D
Ska göra ett par dörrar till en garderob. Vill verkligen inte att dörrarna ska slå sig, och undrar över vilket material jag ska ha.

Jag vill att dom ska se ut som denna dörr, d.v.s. lite "gammaldags"
1f5e5f7e86c8d2fbe5ad7585a3860a9e.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har läst på forumet och kommit fram till att råspont slår sig förmodligen.

Två alternativ återstår:

Panelskiva av MDF med en ram av panel. Är osäker på hur snyggt detta blir.

Eller stavlimmad furu, som jag såg att någon hade använt.

Vilka är fördelar/nackdelar och vilket material ger det bästa slutresultatet?

Tack för hjälpen :)

Stavlimmad furu är troligtvis bäst för ändamålet.

• Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Tack! kan du förklara varför dörrarna inte kommer slå sig om man jämför med råspont? är det för att dom är limmade på ett visst sätt? :)

Ränderna kan du skapa med cirkel/sänksåg eller fräsa om du vill ha dom fasade.

D
Så jag sågar igenom helt? Och sen håller ramen ihop dom? Eller ska bara såga ett snitt, men att det inte går igenom helt?

Är inte råspont ohyvlad på ena sidan? Finns hyvelspont som är fin på båda sidor. Men oavsett, med vanliga spontade brädor får man väl inte några ränder som på bilden? Eller det är om man inte knackar samman not och fjäder då? På bilden ser det ut som att kanterna är fasade och på så vis bildas ränderna. Eller så är det på våra gamla dörrar som hänger här hemma.

Alla träslag kommer att slå sig, mer eller mindre. Du kan absolut använda råspont eller annan gran, men låt det torka först. Det ska torka under press så det inte kan slå sig. Alternativt bygger du ihop dörren, och lägger den under press. Det går även bra men vanligt panelvirke.

danpih skrev:
Så jag sågar igenom helt? Och sen håller ramen ihop dom? Eller ska bara såga ett snitt, men att det inte går igenom helt?
Såga/fräs ett grunt spår för att få fram rätt känsla.

• Gilla
danpih
  • Laddar…
Om bara ena sidan syns kan du klä en MDF med vad du nu vill att det ska se ut som. Annars har ju just uthusdörrar en tendens att slå sig då dom ofta är ute.... Fuktkvoten går alltså upp och ned vilket får virket att slå sig.

• Gilla
danpih
  • Laddar…
D
tack :) idag ska jag köpa en stor skiva med stavlimmad furu. så får vi se hur det blir :)

D
D
okej, tack leby. det känns som att min melodi ändå är mdf. Kan ju göra allt som jag kan med de andra materialen och det är billigare.

MDF är väldigt formstabilt, typ en 16 mm MDF med skivan ovan eller vad du tycker är snyggt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.