S sturnus skrev:
Insulation in internal walls is used not for thermal but acoustic reasons
ja precis!
Men frågan är hur mycket ljud 45mm isolering dämpar. Och om det är värt jobbet att ta bort råsponten för det. Och ersätta med osb eller plywood.

45mm isolering ger inte mycket ljuddämpning. Däremot kan det eventuellt ta bort lite vibrationer och buller från tvättmaskinen.

Råsponten behöver du väl inte ersätta? Den kan du återanvända.

Om du inte upplever att väggen är bullrig så kommer nog inte isoleringen att göra så mycket för att dämpa ljudet. Då hade jag hellre satt ett eller två lager gipsskivor på väggen och dragit med tätningsmassa (akustoseal) i skarvarna. Det kommer att göra betydligt mera än isolering. Det är främst vikt som ljudisolerar.

F Finndjävel skrev:
45mm isolering ger inte mycket ljuddämpning. Däremot kan det eventuellt ta bort lite vibrationer och buller från tvättmaskinen.

Om du inte upplever att väggen är bullrig så kommer nog inte isoleringen att göra så mycket för att dämpa ljudet. Då hade jag hellre satt ett eller två lager gipsskivor på väggen och dragit med tätningsmassa (akustoseal) i skarvarna. Det kommer att göra betydligt mera än isolering. Det är främst vikt som ljudisolerar.
okej!
Låter som det enklaste är att skippa det..

tyckte råsponten var svår att få bort hel på den andra väggen..
Så blev att jag delade den med tigersåg..

den är klamrad

F Finndjävel skrev:

I don't know where you got this information from. This is clearly not true. A wall without insulation acts as a sound box. Sound is a wave. Having nothing in the way, one side of the plaster will affect the other, i.e. the other side will act like a loudspeaker diaphragm. And sometimes, like a loudspeaker, it can amplify the sound. An effect used in many musical instruments. When you put 45 mm of insulation in the wall, this wave is dissipated and is definitely quieter. Of course, 45mm studs do not provide much stability, so the wall transmits the sound as a whole wall, but an insulated one will always be much quieter. Besides, your solution with double plasterboard is more expensive and the effect will not be better

• Gilla
Installation
  • Laddar…
S sturnus skrev:
I don't know where you got this information from. This is clearly not true. A wall without insulation acts as a sound box. Sound is a wave. Having nothing in the way, one side of the plaster will affect the other, i.e. the other side will act like a loudspeaker diaphragm. And sometimes, like a loudspeaker, it can amplify the sound. An effect used in many musical instruments. When you put 45 mm of insulation in the wall, this wave is dissipated and is definitely quieter. Of course, 45mm studs do not provide much stability, so the wall transmits the sound as a whole wall, but an insulated one will always be much quieter. Besides, your solution with double plasterboard is more expensive and the effect will not be better
Jag sa inte att det inte dämpar. Det dämpar men bara marginellt. Råspont (wood) är inte samma som att ha en ihålig vägg med gipsskivor (plasterboard). Råspont är ganska mjukt och poröst. En tom vägg med gipsskivor kommer att bli som en trumma som förstärker vissa frekvenser. Den här väggen kommer inte att bli det.

Extra skivor på väggen ovanpå råsponten kommer att göra betydligt mera för att dämpa ljudet än att isolera med mineralull i tomrummet.
Jag är utbildad inom ljudteknik om du nu undrar varifrån jag fått idéerna.

• Gilla
Installation
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.