Hej
Jag har ett hus från 1965 som jag håller på att förbättra, steg för steg. Det ligger i Sigtuna kommun. Nu har turen kommit till att isolera kallgången. Jag har läst massor av tips och råd om isolering men i min oerfarenhet så kan jag inte se att någon av dem riktigt passar in på mitt hus.
Mot huset står ett stort kallgarage, lika långt som huset, med ett tak som med låg vinkel sluttar bakåt. Jag vet inte i vilken ordning eller när saker är förändrade men någon tidigare ägare bestämde sig för att bygga en kallgång/groventre. Kallgången sträcker sig inuti garaget, längs hela huset, och har en ytterdör i vardera änden. Taket i gången följer garagets tak men det är en spalt på 40 cm mellan kallgångens tak och garagets tak. Kallgångerns tak sluttar alltså. I kallgången finns det 3 dörrar in mot huset, En dörr leder till tvättstugan som sedan har en dörr in till resten av huset, en dörr leder till pannrummet (som är inuti själva huset men som bara har dörr mot kallgången) och en dörr mot en liten "garderob". Det är även byggt en klädkammare från kallgången in i garaget, som en liten bula, men den kommer jag att ta bort.
Garaget är inte helt tätt men släpper inte inte igenom vind och har en isolerad garageport. Garagegolvet är än så länge bara grus, jag kan inte fixa det förrrän nästa sommar, så det kommer fukt från marken.
Mina funderingar är att lägga isoleringsplattor fritt på innertaket, lägga en ångspärr av plastfolie inuti garaget mot väggen, fästa den med reglar, sätta isolering mellan reglarna och sedan osb-skivor in mot garaget.
Mina frågor till de som är kunnigare än mig är:
- Hur tjock isolering behöver jag? Jag har tänkt att hålla 12-15 grader i gången.
- Vilken sorts isolering är lämplig?
- Behöver jag ångspärr/fuktspärr?
- Finns det något som jag har missat som jag borde tänka på?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto