Rörmokare här
Ibland drar man ju avlopp genom bjälklag när de inte finns några andra alternativ. Kommunicerar givetvis med snickaren också hur denne vill ha det, var det är bäst (mindre dåligt) att ta hålen osv.
Nu är jag hemma hos mig själv och renoverar badrum och då blir det således jag som får förstärka efter hålen också.
Bjälklaget är 220 och spännvidd på 3 meter
Tror ni detta funkar eller ska jag göra något annorlunda?
Blir 22 spån, flyt och klinker på golvet.
Ibland drar man ju avlopp genom bjälklag när de inte finns några andra alternativ. Kommunicerar givetvis med snickaren också hur denne vill ha det, var det är bäst (mindre dåligt) att ta hålen osv.
Nu är jag hemma hos mig själv och renoverar badrum och då blir det således jag som får förstärka efter hålen också.
Bjälklaget är 220 och spännvidd på 3 meter
Tror ni detta funkar eller ska jag göra något annorlunda?
Blir 22 spån, flyt och klinker på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser lite rörigt ut. Alltid problem med bjälklag som du har, dåligt med plats. Men det du har gjort med förstärkning kanske på vissa srällen är överkurs. Bättre det än inget alls. Hur går det med järnet på topp bild 1 , kommer golvspånet att ligga på det.
Det håller nog men ut hållfasthetssynpunkt är det bättre med långa förstärkningar som fördelar lasten över större yta (tänk hävarm). Dina relativt korta förstärkningsplåtar får nu större skjuvkrafter på skruvarna.
I övrigt hade jag nog dragit upp gylfen för att fotografera i den vinkeln
.
I övrigt hade jag nog dragit upp gylfen för att fotografera i den vinkeln
Jupp rörigt värre!J jonaserik skrev:
Skönt att höra, hellre ta i lite för mycket isf.
Nja spånet hamnar ovanför järnet, typ några millimeter, har ju fått höja bjälklaget lite när jag riktat det
Haha ja jag gjorde nog en liten tankevurpa där. Järnet på bilderna var två meter långt men jag kapade det till 400 mm bitar. Det tänkte jag det blir nog bramexitegel skrev:
Oops
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Givetvis hamnar ju golvbrunnen mitt i bjälken
Och gör att få det riktigt bra här så hade jag faktiskt behöva jacka ur hela bjälken i ovankant. 120 mm.
Skulle det funka om jag sätter ett järn på var sida om bjälken då?
Denna bild är innan jag börja gnagat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte bråka medreglarna utan flytta brunnen till höger i avlånga facket. Klart beror på vad man ska ha ovanför och ev plats för något. Tänker meg en dusch och då kan brunnen flyttas. Nytt golv lägges med fall mot brunnen och ca 10 -15 cm från den görs ett lokalt fall, lite extra nedförsbacke
Problemet är att vi ska ha en 90 dusch.J jonaserik skrev:Jag skulle inte bråka medreglarna utan flytta brunnen till höger i avlånga facket. Klart beror på vad man ska ha ovanför och ev plats för något. Tänker meg en dusch och då kan brunnen flyttas. Nytt golv lägges med fall mot brunnen och ca 10 -15 cm från den görs ett lokalt fall, lite extra nedförsbacke
Centrum på brunn blir således 45 cm från vägg. 45 cm från färdig vägg är mitt i prick i bjälken, slår aldrig fel
Vill inte ha duschen på centrum 45 och brunnen centrum 58. Vet hur muppigt det ser ut
Klicka här för att svara

