Hej,

Har en bostadsrätt som har genomgått ett stambyte innan jag köpte lägenheten. Efter ett tidigare stambyte med riktigt risig återställning finns det nu stora hål i nedre och övre hörnet i köket, hur lagar jag lättast dessa hål?

Jag tänker mig att jag sprutar in lite fogskum för att sen trycka på ett tjockare lager av husfix, tänker att fogskummet ger ett litet motstånd att trycka upp fixet på. Låter detta som en bra lösning eller hur hade ni gjort? :)
 
  • Två närbilder av skadade vägghörn med texten "Övre hörnet" och "Nedre hörnet".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännande.......vad finns det inne i hålrummet om du lyser in då? Känns mer som en sak för föreningen att fixa det där?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
Känns mer som en sak för föreningen att fixa det där?
Precis. Det där skall man inte acceptera. De får komma tillbaka och göra klart.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Spännande.......vad finns det inne i hålrummet om du lyser in då? Känns mer som en sak för föreningen att fixa det där?
C cpalm skrev:
Precis. Det där skall man inte acceptera. De får komma tillbaka och göra klart.
Har inte kikat in allt för noggrant men en avloppsledning syns i det övre hörnet och i det nedre misstänker jag att mina egna ledningar mot badrum går.

Stambytet utfördes för ca. 10 år sedan dvs. 8-9 år tidigare än jag köpte lägenheten. Känner att jag inte nödvändigtvis behöver blanda in föreningen då det var så pass längesedan arbetet utfördes plus att det troligtvis är något jag relativt lätt kan fixa själv.
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
V Vickevoff skrev:
Hej,

Har en bostadsrätt som har genomgått ett stambyte innan jag köpte lägenheten. Efter ett tidigare stambyte med riktigt risig återställning finns det nu stora hål i nedre och övre hörnet i köket, hur lagar jag lättast dessa hål?

Jag tänker mig att jag sprutar in lite fogskum för att sen trycka på ett tjockare lager av husfix, tänker att fogskummet ger ett litet motstånd att trycka upp fixet på. Låter detta som en bra lösning eller hur hade ni gjort? :)
Jag hade valt fogskum/fix.
Det kan ta veckor/månader/år att reda ut slarv från en tidigare entreprenad.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
V Vickevoff skrev:
Stambytet utfördes för ca. 10 år sedan dvs. 8-9 år tidigare än jag köpte lägenheten.
Aja, förstår hur du tänker.
Jag hade fyllt igen med gipsbruk. Fogskum är skit att hålla på med, och riskerar också att trycka sönder konstruktionen när du bottnar ett djupt hål så där.
 
  • Gilla
Ingemar O och 5 till
  • Laddar…
V Vickevoff skrev:
Hej,

Har en bostadsrätt som har genomgått ett stambyte innan jag köpte lägenheten. Efter ett tidigare stambyte med riktigt risig återställning finns det nu stora hål i nedre och övre hörnet i köket, hur lagar jag lättast dessa hål?

Jag tänker mig att jag sprutar in lite fogskum för att sen trycka på ett tjockare lager av husfix, tänker att fogskummet ger ett litet motstånd att trycka upp fixet på. Låter detta som en bra lösning eller hur hade ni gjort? :)
Hej,
Jag hade nog köpt en bottningslist eller kört med glasfiber isolering för att fått något som putsningen kan sitta på.

Som du är inne på så är de ingen idé att prata med föreningen då detta har med lägenhetens ytskikt att göra och de normalaste är att de är BRH som har underhållsansvaret för det. Du köpte lägenheten i befintligt skick och där av accepterat denna defekt inget som föreningen kan driva som ett garantiärende mot entreprenören nu.
 
Fogskum ska inte användas det är brandfarligt.
Kör mineralull och gipsputs.

Är brandskyddet äventyrat så är det föreningens ansvar...
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Jag hade använt gipsbruk alla dagar i veckan. Blandar man det rätt blir det relativt "trögflytande" och går att applicera utan större problem även i tak. Fördelen med gipsbruk är den snabba brinntiden, jag brukar kunna fylla på hålet efter en timme, då har det härdat.
Så flera små omgångar med Gipsbruk löser biffen, lätt att slipa och lätt att blanda. Ska jag inte ha så mycket blandar jag med en "målarfärgssticka" i typ en gammal yoghurtburk/glassburk.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.