F
Fredric87: Hej Har idag fått nycklarna till vårt nya hus. 60-tal där i princip samtliga innerväggar är betong men vävtapet som dock sitter som berget. Ojämnt och ska spåra för el mm gör att jag vill gipsa. Souterränghus och aktuella rum är ovan jord. Hur gör jag detta lämpligast? Limma gips direkt på btg-väggen med vävtapeten typ pl600 för/nackdelar, sätta läkt först som distanser mot
0 svar · 1,1k läst
BiFuel
BiFuel: [citat] Kanon, då kör jag på det. Vitavias instruktion lämnade en hel del att önska :crysmile:
2 svar · 2,0k läst
·
É
ÉlPon: Nu har jag kommit fram till att jag minskar ner bredden till 20cm istället och kör ihåliga block som jag då kan armera och gjuta så det känns stabilare. Då får jag plats med ytterligare 5cm utanför pelaren, alltså 5+5cm totalt.
1 svar · 2,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Tjärpapp plus lindrev kanske
4 svar · 2,2k läst
·
P
Anonymiserad 559485: Var kan jag hitta ett sånt stålrör?
4 svar · 1,7k läst
·
B
bighenk: Hej! Är i nästan slut stadiet på carport bygget. Frågat någon enstaka person här lokalt om min tanke för takbalkarna kommer funka. Men tänkte även ställa frågan här. Jag har 13 limträbalkar som skall hålla upp mitt 0.6mm korrugerade plåttak. Dessa balkar önskar jag att vara obehandlat för enkelhetens och ekonomins skull. Tanken va även att direkt skruva plåttaket på balkarna.
0 svar · 915 läst
·
P
peter.linkan: Då vi ska installera FTX behöver vi ta bort dessa gamla eternit-ventilationsrör (de ligger just där ftx-rören måste gå, så därför måste de bort). Hur gör man det bäst? I en annan tråd om ämnet skrev en att det går bra att ta bort, men att man ska undvika att såga i det. Men hur skulle man då gå tillväga? Att såga är den enda lösningen jag kan komma på. Jag tänkte
0 svar · 1,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: Hitta nåt annat, så ser det alltid ut.
1 svar · 1,2k läst
·
P
Prodigys: [citat] Dra ett streck som du kan följa och jobba sakta. Små hack går alltid att dölja med en kantlist.
5 svar · 2,8k läst
·
E
Elnovis: Tack så mycket för alla tips :-)
10 svar · 2,2k läst
·
S
shiftlock: Bra tips!
2 svar · 3,5k läst
F
fribygg: Nej du behöver inte rostfri skruv, men kan välja Grabbers rostfria TREX med LOX bits om du så önskar. Du och dina efterträdare kommer svära varje gång ni ska flytta eller ta bort en skruv och önska att du valt vanlig galvad trådspik istället. Jag skulle valt vanlig ytbehandlad skruv för utomhusbruk, gärna med torxskalle om huset inte har några byggnadsvårdsmässiga kvalitéer.
3 svar · 2,4k läst
É
ÉlPon: Jag ska mura en källarvägg 300mm där 1,5 meter är under mark. Vad är skillnaden på Leca block och Leca murblock? Jag frågade i deras onlinechat men fick bara svaret att Block är nyare version, sen försvann chat. https://www.se.weber/leca/leca-blockmurblock/lecar-block-300-fin https://www.se.weber/leca/lecar-murblock/lecar-murblock-30-typ3 Block 300 är ihåliga, tål mer last och verkar
0 svar · 4,1k läst
G
gofika: Jag provar igen! Jag ska bygga ut med ny källare och vill ha trägolv i de nya rummen. Som jag ser det har jag två alternativ: (1) Gjuta in golvvärmerör direkt i betongplattan och lägga trägolv ovanpå, gjuta betongplattan så att den är 2-3 centimeter lägre än önskad sluthöjd på golvet (2) Gjuta betongplattan så att den är ett par decimeter(?) lägre än önskad sluthöjd på
1 svar · 1,9k läst
N
Niklaspe: Byggår 1975, snözon 3 Norrbotten. 38 graders takvinkel. Sen kan du kolla på dimensioneringsprogram. 90x90’limträpelare.
11 svar · 5,6k läst
·
JohanCarlsson75
JohanCarlsson75: Hejsan! Har läst lite i forumet om hur man lagar en murstock o det verkar ju vara olika beroende på när den är byggd. Ska laga hörnet som ni ser på bilden och några sprickor. Vad ska jag använda? sen vill jag måla den vit. Vad ska jag använda för färg?
0 svar · 1,2k läst
·
B
Bläcktudan: Jag förstår inte frågan? Är det vangern till en trappa du syftar till? Edit: missade att det stod ramp. Någon annan får svara på den. Men spontan tänker jag att du borde kunna sikta på beräkningarna i dimensioneringstabell för tungt bjälklag. Någonstans i den regionen tror jag det hamnar.
1 svar · 1,5k läst
Höghus
Höghus: Jag har gjort samma misstag. Använde en sådan här. https://www.bauhaus.se/fogkrats-proffs-2 Det går att välja ett eller 2 blad samtidigt efter fogbredd. Massa jobb men blev bra till slut. /Höghus
1 svar · 1,5k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: [citat] Ja precis
10 svar · 10,0k läst
·
zarkov
zarkov: Min vilda gissning är att balken ligger ovanför vardagsrumsdörrarna på de två sista bilderna, mest sannolikt en I eller H-balk i stål. Det du behöver är en byggingenjör med konstruktionsinriktning.
2 svar · 2,7k läst
·
M
-MH-: [bild] Detta är klippt från byggbeskrivning "Enkla Stugan". De horisontella liggreglarna (49) snedsågas i innerhörn så de går att spika de stående hörnreglarna (25). Kan man inte helt sonika flytta hörnreglarna 45 mmm "utåt" från hörnen (eller i alla fall den ena) så slipper man det momentet? Eller måste de sitta så att hörnet hålls ihop av hörnbeslag(26)? :thinking: "Hörnregel
0 svar · 1,1k läst
·
J
jonasmolina: Hej, Jag ska byta träpanel på en villa uppförd 1909 som idag har stående panel med lockläkt. Jag har tänkt mig att blanda liggande träpanel med stående utan lockläkt (som på bilden) och har kollat hos de flesta byggvaruhus där jag inte riktigt hittat den där klassiska looken med de mindre måtten. Har någon tips om vart man kan vända sig? Jag har googlat lite och det verkar som de
0 svar · 750 läst
·
kaked08
kaked08: Hej Finns kunniga här som kan identifiera vad jag just rivit ut 4kvm av? Syllvassa kanter och stenhårt material. Mvh
0 svar · 697 läst
·
L
lindsmik: Hej, har inte gjort så mycket mer. Några (många) timmar med högtryck funkar. Tyvärr pajade varmluftspistolen så det är inte testat.
2 svar · 2,0k läst
É
ÉlPon: Konstruktören har inte all fakta om huset. Han vet laster och så vidare och i mitt fall byter jag från okända 16cm till bredare 25cm vilket knappast kan ha negativ påverkan på bärigheten. Kvar är då frågan kring värme/fukt. Om jag ska spekulera (har ingen kontakt med konstruktör) så trodde konstruktören att jag ville ha det mer som ett boenderum än garage/förråd och att man då
3 svar · 3,1k läst
·
N
Nygge72: Ni som lagt ytterpanel och gerat hörnen i ytterhörn (45 grader). Lägger ni på några mm på längden på brädan så det skall flyta ihop bra, och i så fall hur många mm? Eller gerar ni precis vid kanten och det flyter ihop i skarven? Tack på förhand
0 svar · 1,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Aha, samla ihop dom som är i bra skick och sätt dom på samma del så slipper du extrajobb. En del av regelverket går säkert att spara också, det syns ju ändå inte.
7 svar · 5,3k läst
·
M
myrstack: [citat] normalt har man ju järnen för skarpa vinklar upp mot 90 grader men det går även att använda för att skydda mindre vinklar. Förutom att de tar smällar från fordon osv är de praktiska så man drar av betongen mot kanten när den börjat brinna
4 svar · 8,0k läst
·
T
tompabighouse: Försöker sätta ihop ett regelverk. Materialet är planhyvlad furu 45x25 (alltså ganska tunt.) Jag sågade alla hörn 45° med såg + geringslåda och skruvade ihop hörnen. När jag ställer upp regelverket så står den väldigt snett (No shit sherlock). Jag förstår att en skruv i varje hörn gör det svårt att behålla vinkeln och att det antagligen inte är tillräckligt när materialet
0 svar · 2,3k läst
C
Colino: [citat] Efter intensivt googlande har jag nu konstaterat att det förmodligen är halm eller lin som använts som isoleringsmaterial. Om någon har annan input är denna välkommen.
1 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.