Byggahus.se

Ytterpanel 22x100

1. Johannes Karlsson 1985
    Medlem · 27 inlägg
    Hej
    Ska måla om huset och med det byta ut ett antal ytterpaneler som har gjort sitt.
    Jag var ute och mätte idag och såg att de hade måtten 22x100. Detta är ju inga vanliga mått de stora byggvaruhusen här omkring har. Hornbach o Byggmax.
    Någon som vet någon i Kristianstad med omnejd som kan ha dessa mått? Närmas är ju 22x95 men tror det kommer se märkligt ut att sätta det.

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 32 019 inlägg
    Om det är vanlig rak panel utan fasningar etc, så är det ju bara att köpa 22x120 och klyva till rätt bredd med en cirkelsåg eller bygg/bordssåg. Du kapar många brädor snabbt.......

3. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 392 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Du skojar, vanlig brädslå? 22x100 är världens vanligaste dimension. Det finns inte en brädgård i Europa som inte har det.

4. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 530 inlägg
    XL Bygg i Mjällby kan säkert fixa fram de rätta måtten.

5. MathiasS
    Om jag tittar på mina vanliga inköpsställen som vanligtvis är välsorterade så har finns inte en klyvsågad panelbräda i 100 utan endast i 95 eller 120, så jag kan förstå att det är svårt att hitta.

Eller så är jag tillfälligt blind.

6. Johannes Karlsson 1985
    Medlem · 27 inlägg
    Skulle du kunna länka till vart du hittat det?

7. F

Finndjävel

Medlem
    22x100 är inte finsågat. Det är vanligt grovsågat virke.

8. Johannes Karlsson 1985
    Medlem · 27 inlägg
    Men sätter man grovsågat?

9. V
    Medlem · Västernorrland · 1 345 inlägg

Vector

Medlem
    Samma problem för mig i stugan då virket som sattes på fasaden där på 90- talet är av dimension ca 25×100. Nu är stugan inte så snygg att det gör någon när jag fått bytt någon bräda tii dagen dimension 22×95..

10. F

Finndjävel

Medlem
    Det var vanligt förut, fram till runt 90-talet så om det är en äldre fasad så är den antagligen grovsågad.

11. MathiasS
    ja precis. Mitt hus är från 1947 och inte ens originalpanelen är grovsågad.

12. F

Finndjävel

Medlem
    Nu är det inte intressant vad din panel är. Ts panel är troligen grovsågad då dimensionen är en grovsågad dimension.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.