Byggmaterial & Byggteknik
MrJay: https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-fogmassa-till-bleck.151278/
AJ82: [citat] Det låter ju smidigt, om det löser problemet. Jag hade också gärna valt filtmatta, men vi har katter som gärna väljer dylikt som kräk-/klösplats.
TeroM: [citat] Ja men du behöver hitta ett inbyggnadskitt för 70 mm reglar. Det är egentligen vad jag har, 95mm som jag sa är färdig bredd på öppningen så kassetten är 70 mm.
cpalm: Nä, det är åtminstone dygnsmedeltemperaturen som avses. Men jag skulle vänta tills det är garanterat frostfritt under hela härdningen. Framåt slutet av Maj i Stockholm om du skall vara helt på säkra sidan.
Ulf1: [citat] Gips är inte ett alternativ. det verkar som cellulosa har bra ljud egenskaper. Och att göra hål i väggarnas ovanter på flera ställen är inget stort problem. Spacklar och täcker med lister efteråt
raveper: Tror jag betalade 11 och då gjorde jag allt själv. Så det är nog rätt ok.
guggen: Vanlig vindpapp fungerar bra. Har själv lagt nya golv där jag kört vindpapp mot trossbotten och sen packat spån. Varma och fina.
Nygge72: [citat] Hej, jag har ej provat ännu. Det jag är lite orolig för är hur de blir vid UV ljus (de bör ju dock klara sig bra under altanen som blir skugga), eller när det blir kallt och det blir snömassor på det. Tror du klarar det galant. Om du gräver bort övre matjordslagret, sen lägger du en bit markduk, lägger lite ”stenmjöl” under plattorna så kan du justera ”grovt höjd”,
b431: [citat] Tack för ditt svar. Jag tänker mest att det blir mer energieffektivt med att montera ångspärr speciellt nu när man får lite bättre ventilation. Men man kanske kan skapa mer skada en nytta genom att göra sådana förändringar är jag rädd för...
Aron Roger: [bild] Skulle tro att bjälklaget är byggt typ som detta exemplet. Ganska standard
Spikotrix: [citat] Luktkänslig person med infektions o allergiproblematik skall flytta in. Därav stomrent. Funderar på ordningen tak-väggar-golv vid rivning o sedan plåtfasad av och av med isolering utanför spärr. Sist tar jag fuktspärren. Uppbyggnaden: Utvändig isolering, Nytt golvspån. Fuktspärr vägg o tak. Sedan 45mm installtionsskiktsisolering i väggar och sist innertak. Vad tros?
jonaserik: En stoppskruv från sidan, brukar betyda att delen är gängad. en stor polygrip med ev en trasa mellan kanske det går. så inga märken blir på ringen.
LoweW: [citat] Med plywood på insidan duger nog 45x45. Det klurigaste blir nog botten om du också ska ha hjul på. Lycka till & dela med dig av bilder när du är färdig (y)
andreascarlsson: Har själv lagt osunt många timmar på teori om detta, och det är tyvärr så att det enda vettiga är att dammsuga internet, böcker och tidningar. https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=bygg+en+altan&ie=UTF-8&oe=UTF-8 https://www.youtube.com/results?search_query=build+a+porch …sen är det bara att beställa virke, detaljer och verktyg och börja bygga. Då lär man sig lite
Dublin: Eller så går du all-in på byggnadsvårdsspåret och gör en tidstypisk putsad (kloasong) vägg. https://www.instagram.com/p/BrPW_ttghhm/
calvin82: Har tänkt vidare själv. Det måste ju funka med tanke på den begränsade användningen på stugan. Kan tar lite lägre spalt ev 22mm (mest för att kunna använda lite virke jag redan har)
Mjolnir: Gammal tråd men... Själv har jag alltid lagt gips direkt mot golv när det passat på millimetern mot taket. Sen avslutar jag golvet 10 mm från gipsväggen, täcks av vanlig 12/15 mm sockel. Å andra sidan har jag inga golv på jättestor spännvidd, som störst typ 4x6 meter så krävs inte världens största rörelsefog, tänker jag.
rispalt: Yepp, jag är på Latex spåret, stärkt av din feedback. Lite oroad av kvarvarande silikonrester på klinker, har fått bort det mesta med hårt arbete. Måste nog köra silikonlösare och försöka få bort ev. (sannolika) rester. tack!
ricebridge: mja, nu är väl inte lecablock avsedda att ersätta isoleringen, utan stommen/regelverket. Så det blir lite att jämföra äpplen och päron. Bygg hellre en smalare lecavägg som du först sätter isolering bakom, så får du både och.
Anders.83: Blev att jag klöv lite reglar och reglade upp mellan rören. Även om dimensionerna inte blev vad man vill så avlastar de ändå tänker jag. Får vi bara hålla tummarna på att det fungerar i längden. Tack för alla svar.
Wadersss: Hejsan, Har en murstock i huset. Som är behandlad så de inte dammar. men väldigt röd ton. Kan man behandla detta på något sätt så att den får en mer industriell känsla ?
J OReilly: [citat] Är intresserad av denna specifika del också! Update Anton? Joakim
olotor: Eller reglar på de två väggarna och ben mellan maskinerna.
calvin82: Ja det var det jag funderade på. Tänkte helst sätta duk istället.