Halloj,
Jag har gett mig på att bygga en simpel hussäng åt min dotter och har nästan tummen mitt i handen när det gäller snickerier, men jag försöker lära mig så gott jag kan. Mätteknik är dock inte min starka sida...
Se bild. Innermåttet för denna säng är 90x200cm. Kortsidorna har jag satt ribborna 9cm från kant till första och sista ribban och sedan 12cm CC mellan övriga ribbor vilket ser ut att fungera på totalt 7 ribbor. Ribborna är 27mm i diameter. Men hur ska jag tänka på långsidan? Jag vill att det ska vara ca 12cm (give or take) mellan ribborna. Bör väl finnas något matematiskt vettigt för att få fram hur många ribbor jag behöver och vad distansen eventuellt ska vara mellan första och sista ribban.
Hur skall jag tänka?
Jag har gett mig på att bygga en simpel hussäng åt min dotter och har nästan tummen mitt i handen när det gäller snickerier, men jag försöker lära mig så gott jag kan. Mätteknik är dock inte min starka sida...
Se bild. Innermåttet för denna säng är 90x200cm. Kortsidorna har jag satt ribborna 9cm från kant till första och sista ribban och sedan 12cm CC mellan övriga ribbor vilket ser ut att fungera på totalt 7 ribbor. Ribborna är 27mm i diameter. Men hur ska jag tänka på långsidan? Jag vill att det ska vara ca 12cm (give or take) mellan ribborna. Bör väl finnas något matematiskt vettigt för att få fram hur många ribbor jag behöver och vad distansen eventuellt ska vara mellan första och sista ribban.
Hur skall jag tänka?
Redigerat:
Ta ribbornas diameter (D) och lägg till detta på avståndet mellan (innerkant) sidorna, låt oss kalla detta avstånd för L. Nu har du tagit med sidornas påverkan på avståndet mellan dem. Nu skall du ha ca 12cm mellan ribborna. Det innebär att det blir 12cm + D i varje lucka center till center.
Så, med sju ribbor enligt ovan så får du det första avståndet ovan (innerkant till innerkant + D) delat med åtta (åtta luckor med sju ribbor), låt oss kalla avståndet för X. X = L/8. Nu kan du prova med sex eller åtta ribbor också och se vad du får med dessa. Välj det som ser bäst ut och uppfyller kravbilden...
Sedan sätter du borrhålen för ribborna enligt X ovan, men det första borrhålet blir bara X-D/2 från innerkanten då ramen skall stå för halva diametern. Därefter är varje borrhål ytterligare X längre bort.
Hoppas detta var tydligt nog...
Så, med sju ribbor enligt ovan så får du det första avståndet ovan (innerkant till innerkant + D) delat med åtta (åtta luckor med sju ribbor), låt oss kalla avståndet för X. X = L/8. Nu kan du prova med sex eller åtta ribbor också och se vad du får med dessa. Välj det som ser bäst ut och uppfyller kravbilden...
Sedan sätter du borrhålen för ribborna enligt X ovan, men det första borrhålet blir bara X-D/2 från innerkanten då ramen skall stå för halva diametern. Därefter är varje borrhål ytterligare X längre bort.
Tack för ett bra svar! Det ordnade upp sig fint.pacman42 skrev:
Ta ribbornas diameter (D) och lägg till detta på avståndet mellan (innerkant) sidorna, låt oss kalla detta avstånd för L. Nu har du tagit med sidornas påverkan på avståndet mellan dem. Nu skall du ha ca 12cm mellan ribborna. Det innebär att det blir 12cm + D i varje lucka center till center.
Något annat (relaterat till projektet men orelaterat till stavarna) är att jag helt enkelt inte lyckas få till vinkeln korrekt... "taket" skall såklart vara centrerat ovan på reglarna undertill men hur jag än gör blir det tokigt.
Den totala bredden på botten av "huset" är 990mm från yttre ände till yttre ände. Takreglarna skall vara ca 600mm.
Toppvinkeln fixar du enklast genom att göra den vinkelrät först och sedan passa in triangelns "bas" (det heter så om du kommer ihåg från skolan) manuellt (mät ut mitten på basen och använd en större vinkelhake för att få en rät vinkel mot toppen), varefter du ritar och sedan sågar. Sedan slipar du bort det sista. Min morfar var finsnickare och han berättade för mig att vissa saker inte går att mäta fram...
...visst, om man har väldigt exakta maskiner så går det (som man hade på maskinslöjden i gymnasiet), men det har man sällan hemma...
...visst, om man har väldigt exakta maskiner så går det (som man hade på maskinslöjden i gymnasiet), men det har man sällan hemma...
Jag skulle fundera ett varv till på avståndet mellan spjälorna. Vill minnas att vid ca 10 cm så kan mindre barn stoppa in huvudet mellan, men inte dra tillbaka det igen. Har dock inte någon bra källa på detta. Så det kan kanske vara värt att minska eller öka avståndet lite. Vet dock inte vad som då är ett rimligt avstånd.
Om ni skall börja referera till rekommendationerna så är de mer strikta än så:
- https://www.konsumentverket.se/for-konsument/sakra-varor-och-tjanster/barnsakerhet/sakra-barnsangar/
- https://www.konsumentverket.se/for-konsument/sakra-varor-och-tjanster/barnsakerhet/sakra-barnsangar/
Den sista gällde inte när min dotter var liten för snart 20 år sedan. Det var en då ny IKEA-säng som hade två spånskivor i botten under den lösa madrassen, hon lyckades lyfta den ena och tog sig ur sängen den vägen. Sedan kröp hon under botten på grinden i trappan (som uppfyllde kraven) och klättrade upp på ovanvåningen till köket och tog sig ett mellanmål. Hon var runt ett år då. Vi förstår än idag inte hur hon kom under grinden...- Sängen ska ha högst 65 millimeter mellan spjälorna i sängsidan och högst 25 millimeter mellan ribborna i sängbotten.
- Eventuella hörnstolpar ska maximalt sticka upp någon millimeter.
- Det ska inte finnas utsågade figurer i huvud- eller fotända.
- Madrassen ska vara fast och täcka hela sängbotten.
Klicka här för att svara