Hej, jag skall limma upp några väggpanelskivor (11mm tjocka). Vilket Lim passar bäst till detta ändamål så man vet att det sitter kvar sen :)

Är det PL400 eller PL600 man ska/bör använda?

Jag trodde per automatik att PL600 skulle vara starkare och sitta bättre, men såg sedan en tråd som sa att PL600 var som Karlssons klister, medans PL400 är som spikad. Då behöver jag råd helt enkelt. Vilken är bäst för ändamålet?

Tack på förhand

Det där verkar vara en hel vetenskap, vissa verkar ha bra erfarnehter av PL600, men det "hugger" inte på samma sätt utan behöver press. Trä mot trä borde det funka utmärkt.
PL400 hugger bättre, och är lite elastiskt, men är baserat på lösningsmedel, så inte så trevligt att jobba mkt med

PL200 kan ju också vara ett alternativ ?
Eller Casoc montagelim:
https://www.hornbach.se/p/montagelim-casco-superfix-300ml/10245076/

Jag har personligen bara jobbat med PL400 i dessa sammanhang (limmat lister tex) så jag hade nog hållit mig till det och ventilerat väl...

.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det där verkar vara en hel vetenskap, vissa verkar ha bra erfarnehter av PL600, men det "hugger" inte på samma sätt utan behöver press. Trä mot trä borde det funka utmärkt.
PL400 hugger bättre, och är lite elastiskt, men är baserat på lösningsmedel, så inte så trevligt att jobba mkt med

PL200 kan ju också vara ett alternativ ?
Eller Casoc montagelim:
[länk]

Jag har personligen bara jobbat med PL400 i dessa sammanhang (limmat lister tex) så jag hade nog hållit mig till det och ventilerat väl...

Alltså, det är ju egentligen bara delar av skivan jag behöver limma, där jag ej kan spika/skruva av estetiska själ, men helst skulle man vilja att den suger fast, men ändå har möjlighet att justera

.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.