1 649 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Inga gipsskivor på ytterväggar, ok?
Hej,
Jag bor i ett nybyggt Hjältevadshus. Skulle hänga upp lite tavlor i dag på en yttervägg och blev förvånad över att det inte var någon gipsskiva utan bara spånskiva. Jag har tidigare läst på Hjältevadshus ritningar att de "rekommenderar att yttervägg bekläds med rörelsestabil skiva (typ gips)" och bara förutsatt att entreprenören satt gips på spånskivorna. Det förklarar alla sprickor i hörn som uppkommit (och åtgärdats av entreprenören), antar jag...
Finns det några uppenbara nackdelar att bara ha spånskiva? Är det snål/fuskbygge eller är det mer en smaksak?
Jag bor i ett nybyggt Hjältevadshus. Skulle hänga upp lite tavlor i dag på en yttervägg och blev förvånad över att det inte var någon gipsskiva utan bara spånskiva. Jag har tidigare läst på Hjältevadshus ritningar att de "rekommenderar att yttervägg bekläds med rörelsestabil skiva (typ gips)" och bara förutsatt att entreprenören satt gips på spånskivorna. Det förklarar alla sprickor i hörn som uppkommit (och åtgärdats av entreprenören), antar jag...
Finns det några uppenbara nackdelar att bara ha spånskiva? Är det snål/fuskbygge eller är det mer en smaksak?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det finns nog inte någon regel om att skivmaterial skall vara just gips, även om man brukar ha det - inte minst för att spån är svårt att få snyggt om man målar eller tapetserar rakt på, och att det kan spricka.O oddan skrev:Hej,
Men för stabiliteten i väggen är nog spån lika bra som gips, och det är bra tat ha bakom gipset också om man skruvar upp saker på väggen osv
Tack för svaret. I detta fall är det inget fel på väggens finish, inte vad jag kan bedöma i vilket fall. Det är dessutom hela spånskivor som täcker hela väggen, så inga skarvar. Däremot har jag haft problem med sprickor i hörnen där väggar möts. Det har jag förvisso haft på övervåningen där det är gips också. Så det kanske inte är relevant alls.klaskarlsson skrev:
Det finns nog inte någon regel om att skivmaterial skall vara just gips, även om man brukar ha det - inte minst för att spån är svårt att få snyggt om man målar eller tapetserar rakt på, och att det kan spricka.
Men för stabiliteten i väggen är nog spån lika bra som gips, och det är bra tat ha bakom gipset också om man skruvar upp saker på väggen osv
Klicka här för att svara