H
hc77: Tack för svar, då hoppar vi det. Går även anpassa så att jag han skära bort långsidorna på båda sidor. Tack för hjälpen.
2 svar · 1,4k läst
I
Installation: [citat] 4000 är pengar självklart. Iofs inte mycket i ett rum på 96 kvadrat eller då 60 kbm väggyta med en merkostand på 70 spänn kvadraten. Men men så tänker jag Kollade faktisk upp just limmerna å idag är osb betydligt bättre än den varit. Det är ju bra. Sen har väl osb då på plussidan att man använder restmaterial vilket är bra. det går åt mer energi att tillverka den som
29 svar · 6,8k läst
Smackbonk
Smackbonk: Har höjt bjälklaget i stallet och sågat ner det gamla. Blev en ruskig massa timmer. Någon centimeter in är det fortfarande fint virke och känns ju dumt att bara kasta eller elda. Det är dock betydande mängd spik i som inte går att dra, de är rostiga och går av när man försöker. Några tips på verktyg jag själv skulle kunna använda för att göra iordning dem? Finns det sågverk
0 svar · 894 läst
·
BirgitS
BirgitS: Och för övrigt är det ju bra att läsa branschreglerna från BKR (kakel, klinker) och Säker vatten. där står t.ex. regler om tätskikt, förbud mot rör som kommer upp genom golvet om det inte är avlopp, förbud mot dolda vattenkopplingar.
2 svar · 822 läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Varför kan du inte sprida informationen till alla i forumet?
6 svar · 4,3k läst
·
B
bossespecial: Utifrån armeringsritningen är den inte bärande (y)
1 svar · 2,0k läst
·
MathiasS
MathiasS: Det är av precis detta skäl jag sågar ALLT när jag sätter plattor. Då blir kapet alltid exakt där jag vill ha det.
3 svar · 1,0k läst
·
E
erik8308: [citat] intrressant, jag ska prova. Det låter som en mycket bättre lösning…
7 svar · 1,3k läst
·
J
Jebus: Jag har haft dålig erfarenhet av att fästa spegelglas m vanligt silikon. Precis som det står ovan, frätte det igenom (detta var en sidospegel på bil). Nästa gång blir det en produkt som specifikt är avsett för ändamålet.
5 svar · 17,4k läst
J
Joakim Lajtai: Ja det vet jag, men den gråa skivan OM det innehåller asbest har den ju ”vittrat” eller något annars hade det ju varit en hel skiva. men jag vill fortfarande inte ha något hål typ gipsbruk för inomhus användning.
5 svar · 1,6k läst
·
I
Installation: [citat] om du inte skruvar utlägget i parketten kan du ha den kvar. Man kan kapa parketten under väggen om man vill. ta vad du vill priset skiljer. Plywood är högre kvalitet. ljudisolering bygger på tre saker. 1) vikt på ytskikt. (Gips är bra då i förhållande till pris) 2 avståndet mellan dvs regeltjockleken bestämmer väggens egenfrekvens. Ju lägre desto bättre. Gips sumpar typ 6dB
2 svar · 1,3k läst
6
62_an: [citat] Tack för tipset, ska provas!
5 svar · 3,6k läst
E
Erik JL: [citat] Grattis till huset . Många bra råd här redan. Jag har bott i gamla hus hela mitt liv. Skön atmosfär, för husen är välbyggda och välplanerade. Grundregel är material. Gå gärna med i Byggnadsvårdsföreningen, där finns mycket kunskap, info och kontakter med hantverkare. Se över taket först. Renovera, gör gärna klart något ibland, så blir ni mindre överväldigade; det
25 svar · 8,7k läst
N
Nobyz: [citat] Låter som ett bra tillvägagångssätt, provar och gör likadant. Har tidigare använt mjukfog med gott resultat mellan gips i tak och väg så kör på det.
2 svar · 4,1k läst
·
T
Tsdoesds: Här skjuter jag från höften och gissar vilt; men är det en källarvägg? Det kanske kan vara mögel?
5 svar · 2,2k läst
·
S
Snorkeljohn: Jag har kollat med dem och de har ett högre pris på skivorna samt en fraktkostnad på 1200kr per order. De tillåter inte hämtning på deras lager heller, så detta är ett dyrare alternativ tyvärr. Men tack för tipset, jag tar tacksamt emot allat tips och synpunkter i ämnet.
2 svar · 1,5k läst
Handyoldman
Handyoldman: Tackar för svar, tyvärr hängs inte överskåpen på skena utan i vägg och varandra. Det är även yttervägg så det lär skifta både i temp och fukt. Tänkte vara lite lat och använda skiva som stänkskydd i köket, det är både snyggt och smidigt. Sen när allt är nytt vet man att det är rakt. Då blir det att ta fram laser, och cirkelsåg, bör gå snabbt att öppna upp
2 svar · 1,3k läst
H
henche: Några frågor till @bossespecial om du har möjlighet att svara... Med inspiration från denna tråden (länken nedan) där du svarade på en del frågor, så skulle jag vilja utvärdera möjligheten till en liknande lösning. https://www.byggahus.se/forum/threads/oeppning-i-yttervaegg.329255/page-15#post-3269626 Dvs. lösning med att ha ett 6m skjutparti och placera en stolpe innanför partiet
13 svar · 5,5k läst
·
Björn Melander
Björn Melander: Grundprincipen för akustikreglering i ett rum är att tillföra ljudabsorption på en av två motstående ytor. Formeln är lite förenklat, rätt sorts material på rätt ställe i rätt mängd. I en hemmiljö är det önskvärt att sänka efterklangstiden inom talområdet vilket rent praktiskt betyder att ljudabsorbenten behöver vara minst 50 mm tjock. Textilier och mattor har i stort sett
3 svar · 1,8k läst
·
E
erik8308: Obs, det kom skapades 2 inlägg och jag ser inte hur man kan ta bort detta. Hej, jag tänkte hyra en betongfräs för att ta bort plastfärg med lite, vad jag tror är, svartmögel på. Jag tänkte hyra en flex eller festool och koppla den till min ctl26 och köra med p3 mask på mig. Dammar det så mycket så man måste plasta av och öppna fönster eller kommer det mesta hamna i dammsugaren?
0 svar · 640 läst
K
Kingenkongen: [citat] Tack och bock! Bilden är verkligen beskrivande!
5 svar · 2,2k läst
T
Tornhuset: [citat] Tack för svar! Anser du att dessa små bitar måste ligga på takstolarna så att allt har bakåtstöd mot dem, eller räcker det att skivorna hänger ihop med dessa så att de inte rör sig i förhållande till varandra. Det är alltså inte säkert att skivskarvarna kommer precis över takstolarna.
2 svar · 2,1k läst
·
S
sinuslinus: Du sätter en salningslist så det täcker hella väggtjockleken eller köper 118 mm karm till 70+osb+gips. https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/dorrar-och-portar/dorrkarm-och-dorrfoder/dorrkarm-innerdorr/innerdorrskarm-swedoor-pluskarm/p-340276
1 svar · 884 läst
O
OWbygg: Jag river ett gammalt badrum i ett hus från ca 1900 och badrummet är troligen från ca 1950. Har hittat 2 väggtyper och funderar hur jag ska skapa underlag för att sedan kunna kakla med moderna material. Hoppas att få tips av någon här på forumet som har vana vid arbete med gamla hus. På bilden syns 2 olika vägg-typer. Till vänster: Träväggen har varit reveterad med vassmattor och
0 svar · 808 läst
·
T
Tomkar530: Jag har en gammal bastu som jag rivit ur. Nu ska jag försöka mig på att fixa väggarna då de nu består av fula lecablock. En av väggarna är under mark mot yttervägg, de andra tre är in mot huset. Jag funderar på att putsa väggen som är mot yttervägg och sätta gips på de tre andra. Har inte gjort något liknande tidigare så hoppas att någon kan ge bra tips. - Känns det som en ok
0 svar · 1,2k läst
JonasHansson
JonasHansson: Tack! Jag hade definitivt för mycket vatten i sista rundan så jag får väl se om det torkat imorgon. Jag har ytterligare en gång till eftersom spacklet inte räckte. Kan man lita på att det härdar om det skulle vara geggigt imorgon eller är det bättre att ta bort?
2 svar · 1,3k läst
T
Tompafix: Så här t.ex. https://www.festool.se/kunskapsbank/anvaendningsexempel/saetta-fast-en-traebalk-i-en-st%C3%A5lbalk#Beskrivning
7 svar · 3,2k läst
·
X
xl15: Jag använde en roterande stålborste till borrmaskinen. Ingen modell jag hittar på nätet (den låg i huset vi köpte). Hyfsat lik denna, men ståltrådar och betydligt glesare mellan trådarna. Rengöringsborste Nylon Gr150 100Mm 6Mm - SVITH.SE Ska fixa tre långa i ett annat rum och där blir det blästring. Ser inte ut som det är aktuellt för dig...
1 svar · 3,9k läst
·
pacman42
pacman42: Om ni skall börja referera till rekommendationerna så är de mer strikta än så: - https://www.konsumentverket.se/for-konsument/sakra-varor-och-tjanster/barnsakerhet/sakra-barnsangar/ [citat] Den sista gällde inte när min dotter var liten för snart 20 år sedan. Det var en då ny IKEA-säng som hade två spånskivor i botten under den lösa madrassen, hon lyckades lyfta den ena och tog sig
6 svar · 3,3k läst
·
N
Nygge72: [citat]
2 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.