Hej!
Ska gipsa undertak och tänker då på vad som blir smidigast med spacklingen. Hatar nämligen pappremsa. Takgipsen har ju en smal kant runt om och, kan man spackla den också just för att slippa remsa..? :geek:

Nej.

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nej.
Tack för ett fantastiskt beskrivande & förklarande svar. Älskar när man lär sig saker :heart:

• Gilla
M.stojanovski och 3 till
  • Laddar…
Du tänker på gipsplank, som får ett synligt rutmönster när det är färdigt , går som sagt inte spackla slätt utan större insatser!
Ett alternativ är att välja fasad gips och använda glasfiberremsa istället för pappremsa mycket lättare men inte fullt lika bra som pappersremsa sägs det

Nej takgips ska ha fasningen kvar.
Du spacklar bara skruvhålen då.

Varför hatar du pappremsa?

nino nino skrev:
Nej takgips ska ha fasningen kvar.
Du spacklar bara skruvhålen då.

Varför hatar du pappremsa?
Tänkte iom att man ändå spacklar igen kortsidorna på vanligt gips så borde det väl gå runtom på takgips också :seenoevil:
Har dålig erfarenhet av det bara, den väggen jag gjorde i min gamla lägenhet blev inte så bra, dåligt utförande förmodligen

Okej vad tror ni om det här då? Det är glesat cc30 med 28x70, kan jag köra renoveringsgips för att bygga så lite som möjligt?

O OdugligMenErfaren skrev:
Okej vad tror ni om det här då? Det är glesat cc30 med 28x70, kan jag köra renoveringsgips för att bygga så lite som möjligt?
Jag tycker rep gips är helt värdelöst... Det är 6mm det handlar om. Rep gips följer varenda ojämnhet, skruvarna lämnar gärna en liten förhöjning runt skallen, dyrare. Ja bara sämre :D

Spackla med vårrumsspackel, så lite du får i fasningen, limma remsan med typ tapetlim eller våtrumslim, torka, spackla, slipa, spackla osv tills du är nöjd, kortändarna blir svårast... Man får spackla ut kanske 20 cm på varje sida av skarven

Jag tror att du letar efter en produkt som heter plangips. Det är samma format som en vanlig gipsskiva men fasad längs alla kanter. Ganska dyrt dock, men jag tänker nog köra det när det blir dags för innertaken här hemma.

• Gilla
Tjrex och 2 till
  • Laddar…
Eller så kör man microlit över hela ytan.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.