7 627 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Syllpapp eller plastdistanser under trästolpar?
Precis som under en syll på betonggolv handlar det om att bryta kapilärkraften så att det inte går upp fukt i trät, det räcker alltså med att lyft några mm och lägga under en syllpappK Klabbis 3000 skrev:Hur mycket tror du det behöver vara emellan där då? Räcker det med 7-10 millimeter?
Förhoppningen är ju att det skulle kunna räcka med att lyfta upp med domkraft och sedan lägga tjockare med syllpapp eller såna där distanser. Mycket mer än 10 millimeter tror jag inte går utan då blir man tvungen att kapa men 10 millimeter kanske är gott nog?
Innan du målade så kunde du skruvat ur den undre skruven och fyllt på med olja tills det inte sög längre, eller tills du tröttnade.
Skruvat tillbaka skruven och väntat ett par dagar.
Målat med oljefärg.
Fast eftersom det redan ligger syllpapp under stolpen så är skillnaden mest akademisk. Enda problemet med nuvarande lösning är om stolpen var fuktig och färgen du valt är väldigt tät.
Skruvat tillbaka skruven och väntat ett par dagar.
Målat med oljefärg.
Fast eftersom det redan ligger syllpapp under stolpen så är skillnaden mest akademisk. Enda problemet med nuvarande lösning är om stolpen var fuktig och färgen du valt är väldigt tät.
Tror säkert det räcker med ett eller två lager syllpapp, så om du kan lyfta utan att behöva kapa så undviker du ju mycket jobb.
Sen tror jag att det nog vore bra om du skrapar bort färgen du lagt på för att ge träet möjlighet att andas. Det kan ju inte vara så himla mycket jobb med det. Det behöver ju inte bli 100% trärent.
Sen tror jag att det nog vore bra om du skrapar bort färgen du lagt på för att ge träet möjlighet att andas. Det kan ju inte vara så himla mycket jobb med det. Det behöver ju inte bli 100% trärent.
Produkter som diskuteras: "skrapar färgen"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
369 kr inkl moms
Läs mer
Kan man tro att de här håller för permanent pallning av trästolpar?
Står på deras hemsida att de ej är avsedda för permanent pallning av betongelement men det är ju mycket större laster i de fallen.
https://www.distex.se/kilar---pallningsbrickor/pallningsbrickor
Står på deras hemsida att de ej är avsedda för permanent pallning av betongelement men det är ju mycket större laster i de fallen.
https://www.distex.se/kilar---pallningsbrickor/pallningsbrickor
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Verktygsråd… Hyvel eller slip i trångt utrymme
Fönster & Dörrar -
Mögel- sanerare eller ej?
Övrigt husrelaterat -
Hur fixar vi läckan på värmeröret byta eller laga?
Värme allmänt -
Väggar i nytt badrum med betonggolv - plast eller syllpapp?
Badrum -
Syllisolering eller syllpapp - vad är skillnaden och vad ska jag använda?
Byggmaterial & Byggteknik