Jag söker ett trälim som kan användas till att göra skärbrädor men det verkar enklare sagt än gjort. Om man söker på google får man upp ungefär noll relevanta träffar.

Titebond III ska fungera men då krävs det beställning över nätet och det är ett andrahandsval, köper hellre i butik i Göteborg/Trollhättan.

Någon som kan tipsa om något?

(Rent spontant känns det som att det viktigaste är att den är vattenfast, så mycket kontakt med livsmedel kommer ju limmet i en skärbräda inte ha... Men samtidigt känns det dumt att utmana ödet om det nu finns bra alternativ.)

TEC7 finns på många varuhus. Exempelvis Clas Ohlson.

Edit. Kanske inte rätt typ för en skärbräda.

Den fyller visserligen alla behov men det främsta problemet är nog priset. Runt det tredubbla jämfört med att beställa t.ex. Titebond och med tanke på hur mycket lim som verkar gå åt till ändträskärbrädor så blir det snabbt en märkbar summa. Så man kanske får beställa från nätet ändå.

Jag skulle kört på vanligt lim utan att tveka. Man kan ju jämföra mellan en skärbräda i trä och en i plast. Avger den första nå mindre än den andre? Vill man vara säker så får man ju skära allt i luften annars.............

• Gilla
EmmBe
  • Laddar…
Njaa. Jämförelse med plastskärbräda är inte så relevant. Vissa limmer är väldigt hälsovådliga. Skärbrädor av plast är (förhoppningsvis) tillverkade av plastkvalitet som inte är hälsovådlig.

Men jag håller med, exponeringen från en väl pressad limfog är extremt liten.

Bästa svaret

Tec7 är visserligen bra till mycket men inte som trälim. Använd vanligt D2 klassat trälim. Casco trälim ute fungerar ypperligt för ändamålet och är ett vanligt polyvinylacetatlim. Ofarligt.

Jag använder mest Titebond III men har även använt casco och båda är funktionellt lika bra.

• Gilla
Wilhelmson
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Tec7 är visserligen bra till mycket men inte som trälim. Använd vanligt D2 klassat trälim. Casco trälim ute fungerar ypperligt för ändamålet och är ett vanligt polyvinylacetatlim. Ofarligt.

Jag använder mest Titebond III men har även använt casco och båda är funktionellt lika bra.
Huh, jag kunde svära att jag läste säkerhetsdatabladet för Casco Ute och därefter ratat det. Nu när jag tittar under historiken så ser jag att det var deras polyurethanelim jag läste på, inte något man vill ha i maten direkt (även om limresterna förstås är försvinnande små mängder).
Cascol Ute verkar vara ett bra val, tack!

T Trunk skrev:
Jag söker ett trälim som kan användas till att göra skärbrädor men det verkar enklare sagt än gjort. Om man söker på google får man upp ungefär noll relevanta träffar.

Titebond III ska fungera men då krävs det beställning över nätet och det är ett andrahandsval, köper hellre i butik i Göteborg/Trollhättan.

Någon som kan tipsa om något?

(Rent spontant känns det som att det viktigaste är att den är vattenfast, så mycket kontakt med livsmedel kommer ju limmet i en skärbräda inte ha... Men samtidigt känns det dumt att utmana ödet om det nu finns bra alternativ.)
kanske är lite sent ute, men det enda jag kan hitta ät Titebond ultimate III som är godkänt av FDA för indirekt kontakt med livsmedel och har då som, exempel skärbrädor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.