D
doctormirabilis: [citat] Bra tips
7 svar · 3,4k läst
·
J
Joonathaan: Som rubriken lyder, tror ni detta är kalkputs!? Hus från 60-tal där ytterväggarna i detta rum är en ”lösare puts” men ändå inte så att det bara rasar” Har varit in med bitar till bygghandel och de tror även där det är kalkputs.. OM jag putsar med Weber 148 kalk (hydrauliskt) Då står de att man ska våffla ytan för att ytputsen skall fästa bättre men måste man verkligen
0 svar · 1,8k läst
·
MrJay
MrJay: Borsta med metallborste, spreja på eller applicera zinkfärg med pensel. Klart.
8 svar · 3,4k läst
·
T
Tompafix: [citat] Ja rent konkret så behöver du då ta upp golvet den sträckan eller taket. Då får kolla vart reglarna går så att du kan lägga kanalen mellan dessa.
3 svar · 1,6k läst
J
jawen: [citat] Är det stomljud du vill minska eller röster d.v.s ljud från människor, tv-apparater och dylikt. Stomljud ( när folk går, springer, dunsar i golvet) transporteras ju via golvet ut i väggar & övrig konstruktion som är sammanhängande. Rum fungerar också som en högtalare, där resonanser förstärker ljudet. Är det stomljud du stör dig på så bör du göra någon form av
3 svar · 1,4k läst
U
UffeMalmis: [citat] Såg nu att den finns hos Hornbach och fraktkostnad 250 kr. Så får det bli! :)
5 svar · 1,6k läst
Aron Roger
Aron Roger: [citat] Det är inte en "helt vanlig" avväxling men det är heller inget superavancerat för en någorlunda erfaren konstruktör så det ska nog lösa sig. Om jag får gissa så kommer det koka ned till hur mycket nedbyggnad av en balk du kan acceptera kontra pelare. Vilket som stör minst helt enkelt.
6 svar · 2,0k läst
·
M
MrDizzy: Personligen skulle jag nog ta träspackel / Kemist trä istället för latex.
2 svar · 1,4k läst
·
K
Kane: [citat] Är det inte formplyfa du menar?
5 svar · 1,4k läst
D
Dunderhake: Det blir nog så jag gör
6 svar · 2,2k läst
M
myrstack: [citat] Du bör ändå köra pappersremsa. Även om underlaget i princip in är dött rör sig leca och andra ”döda” underlag en aning annorlunda än gips. Mina skarvar på renoveringsgips limmad på lättbetong har tex vintertid en hårfin spricka där det inte är remsa
11 svar · 24,2k läst
HogeN
HogeN: [citat] det kunnde man. har själv Haltex på väggarna.. drog på ett tunnt lager tapetkliter och lät det torka innan satt upp tapeten..ser nor,alt ut men faller något mot väggen blir det märken
3 svar · 1,2k läst
·
B
bradgard: Märkte som hastigast när jag skulle köra ut bilen att det spruckit loss en stor betongkaka i klacken som är upp till garagegolvet. Lär nog inte vara något som skruvas tillbaka. Ska man låta det vara och vänta tills resten släpper eller gjuta en ny klack på stället?
0 svar · 930 läst
·
B
byggarn_op: Hej! Förstår att det är extremt svårt utan ritning. Bifogar därför ett litet utklipp. Balken är totalt ca 8m lång. Således ungefär 1140mm mellan takstolar. taklutning på låga 14%. I princip inget taksprång. Det luriga är att det är olika bredd så att där det är smalare mellan väggarna (ca4500mm) får balken mer stöd medan den måste bära upp mer när det är som längs mellan
14 svar · 3,0k läst
·
Z
z_bumbi: [citat] För hemmabruk skulle jag nog sätta en spikplåt eller motsvarande på vardera sidan av en regel, plåten får sticka ut en bra bit. Sen borra hål för sprintar i spikplåtarna och stolparna dvs justeringen sker från sidan. Syftet är ju att skydda om det händer något och det är extremt sällan någon behöver dumpa en stång och när det händer kan man kolla igenom stagen och
15 svar · 6,2k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Det är inte så att elektrikern ser det som ett superbra tillfälle att pracka på dig utbyte av centralen till en ny central i plast? Vissa elektriker tutar i okunniga kunder att proppsäkringscentraler är omoderna och måste bytas ut. Men visst, några elektriker behöver drinkstöd pga ökade priser i Thailand.
13 svar · 3,8k läst
·
O
oddan: Jag gjorde något liknande för ett par år sedan. Satte 40x40 aluminiumprofiler på väggarna och hade sedan en ekfanerad 44 mm mdf-skiva som skrivbord. Blev mycket bra! [bild]
7 svar · 3,0k läst
·
C
Cerb: Kan man slippa 3 skarvar med bredare skivor så gör man det ;)
13 svar · 3,5k läst
F
Fideliox: Blev precis på håret. Tycker det var dåligt kommunicerat om måtten. Jag frågade och fick bekräftat måtten men stativet är ju större. Och dessutom behövdes det plats för kopplingarna. Hade jag vetat så hade jag gjort den större. [bild]
34 svar · 9,4k läst
·
Q
qvirre: Du får kolla med tillverkaren av plåten men vanligtvis kräver den 14 grader (1:4) och räknar du med 2000 mm tak plus 500 mm takutsprång så ligger du rätt redan. 2500/4=625 mm.
26 svar · 5,7k läst
·
J
jawen: [citat] Tror jag absolut det gör, vitsen med att montera dom liggande är ju att falsningen då gör väggen "starkare" totalt sett. ( så därför en rekomendation i monteringsanvisningen) Stående skivor och falsar får ju "mindre stöd" vertikalt om man inte har en regel precis där skarven hamnar. Så kör på du (y)
1 svar · 819 läst
R
Roman86: [citat] Tack, ska maila och se, bor i Göteborg så inte helt lätt men kan iaf höra mig för.
14 svar · 2,4k läst
J
jawen: [citat] Jag skulle ALDRIG välja att mura under mark med ett ISO-block, OM väggen har stort marktryck emot sig. Bättre då att mura med massiva lecablock med varannat varv dubbla armeringsjärn 8 mm & ha ordentligt med isodrän-isolering & duk utanför Lecan. Och det behöver inte kosta 100-tals tusen att åtgärda så ytan blir porfri/tät, du kan blanda vanligt murcement med vatten & bara
2 svar · 892 läst
Stefan N
Stefan N: Helt vanlig ofarlig leca.
1 svar · 1,3k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jo men troligen behövs inte väggen för gångbanan, det känns inte sannolikt. Jag har haft gångbanor på vindar utan väggar under, underarmen på takstolen brukar klara det utan problem. Och takstolarna skall klara betydligt större last än så och går i vanliga fall från yttervägg till yttervägg. Skulel dom vara gjoda med en hjärtvägg så borde den gå igenom hela
3 svar · 1,5k läst
·
X
xLnT: [citat] Det skulle jag säga.
13 svar · 2,3k läst
·
I
InsidersUnited: Det där kommer lösa sig när du slutat "jobba" hemmifrån (y)
1 svar · 2,5k läst
P
Per i Hamrånge: [citat] Då blir gips eller husfix enklast och minst kladdigt. Prova, det går inte att misslyckas. Dessutom ganska roligt.
7 svar · 2,4k läst
·
A
Anne G: Vad kan man använda för att fylla igen alla lufthål i betongblocken, tänker måla taket, vilket spackel gäller? Vill inte hamna i att slipa ihjäl mig, provade finspackel men den går knappt att slipa bort
0 svar · 879 läst
·
G
Gaifos: [citat] Tack för svar :)
2 svar · 918 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.