Jag har flyttat en vägg m.m. och med det så är det olika nivåer på vardera sida av den gamla väggen.
Har tänkt spackla upp detta med gipsbruk, frågan är, borde jag armera den på något vis?
Det är cirka 1,5-5 cm som behöver fyllas ut
Har tänkt spackla upp detta med gipsbruk, frågan är, borde jag armera den på något vis?
Det är cirka 1,5-5 cm som behöver fyllas ut
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
måste vara enklare att kapa till virke och fylla med och sen slå gips....
Nja, vet inte om jag håller med.. menar du virke sen gipsskiva eller virke sen gipsbruk?S Stefan1972 skrev:
Virke och gipsbruk känns som en dålig konstruktion, trät kommer krympa osv.
Virke och gipsskiva skulle vara väldigt pilligt då väggen är väldigt ojämn, och skulle ändå behöva avsluta med ett rejält lager spackel eller bruk för att få ihop den med väggen bredvid.
Överlag känns det mer rätt att fylla upp med bruk/puts för att få en homogen yta mellan gamla och nya, blandar jag in andra material mellan känns det dömt till att spricka i skarven på sikt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Jag menar att såga reglar så du får väggen i liv med den till vänster och sen slå gipsskivor över hela väggen sen.
Det är ju bara hålla en regel tvärs över och sen mäta hur kilarna ska bli. Tre stycken borde räcka.
Det är ju bara hålla en regel tvärs över och sen mäta hur kilarna ska bli. Tre stycken borde räcka.
Så länge som du följer råd om hur tjockt påslag du kan göra samt följer toleranser för mängden vatten i förhållande till bruk behövs det inte. Gipsputsen ska du kunna dra upp och den ska även stanna där utan tendenser att rinna nedåt. När man kör lite på känsla och råkat få lite för mycket vatten dock så kan bruket visa vilja att ge sig av nedåt en aning men så länge du har bra vidhäftning är kan du skära av det som då buktar ut med en spackelspade när bruket börjat sätta sig. Ett normalt blandat bruk ska annars klara sig.
Om du dock ska fylla ut hela detta och medeldjupet är rätt stort så blir det ju en hel del bruk som går åt... På större ytor med stort djup kan man tjäna på att fylla upp med block som tar upp volym. Om man tex har ett område med 5 cm djup kan man om man limmar upp (med gipsbruk) tex lättbetongblock med 3 cm tjocklek underlätta avsevärt samt minska volymen puts som sen behövs.
Inte för att du egentligen behöver men ett putsnät underlättar dock att påslaget och om din största tjocklek är i tex vid golvet kan man sätta putsnätet där med lite distans till underlaget och i överkant sätta det direkt mot ytan.
Gips som tidigare nämnts har givetvis sina fördelar men en nackdelen blir definitivt risken för sprickbildning mellan de två olika materialen på väggen över årstider
Om du dock ska fylla ut hela detta och medeldjupet är rätt stort så blir det ju en hel del bruk som går åt... På större ytor med stort djup kan man tjäna på att fylla upp med block som tar upp volym. Om man tex har ett område med 5 cm djup kan man om man limmar upp (med gipsbruk) tex lättbetongblock med 3 cm tjocklek underlätta avsevärt samt minska volymen puts som sen behövs.
Inte för att du egentligen behöver men ett putsnät underlättar dock att påslaget och om din största tjocklek är i tex vid golvet kan man sätta putsnätet där med lite distans till underlaget och i överkant sätta det direkt mot ytan.
Gips som tidigare nämnts har givetvis sina fördelar men en nackdelen blir definitivt risken för sprickbildning mellan de två olika materialen på väggen över årstider
Klicka här för att svara