Hej! Har i soutteräng-våningen ventilation från utsidan (se bild). Denna kommer (kanske) i framtiden användas för köksfläkt som inte finns ännu, dvs frånluft. Tilluftsventiler finns både i detta utrymme och övriga utrymmen. Jag vill tills vidare ”plugga” eller täppa till ventilen som syns på bilden. Diameter 100.

Har letat efter kåpor jag kan sätta på för att täcka in den och inte hittat ngt vettigt på vanliga byggvaruhus - eller har jag frågat fel personer/kollar på sämre ställen? Söker också info för hur jag stoppar tilluften - vill inte luft ska in här utan via andra intag. Har ni några idéer och förslag? Tack på förhand!

• Tak i hall med en synlig öppning markerad med rött där en armatur saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sök på ändlock så borde du hitta, ser ut att finnas på flera av de vanliga byggvaruhusen.

Centano Centano skrev:
Sök på ändlock så borde du hitta, ser ut att finnas på flera av de vanliga byggvaruhusen.
Topp, det löste biffen. @Centano skulle du bara köra muff och/eller kasta i lite isolering upp i röret oxå?

Är det mekanisk till- och frånluft? Funderar lite på hur du tänkt göra om tilluften till frånluft?

Centano Centano skrev:
Är det mekanisk till- och frånluft? Funderar lite på hur du tänkt göra om tilluften till frånluft?
@Centano inte mekanisk, bara en gallerventil mot utsidan inkl kanal i väggen. Det har varit en toalett i utrymmet denna ventil sitter i som tidigare luftades denna väg (gammalt hus, väggarna till toaletten borta). Toaletten är numera flyttad och pax satt i nya utrymmet. Det finns andra tilluftsventiler som räcker på våningsplanet. I nuläget ska just denna ventil bara pluggas och inte användas är min tanke.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.