Byggmaterial & Byggteknik
joppz: Hur har det gått? Jag har exakt samma situation i ett badrum.
Dowser4711: Ja, att lägga på bärlina är ju framförallt billigare, enklare och snabbare, vilket gör att man oftast använder den lösningen om man har utrymmet. Men den bygger ju betydligt mer på höjden, så om man vill eller behöver göra en lösning som är lägre så är balkskor en bra lösning. Och så länge man gör det korrekt så håller båda lösningarna lika bra.
Dowser4711: Jag har en motsvarande infästning, dock med putsad mur. De balkarna går in parallellt med golvbjälkarna i motsvarande våningsplan och sitter skruvade (eller om det var spikade, var några år sedan jag öppnade golvet senast) ungefär en och en halv meter in.
Katner: Har grindstolpar som från troligen är byggd av murblock. Stolparna putsades för ca 15-20 år sedan, men detta har nu börjat spricka och falla av. Nu vill vi fräscha upp stolparna ordentligt men har svårt att hitta hantverkare för så ”litet” jobb, och vi kan absolut ingenting om betong, putsning etc. Har idag knackat loss det som är löst, men hör att det finns andra ytor som
prototypen: Barka dina kvistar så de torkar så håller det hela dina barns barndom. Protte
Bo arnold: Troligen en gammal golvbräda har legat en golvmatta av papp undersidan på dom var tjärade o färgade av sig så på golvet inget farligt har sett mycket sådant i gamla hus
Johan Sjöro: Nån som kan ge mig en "hängslen och livrem"-metod för att mura detta? Tack och lov murade jag bara upp en 10 stenar eller så, så inte så mycket förlorat. Dock så blir man lite nojjig när man ska ge sig på det igen. Och finns det nåt bra sätt att testa att man lyckats som inte involverar att vänta till nästa år? I värsta fall får man ju anlita nån som vet vad dom håller på med,
Davion: Jag byggde trädäck på en betong/stenplatta (altan). Känns som om det är samma princip här. Det har gått utmärkt. Hade papp mellan reglarna och betongen bara. Inspekterar det varje år och det ser utmärkt ut så det bör ju gå bra även för dig
Rikards..: [citat] Tyckte det såg lite klent ut på första bilden :D
42-: Hej, Jag har i tvättstugan en platå av betong som tvättmaskin och torktumlare står på. Gamla torktumlaren gick sönder så köpte en ny, kollade inte ordentligt och det visade sig att jag köpt en bjässe till torktumlare. Så nu behöver jag utöka platån med 10-15 cm åt vardera håll för att torktumlaren ska få plats. Har aldrig riktigt hållit på med sånt här med att gjuta, vad
Åsa Lund: Boracol Tar väl inte bort det som finns? Möjligen preventivt mot ny svamp. Minns inte faktiskt Det viktigaste för framtiden är att ha koll på att förutsättningarna för svampen inte uppkommer igen. Dvs ingen ny vattenskada
zarkov: Jag har tagit ner skadat gips i det som så småningom skall bli mitt kontor för att förbereda för elektrikern och under gipset på ytterväggen sitter en blankmetalliserad papp, jag antar att det är den gamla ångspärren. Bör jag tejpa alla revor och spikhål eller skall jag ta ner den också och ersätta med plast? Huset är byggt 1968 och har ftx-ventilation.
Wittlock: Det finns plåtreglar med "skumgummi" som lämpar sig bra att använda mot tak och golv. Dels blir det tätt, och dels greppar det bättre än vad tex. en träregel gör mot ett trägolv
OJO: Själv har jag tänkt bygga en sån här ställning som denna film beskriver: [MEDIA=youtube]2EQox84Xpzg[/MEDIA] Killen är båtbyggare så han vet nog hur man man bygger stadigt!
z_bumbi: Får jag gissa på att eldningspannan togs bort för mer än 5 år sedan och inte ersattes med element, ventilation och/eller avfuktare? Så länge man har en värmekälla som suger ut luft så hanterar huset fukten utifrån men när pannan försvinner byggs fukten upp. Dränering är trevligt men en bra avfuktare och ett element är billigare och det speciellt som golvet inte dräneras.
anders07: [citat] Ja, huvudsaken är att du får bort allt löst och "ruggar upp" det som sitter fast.
Peter_Bromma: [citat] ingen expert men tippar att det är nytryckt. När jag lagt nytryckt trall ngn gång så har det kommit upp vätska vid varje skruv. Det borde sitta en etikett påhäftat någonstans där du ser när den trycktes, men jag tycker inte att det skulle kunna vara något annat när vi pratar NTR-A tungt att jobba med men annars mer formbart när det är blött. se till att lagra ordentligt så
FKARLSSON: Det bör funka att bara flytta ut regeln ~100mm antar jag? [citat] Funderar på att bara flytta ut regeln så ingenting är närmre än 100mm till murstocken. Kan man låta 100mm gips "flyga" mellan sista regeln och murstocken tror du?
Oldboy: Putsa, putsa, putsa. Helst både in- och utsida så blir det tätt, robust och brandsäkert, samt kan stå i 100 år utan underhåll, typ. Misstänker att det dessutom blir både billigare och går fortare. Det går naturligtvis bra att klä utsidan med träpanel utanpå.
Huddingebo: Lim, tex PL200 och 100-120mm skruv i reglerna. Hade jag kört på iaf.
ricebridge: Allting hjälper alltid i mer eller mindre hög grad. Att få det helt tyst är nästan omöjligt, särskilt vid eftermontering i befintlig konstruktion. Precis som du säger så får man väga kostnad och arbetsinsats mot vad man vill och kan och kommer att uppnå. Sätt gärna dubbla lager gipsskivor med förskjutna skarvar om det får plats.
olofh: Satte upp längs med trappan för några veckor sen, tyckte det var rätt svårarbetat material men försökte kör så mkt som möjligt med sänksågen. Tänkte just på japansåg för finliret men hade ingen hemma [bild]
Patrik V.: Är väl enklare att sätta hela skivor under trappan, så blir det helt tätt.
Peter2400: [citat] Jag hade använd den här typen av maskin, betydligt mer kontroll och mer ergonomiskt än vinkelslip. Men vinkelslip duger om det är mindre ytor https://www.bauhaus.se/renovator-rex120c-1300w-inkl-syntetborste-remsborste?gclid=EAIaIQobChMIyZLSrvGQ_gIVEt2yCh1GqwlrEAQYASABEgKEFvD_BwE#yotpo-recension
Dan1891: Bra så! Men Moelvens dörrfoder var ju ännu mer olikt än det du har nu :) Men, det kanske funkar ändå?
Hemmasnickarn85: [citat] Tack, det blev nog ny kamin och skorsten sen!
Kalarne: Nio år senare! Sitter i samma båt som du satt. Vad putsade du med och hur är resultatet nio år senare?