellerna? Hittar inget om det.. Dvs mellan A och B här: https://www.traguiden.se/konstrukti...dbalkar-till-1-planshus/?previousState=101000
5 svar · 2,1k läst
S
somesundaymorning: Tack bästa! När du skriver kortlingar, hur menar du att de ska sättas? Tvärs emellan sista regeln och regeln innan? Eller någon annan tanke där?
5 svar · 1,6k läst
·
F
Fixaren06: Jag har en dewalt 7033 med gervinklar på 0, 15, 30 och 45 grader. Den har stopp för samtliga vinklar men jag noterar att den har anvisning för 10 grader. Går det att få 10 grader med kapsågen på ett vettigt sätt? Vet inte om den kan ha ytterligare stopp för andra vinklar om man justerar sågen något?
0 svar · 667 läst
F
FrippeFlyer: [citat] Tjena ClasseClas... Tack för tipset. Ska kolla vidare på det... /F
2 svar · 805 läst
KJD
KJD: Ursäkta att jag använder det här lite som en anteckningsbok över ämnet bara - men hittade denna: [bild] [bild] https://www.ikem.se/globalassets/o.eps-sverige/dokument-eps/info-material/bygg-sakert-med-cellplast.pdf
10 svar · 3,1k läst
·
Ingentjuga
Ingentjuga: Tjena! Såg att det fanns självcentrerande borrar från bl.a Bosch (Clic-Change), fanns inte på Bauhaus vad jag kunde se. Men det fanns på amazon.se. Någon som har testat? Eller testat något liknande?
0 svar · 1,1k läst
·
C
*Christina*: Och projekt källare går framåt, dags att gjuta golv
9 svar · 4,6k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Eller gräva bredvid muren och fjuta fast ett långt järn med samma gränssnitt som betongplintarna, för att fästa något i muren känns som en rätt dålig ide. Alternativt skaffa en rejält tung tjock liten plåt att sätta gränssnittet så att den står "löst" och inte kan påverka muren mer en kraften nedåt, och sen staga stolpen ordentligt.
2 svar · 1,8k läst
·
K
Klabbis 3000: Kan man tro att de här håller för permanent pallning av trästolpar? Står på deras hemsida att de ej är avsedda för permanent pallning av betongelement men det är ju mycket större laster i de fallen. https://www.distex.se/kilar---pallningsbrickor/pallningsbrickor
18 svar · 9,2k läst
·
S
Stefan ..: Har du fått tag i tegel?
2 svar · 2,4k läst
·
J
jelg: [citat] @Centano inte mekanisk, bara en gallerventil mot utsidan inkl kanal i väggen. Det har varit en toalett i utrymmet denna ventil sitter i som tidigare luftades denna väg (gammalt hus, väggarna till toaletten borta). Toaletten är numera flyttad och pax satt i nya utrymmet. Det finns andra tilluftsventiler som räcker på våningsplanet. I nuläget ska just denna ventil bara pluggas och
4 svar · 1,1k läst
·
U
Utsliten och utdömd: Funkar kanon, kör med weber gipsym, jag har putsat upp en vägg 2-6cm ca 2kvm med det. Jag använde inte armering men jag körde primer på teglet innan.
5 svar · 2,4k läst
·
J
jahallåja: Tack för alla tips Har faktiskt en flaska Illbruck PU700 som jag tänkte använda för att limma fast trappstegen så att de inte vickar till om man trampar längst ut. Den verkar limma även metall men är lite otrolig för att det kommer skumma och bli allmänt kladdigt runt om. Under stegen är det inget som bekymrar mig så jag hade inte funderat så mycket på det blir jag köpte tuben.
5 svar · 2,3k läst
·
D
David Gullberg: Finns det hopp om dessa sprickor som ni ser på bilderna. Går det att laga själv? Vilket bruk ska man använda? Någon kunnig får gärna skriva ner vilka moment som behövs göras. Tack på förhand!
0 svar · 1,8k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Hej, Har ett hus från 1945, har länge gått och funderat på att tilläggsisolera vinden. Har i dagsläget (sett från vinden) VIND - ca 20cm kutterspån - Råspont - Ångbroms - Gips/Träpane BO YTA Funderar på att slänga på 90 eller 180mm träfiberskivor. Någon som vet vad det skulle ge i energibesparing ? Förbrukning ca 25k KWh varav ca 16-18k borde vara uppvärmning. Jag har inte
0 svar · 796 läst
A
ankan_84: Hej, Ska påbörja renovering av ett källarutrymme som ska bli sovrum. Då kommer man onekligen in på hur man ska bygga och vilka metoder som ska användas. Jag var i kontakt med en byggnadsingenjör som sa att man kör stålreglar med isolering i, därefter plast, OSB och gips. Viktigt att man har en luftspalt mellan källarväggen och den nya väggen. Golvet är tänkt att vara parket med
0 svar · 1,1k läst
L
LukasK: Har för närvarande endast landgång på vinden. Trots det förvaras en hel del där mha primitiva hyllor mellan w-takstolarna. W-takstolarna har spännvidden 7,5 m och byggs upp av över- och underdel på 45x140. Jag ser ingen uppenbar svikt i dagsläget. Nu vill jag ha ett enkelt golv där (råspont) som slutar ca 1,5 m före yttervägg/takstolsavslutning. Min ursprungliga plan var att slå in
0 svar · 1,5k läst
K
kniv: [citat] Duger inte din andra tråd längre? Kanske annars är bra att berätta vart i landet huset befinner sig om en konstruktör ska besikta på plats.
1 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.