Ska gipsa väggar och tak i ett sovrum och har börjat fundera hur jag ska göra där gips ”möts” i vinklar. Ska man försöka skära sidorna i vinkel där dem möts eller hur går man tillväga?
Trähöljen innertak möter vit vägg, hörn, ojämn skarv, omålat, spikar synliga, grov finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag brukar göra taket först om man ska rikta sänka eller vad man nu gör.
fasa skivan lite så det går smutt in mot väggen, sedan tar jag snedtaket och karvar med kniven bara, nästan 45 grader mot taket (behövs ju inte så mycket men det är tråkigt att göra om.) och efter det sätter jag väggen och gör samma sak där.
Alltså försöker inte göra 2 vinklar som ska mötas utan bara en vinkel som tar allt.
Beroende på hur det ser ut så spacklar jag det med gipsspackel om man behöver fylla ut någonstans.
Ev remsa och vanligt spackel eller mjukfog efter det, man riskerar ju alltid lite spricka där så man får chansa på vad man tror är bäst. Hemma har jag kört med remsa och det verkar se bra ut än så länge.....

• Gilla
Frejar01 och 2 till
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Jag brukar göra taket först om man ska rikta sänka eller vad man nu gör.
fasa skivan lite så det går smutt in mot väggen, sedan tar jag snedtaket och karvar med kniven bara, nästan 45 grader mot taket (behövs ju inte så mycket men det är tråkigt att göra om.) och efter det sätter jag väggen och gör samma sak där.
Alltså försöker inte göra 2 vinklar som ska mötas utan bara en vinkel som tar allt.
Beroende på hur det ser ut så spacklar jag det med gipsspackel om man behöver fylla ut någonstans.
Ev remsa och vanligt spackel eller mjukfog efter det, man riskerar ju alltid lite spricka där så man får chansa på vad man tror är bäst. Hemma har jag kört med remsa och det verkar se bra ut än så länge.....
Låter som ett bra tillvägagångssätt, provar och gör likadant. Har tidigare använt mjukfog med gott resultat mellan gips i tak och väg så kör på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.