40 672 läst ·
13 svar
41k läst
13 svar
Elförzinkad dyckert rostar den utomhus?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Lyfter tråden.
Upplever själv att det är lite rörigt med "galvat", "elförzinkat" och "varmförsinkat"
Galvanisering = " elektrokemisk förzinkningsprocess " (https://sv.wikipedia.org/wiki/Galvanisering)
Så att kalla varmförzinkat för galvat är ju egentligen lite tvetydligt.
Som jag förstått så har elförzinkning inte samma motståndskraft mot korrosion som varmförzinkat.
Upplever själv att det är lite rörigt med "galvat", "elförzinkat" och "varmförsinkat"
Galvanisering = " elektrokemisk förzinkningsprocess " (https://sv.wikipedia.org/wiki/Galvanisering)
Så att kalla varmförzinkat för galvat är ju egentligen lite tvetydligt.
Som jag förstått så har elförzinkning inte samma motståndskraft mot korrosion som varmförzinkat.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Galvat/Varmgalvat = varmförzinkat
Jag tror dessutom att elförzinkad spik inte får användas enligt AMA i och med att dragmotståndet i trä är sämre än t.o.m. blank spik. När jag byggde mitt hus 2004/2005 sa min KA att han skulle spika upp mig i tummarna om jag använde annat är varmförzinkad spik.
Jag tror dessutom att elförzinkad spik inte får användas enligt AMA i och med att dragmotståndet i trä är sämre än t.o.m. blank spik. När jag byggde mitt hus 2004/2005 sa min KA att han skulle spika upp mig i tummarna om jag använde annat är varmförzinkad spik.
Galvat betyder galvaniserat som definitionsmässigt betyder elförzinkat. Varmförzinkat innebär att man doppar i flytande zink, det är en helt annan process. Varmgalvat finns ingen process som heter.
Alltså:
Galvat = elflörzinkat, används bara inomhus
Varmfözinkat används utomhus
Varmgalvat finns inget som heter
Men missförstånden gällande detta är ju legio.
Alltså:
Galvat = elflörzinkat, används bara inomhus
Varmfözinkat används utomhus
Varmgalvat finns inget som heter
Men missförstånden gällande detta är ju legio.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Visst är det. Inte ens rörläggarna, smederna och för den delen galvaniseringsindustrin förstår bättre och säger varmgalvat om allt. Det finns en uppsjö industrier som officiellt kallas varmförzinkning för "varmgalvat". Det är säkert en tidig anglifiering "in action". "Galvanize" betyder förzinkning. "Electrogalvanize" galvaniseringf91jsw skrev:
Varmgalvat = varmförzinkning i folkmun.
Jag tänkte mig längd på ca 30-40 mm. Var hittar man rostfri dyckert? Jag tycker jag har sökt, men hittar bara sådana man slår i för hand med hammare.Stefan N skrev:
Edit: Ok, "rostrfri" var nyckelordet. Jag har sökt på dyckert för utomhusbruk och varmförzinkad. När jag sökte på rostfri hittade jag. Tack för svar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden