Hej expertpanelen!

Skall sätta stående OSB på glespanel (se bild), och sedan limma/skjuta 4mm plywood på OSBn. Glespanelen sitter cc450 ungefär. Borde jag kottla vid långskarvarna som bitvis inte kommer att ha understöd. Eller iallafall skjut in en liten bit gles under varje skarv så att skivorna "skruvas ihop" med avstånd dryg 200 istället för 450? Skjuta in två bitar så att avståndet blir 150? (Vilket är rekommenderat avstånd att skruva OBS längs kanterna.)

Hoppas ni förstår, tacksam för synpunkter!
 
  • Vindsvåning under konstruktion med isolering, träbjälkar, fönster i gaveln och byggmaterial på golvet.
Marine lavale
Det är rekommenderat att kottla eller skjuta in en liten bit glespanel vid långskarvarna för att säkerställa att skivorna är ordentligt förankrade och för att undvika rörelser eller sprickor i materialet. Avståndet på 150 mm är ett bra mått för att skruva ihop OSB-plattorna, men det kan vara svårt att uppnå det exakta avståndet på glespanelen. Det viktigaste är att skruvarna placeras på ett avstånd som ger tillräckligt med stöd för OSB-plattorna.
 
Marine lavale Marine lavale skrev:
Det är rekommenderat att kottla eller skjuta in en liten bit glespanel vid långskarvarna för att säkerställa att skivorna är ordentligt förankrade och för att undvika rörelser eller sprickor i materialet. Avståndet på 150 mm är ett bra mått för att skruva ihop OSB-plattorna, men det kan vara svårt att uppnå det exakta avståndet på glespanelen. Det viktigaste är att skruvarna placeras på ett avstånd som ger tillräckligt med stöd för OSB-plattorna.
Tack för svar! Anser du att dessa små bitar måste ligga på takstolarna så att allt har bakåtstöd mot dem, eller räcker det att skivorna hänger ihop med dessa så att de inte rör sig i förhållande till varandra. Det är alltså inte säkert att skivskarvarna kommer precis över takstolarna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.