4 103 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Takgips eller vanlig?
Du tänker på gipsplank, som får ett synligt rutmönster när det är färdigt , går som sagt inte spackla slätt utan större insatser!
Ett alternativ är att välja fasad gips och använda glasfiberremsa istället för pappremsa mycket lättare men inte fullt lika bra som pappersremsa sägs det
Ett alternativ är att välja fasad gips och använda glasfiberremsa istället för pappremsa mycket lättare men inte fullt lika bra som pappersremsa sägs det
Tänkte iom att man ändå spacklar igen kortsidorna på vanligt gips så borde det väl gå runtom på takgips ocksånino skrev:
Har dålig erfarenhet av det bara, den väggen jag gjorde i min gamla lägenhet blev inte så bra, dåligt utförande förmodligen
Okej vad tror ni om det här då? Det är glesat cc30 med 28x70, kan jag köra renoveringsgips för att bygga så lite som möjligt?
Jag tycker rep gips är helt värdelöst... Det är 6mm det handlar om. Rep gips följer varenda ojämnhet, skruvarna lämnar gärna en liten förhöjning runt skallen, dyrare. Ja bara sämreO OdugligMenErfaren skrev:
Spackla med vårrumsspackel, så lite du får i fasningen, limma remsan med typ tapetlim eller våtrumslim, torka, spackla, slipa, spackla osv tills du är nöjd, kortändarna blir svårast... Man får spackla ut kanske 20 cm på varje sida av skarven
Jag tror att du letar efter en produkt som heter plangips. Det är samma format som en vanlig gipsskiva men fasad längs alla kanter. Ganska dyrt dock, men jag tänker nog köra det när det blir dags för innertaken här hemma.
Produkter som diskuteras: "fasa gipsskivor"
Gipsverktyg för fasning Tajima
Fasa gipsskivor i 45 grader enkelt
356 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
Eller så kör man microlit över hela ytan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är detta ovanligt/farligt eller något jag bör vara orolig för?
Grund & Markarbeten -
Tegel: Eldfast, skorstens eller vanligt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Avlopp till WC, vanligt 110mm rör eller special?
Badrum -
GLL 3-80 med mottagare - vilken modell? Vanlig, C eller CG?
Verktyg & Maskiner -
Sätta takgips i rutmönster; fult eller vanligt?
Byggmaterial & Byggteknik