Hej,
Har en bostadsrätt som har genomgått ett stambyte innan jag köpte lägenheten. Efter ett tidigare stambyte med riktigt risig återställning finns det nu stora hål i nedre och övre hörnet i köket, hur lagar jag lättast dessa hål?
Jag tänker mig att jag sprutar in lite fogskum för att sen trycka på ett tjockare lager av husfix, tänker att fogskummet ger ett litet motstånd att trycka upp fixet på. Låter detta som en bra lösning eller hur hade ni gjort?
Har en bostadsrätt som har genomgått ett stambyte innan jag köpte lägenheten. Efter ett tidigare stambyte med riktigt risig återställning finns det nu stora hål i nedre och övre hörnet i köket, hur lagar jag lättast dessa hål?
Jag tänker mig att jag sprutar in lite fogskum för att sen trycka på ett tjockare lager av husfix, tänker att fogskummet ger ett litet motstånd att trycka upp fixet på. Låter detta som en bra lösning eller hur hade ni gjort?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Spännande.......vad finns det inne i hålrummet om du lyser in då? Känns mer som en sak för föreningen att fixa det där?
S Stefan1972 skrev:
Har inte kikat in allt för noggrant men en avloppsledning syns i det övre hörnet och i det nedre misstänker jag att mina egna ledningar mot badrum går.C cpalm skrev:
Stambytet utfördes för ca. 10 år sedan dvs. 8-9 år tidigare än jag köpte lägenheten. Känner att jag inte nödvändigtvis behöver blanda in föreningen då det var så pass längesedan arbetet utfördes plus att det troligtvis är något jag relativt lätt kan fixa själv.
Jag hade valt fogskum/fix.V Vickevoff skrev:Hej,
Har en bostadsrätt som har genomgått ett stambyte innan jag köpte lägenheten. Efter ett tidigare stambyte med riktigt risig återställning finns det nu stora hål i nedre och övre hörnet i köket, hur lagar jag lättast dessa hål?
Jag tänker mig att jag sprutar in lite fogskum för att sen trycka på ett tjockare lager av husfix, tänker att fogskummet ger ett litet motstånd att trycka upp fixet på. Låter detta som en bra lösning eller hur hade ni gjort?![]()
Det kan ta veckor/månader/år att reda ut slarv från en tidigare entreprenad.
Hej,V Vickevoff skrev:Hej,
Har en bostadsrätt som har genomgått ett stambyte innan jag köpte lägenheten. Efter ett tidigare stambyte med riktigt risig återställning finns det nu stora hål i nedre och övre hörnet i köket, hur lagar jag lättast dessa hål?
Jag tänker mig att jag sprutar in lite fogskum för att sen trycka på ett tjockare lager av husfix, tänker att fogskummet ger ett litet motstånd att trycka upp fixet på. Låter detta som en bra lösning eller hur hade ni gjort?![]()
Jag hade nog köpt en bottningslist eller kört med glasfiber isolering för att fått något som putsningen kan sitta på.
Som du är inne på så är de ingen idé att prata med föreningen då detta har med lägenhetens ytskikt att göra och de normalaste är att de är BRH som har underhållsansvaret för det. Du köpte lägenheten i befintligt skick och där av accepterat denna defekt inget som föreningen kan driva som ett garantiärende mot entreprenören nu.
Jag hade använt gipsbruk alla dagar i veckan. Blandar man det rätt blir det relativt "trögflytande" och går att applicera utan större problem även i tak. Fördelen med gipsbruk är den snabba brinntiden, jag brukar kunna fylla på hålet efter en timme, då har det härdat.
Så flera små omgångar med Gipsbruk löser biffen, lätt att slipa och lätt att blanda. Ska jag inte ha så mycket blandar jag med en "målarfärgssticka" i typ en gammal yoghurtburk/glassburk.
Så flera små omgångar med Gipsbruk löser biffen, lätt att slipa och lätt att blanda. Ska jag inte ha så mycket blandar jag med en "målarfärgssticka" i typ en gammal yoghurtburk/glassburk.
Klicka här för att svara

